Template-Strul

Status
Stängd för vidare inlägg.

Yaroomba

Trådstartare
Håller på och micklar med en hemsida och fick rådet att prova använda en templatesmall. Så nu har jag ägnat hela eftermiddagen åt att välja ut en snygg mall och sedan lista ut vad jag ska göra med de nedladdade filerna.

I instruktionen står att jag ändrar exempeltexten genom att öppna filen i Antecningar. Gick till "sida" uppe till höger i verktygsfältet och valde "redigera i anteckningar". När så det var gjort var det dags att spara det hela. Gick inte! Filen skrivskyddad!

Hur 1000:an gör jag nu???!:crazy:

Hjääälp! Snälla!!!

Sv: Template-Strul

Borde gå att kopiera all kod. Öppna ett nytt fönster. Klistra in koden. Spara med annat filnamn.

Tack för tipset! Nu har jag lyckats koppla ihop html-filen med css-filen och då ser det hela lite bättre ut.

Däremot lyser de medföljande bilderna med sin frånvaro. Har provat kopiera dem till "mina bilder" - men det löste inte heller problemet.

Någon som vet på råd??? Vore tacksam för tips i så fall!

Måste jag lagra bilderna på något speciellt ställe - typ photobucket eller liknande innan jag länkar in dem?

Jag provade att länka in en bild efter att ha sparat den i mina bilder - men då stämde inte storleken längre och allat annat på sidan blev förskjutet och rörigt.

Måste jag lagra bilderna på något speciellt ställe - typ photobucket eller liknande innan jag länkar in dem?

Jag provade att länka in en bild efter att ha sparat den i mina bilder - men då stämde inte storleken längre och allat annat på sidan blev förskjutet och rörigt.

Nej det måste du inte. Men du måste länka filerna så det pekar på rätt mapp. Om du vill ha dem i mina bilder (vilket låter opraktiskt) så måste länken alltså peka dit.

Lättare att lägga bilderna i en mapp där själva sidan är (på datorn alltså) och kalla mappen bilder/img eller något liknande.

Om du använder en template och vill ha in exempelvis en header så måste den vara i den storleken som templaten angett. Kolla i koden så står det angett bredd och höjd. Då får du göra headern i den storleken för att få det att se bra ut. Allternativt ändra i koden, men då kan det dra med sig så du får ändra även andra saker.

Haha vad rörigt det låter när jag läser igenom. Mycket lättare att förklara om man har koden framför sig så man kan peka och markera och ha sig :)

:D

Säg som stenmark: "dä ä int lätt å förklara för nån som int begrip!"

Nej då - dina råd har varit till stor hjälp!:bow:

Nu ligger alltså bilderna i en komprimerad namngivenmapp. Tittar man på bildens "adress" eller "namn" eller vad man nu ska kalla det - så står mappens namn inte med där.

Hur anger jag mappnamnet i css-filen för att tala om vilken bild som ska in och var den finns? Har försökt att bara skriva mappnamnet framför;

background: url( LRA images/templatemo_header_bg.jpg) - där LRA alltså är namnet på mappen där bilderna ligger. Bilden kommer dock inte på plats...

Vore perfekt om konstruktörerna hade skickat med instruktioner till oss blåbär!

*kliar mig i huvudet*

Ligger CSSen och LRA i samma mapp eller på skilda platser? Du behöver eventuellt skriva längre "sökväg" än bara själva mappen. Men jag är lite snurrig nu och sitter inte med någon kod rakt framför mig så jag kanske tänker lite tossigt. :D

background: url( LRA images/templatemo_header_bg.jpg) - där LRA alltså är namnet på mappen där bilderna ligger. Bilden kommer dock inte på plats...

Enligt koden ovan heter ju mappen "LRA images" :) Om LRA-mappen innehåller en mapp vid namn "images" får du lägga till ett slash mellan dem: LRA/images/bild.jpg, om bilden ligger direkt under LRA-mappen så raderar du bara "images" :)
Har du mellanslag i mapp eller fil får du använda enkelfnuttar runt sökvägen:
Kod:
background: url( 'LRA images/templatemo_header_bg.jpg');
Ligger CSS-filen i en egen mapp (se strukturen nedan) får du gå upp ett steg i den relativa sökvägen, t.ex:
Kod:
[COLOR="DarkOrchid"]background: url('[/COLOR][COLOR="YellowGreen"]../[/COLOR][COLOR="SandyBrown"]LRA/[/COLOR][COLOR="DeepSkyBlue"]templatemo_header_bg.jpg[/COLOR][COLOR="DarkOrchid"]');[/COLOR]
  • Mapp för hemsidan
    • index.htm
    • LRA (mapp)
      • templatemo_header_bg.jpg
    • CSS (mapp)
      • style.css
Den lila CSS-koden befinner sig alltså i den lila CSS-filen. De olika färgerna i sökvägen i koden representerar vilka delar som pekar på vilken mapp och fil :)

Senast ändrad:

Åh - tack! :)

Nu fattar jag:idea:... tänkte jag och satte optimistiskt igång.... Men; fortfarande inga bilder!:cry:

Nu ska vi se om jag kan förklara:

Bilderna ligger i en mapp, som ligger i en mapp som ligger i den komprimerade mappen som hamnar på skrivbordet när templaten laddats hem. Förutom bilderna finns där en html-fil och en css-fil. Dessa två är skrivskyddade, så jag kopierar dem i "antckningar" - och därmed ligger de inte i den komprimerade mappen tillsammans med bilderna längre. Lägger jag dem där kan jag inte längre spara ändringar i dessa filer, har jag märkt. Får de istället ligga löst (de kan öppnas via "mina dokument") går det utmärkat att göra och spara ändringar eftersom arbetet fortskrider.

Inte kan väl problemet vara att bilderna ligger i den komprimerade mappen, medan de övriga två ligger "löst"???

Mappen med bilderna kan jag inte flytta eller skicka någon annanstans, utan de verkar ligga fastlåsta i den nedladde mappen.

Varför de inte syns på sidan när jag nu länkat in dem efter konstens alla regler vet jag inte. Har provat alla metoder nu - för säkerhetsskull med och utan enkelfnuttar! Men - inget hjälper. Bilderna lyser med sin frånvaro. Kanske fel på templaten?

Ska försöka ladda ner en annan mall från någon annan sida senare och se om jag får det att fungera bättre. Fast jag gillar ju så bra den jag redan hittat!!!

Får strax middagsgäster, så jag slinker bara in och säger:
Jamen jahaa, allt ligger i en zip-fil? Packa upp innehållet så blir det nog enklare att redigera :)

Svänger förbi lite senare och försöker hjälpa ytterligare sen :)

Åh, där kom ett nytt uttryck för mig. Zip-fil! :o Varför sa jag inte bara det från början!;)

Du (eller vem som helst förstås...) får jättegärna lära mig hur man packar upp en sådan när du får tid över!

Nehedu, det är jag som ska be om ursäkt, jag var för trög för att uppfatta att du försökte tampas med en zippad fil, därav problemen med att redigera htm-filer och få bilder att synas via webbläsaren :)
Har du en nyare form av Windows (antagligen Vista eller Windows 7) högerklickar du på filen och väljer "Extract all..."(Extrahera alla?) och väljer destinationsmapp :)
Om det inte finns något alternativ vid högerklick kan du testa 7-zip för att packa upp filen och därefter göra dina ändringar :)

Aha. Åh - nu börjar jag äntligen känna lite mål-vittring!:D Har slagits med denna template så länge att mitt oändliga tålamod faktiskt börjar närma sig en ände!

Jo, jag får upp en lista med några alternativ. Där står i följande ordning: skrivbord, mitt namn, delat, dator, nätverk samt open office. Vad bör jag välja (säkert kommer det upp ännu fler alternativ när jag markerar något av alternativen) och bör jag skapa en ny mapp att spara allt i?

Yihoo! Nu har jag det! Det FUNKAR!!! Yippee!!! :bump::bump::banana:

Delad glädje är dubbel glädje heter det ju, så klart jag måste dela med mig av denna lyckliga solskenshistoria! :laugh:

Tack till er båda två!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka