• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Zii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 819
Z

Zii

Jag har inga problem med att öka eller minska tempot i alla tre gångarterna men hur vet man när hästen går i rätt tempo?
Om jag tillexempel ska rida i mellantrav hur bedömer jag utifrån hästen kapacitet vilket tempo det ska vara :confused:

Om du känner att hästen sätter under sig bra och srbetar på i ett visst tempo bör du rida i det. Du kan även fråga en tränare/ridlärare eller en mkt ridkunnig om hjälp.

Men när man ökar till mellantrav eller ökad trav så är det steglängden som förändras inte så mkt tempot.

Tempot förändras oftast om steglängden ökar.

Tempo = hastighet (t ex km/h)
Takt = antal steg/tidsenhet (ska inte förändras i längningar)

Tycker jag inte , hästen kan ju ta större steg fast i en långsammare takt och då förändras inte tempot nämnvärt, det är ju inte en tempoökning man vill ha i en ökning utan en längning av steget och om man rider i en långsammare takt fast med större steg i ökningarna blir dom mkt bättre.

Jag försöker välja ett tempo som passar hästen men på vissa hästar säger dom kunniga som ser på att det går för långsamt och ökar jag tempot så tycker jag att det känns jäktigt och stuttsigt, på andra hästar så säger dom att det går för fort när jag tycker det går smidigt och med bra bjudning.
finns det inget bra sätt att bedömma tempot på :confused:

Hästen har ett tempo som den själv väljer, det kan vara olika från häst till häst. Utifrån det tempot, så kan man antingen öka eller minska, när man gör det då måste hästen anstränga sig mera, då får den träning. Vad andra säger som står och tittar på, behöver inte vara överensstämmande med hur ryttaren och hästen upplever situationen. Ibland har dom som tittar på rätt, och ibland så har dom fel.

Men du får öka energin i gången istället för tempot då.
En långsam takt med stora steg innebär inte släpigt och segt utan se till att hästen går med energiska steg, ökar du tempot för mkt börjar hästen oftast bara springa fortare istället för att länga.

Liknande trådar

Träning Vi har ett problem som jag tänkte kolla om någon har tips på om detta går att lösa. Vi har en äldre ponny på 24 år som rids ca 3 dagar i...
Svar
2
· Visningar
358
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Hästhantering Hej Jag har rätt så nyligen flyttat till ett mindre stall med min ponnyvalack på 21 år. Rätt så omgående började ena stoet i flocken...
Svar
9
· Visningar
463
Senast: animalasia
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
2 300
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka