Tempur-pad?

Sv: Tempur-pad?

Sant, den jag har från hööks blir lika dan. Supermjuk när den värms upp av hästen, sen tex. stenhård på kanterna om det är minusgrader.

Dessa är återförsäljare till Bussen, dessa och dessa... Som jag kommer på nu på rak arm.. Ingen av de har speciellt mkt på varen sig hemsidan eller butiken, men tar hem på uppdrag av kund.

Dessa paddarna känner jag mkt väl till, eftersom jag tillochmed råkade vara på plats när de landade i Sverige där jag jag jobbade, och som Nyrelski säger kommer de från Busse i Tyskland.

De är i samma stuk som tempurmadrasserna och nej de sjunker inte alls ner helt till ryggraden utan ligger vääääldigt bra mellan sadel och schabrak/rygg. Sadeln ligger helt stilla och lättar man lite lättar padden med, den formar sig helt och hållet efter sadeln och trycket jämnas ut.

I Sverige vet jag säkert att de säljs på Marietorps Ridsport, Bengts Foder i Veberöd m.fl. Googlar du på Profi Equestrian så hittar du även hon som tar in dessa direkt från Tyskland :angel:

Har du provat en Tempurkudde till dig själv?

Det har jag. I många år. Grejen med Tempur är ju att de fyller ut "i tomrummen", tex i svanken, i nacken osv där en vanlig madrass eller kudde inte stödjer. Att ha en Tempurliknande padd under en sadel låter helt förfärligt i mina öron :eek:
Alltså, lägger du ditt huvud på en Tempurkudde så sjunker du sakta ned i kudden med huvudet och det blir istället extra stöd där trycket (ditt huvuds tyngd) inte finns, dvs vid nacken och runt huvudet.

Det innebär ju att en Tempurpadd under sadel borde fylla ut i tomrummen såsom vid ryggrad och manke där man INTE vill ha något stöd. Det låter som om man är farligt ute. Man måste förstå att på en sadel finns luftutrymmen, tomma utrymmen av en mening. En utprovad sadel ska inte behöva någon padd under. Då gör du istället sadeln för trång.

Jag hade satsat på en kvalitetssadel med stora bossor med mjuk skön stoppning istället. Å prova en Tempurkudde till dig själv så förstår du vad jag menar! Jätteskönt på oss, låter farligt att ha under en sadel.

HeJ!

Jag håller delvis med dej här. På en bra sadel ska det inte behövas paddar alls.

Men om man nu har en sadel som ligger lite sämre, man lyckas "palla upp" över ryggen, så inte padden ligger mot ryggraden (vilket de flesta paddar jag sett faktiskt gör), så borde tempur funkar bättre än andra paddar (om jag inte tänker fel). Där det är lite mer tryck blir den "smalare" och där trycket är mindre, lägger den till tryck. Tempur är ju tryckutjämnande.. Jag kan tro att det funkar, men som sagt. En väl anpassad sadel ska inte behöva en padd!

/ Lavinia, som sover långa nätter i sin tempursäng och älskar det:-)

Eftersom sadeln förhoppningsvis har en relativt bred och fin kanal mellan bossorna ska det inte vara ngt problem. Visst den finns ju däremellan men inte mkt mer, det blir ju inget tryck där.
Grejen med tempur padden är ju att trycket jämnas ut över hela sadelläget där den "ska" ligga, och den håller värme fantastiskt bra, för muskulaturens skull, över hela ryggen, dessutom är den ju väldigt "stöttålig" och man skonar hästens rygg i många lägen.

det är nog inget jag skulle använda varenda dag, men jag kan bara säga att jag tycker den är väldigt bra, hästarna trivs med den.

dessutom kan man inte prova ut en sadel och tro att den ska passa under en lång tid, hästen förändrar sig mkt muskulärt under exv. utbildning och liknande, efter bete m.m. och en padd är ett bra komplement!

Eftersom sadeln förhoppningsvis har en relativt bred och fin kanal mellan bossorna ska det inte vara ngt problem. Visst den finns ju däremellan men inte mkt mer, det blir ju inget tryck där.
Grejen med tempur padden är ju att trycket jämnas ut över hela sadelläget där den "ska" ligga, och den håller värme fantastiskt bra, för muskulaturens skull, över hela ryggen, dessutom är den ju väldigt "stöttålig" och man skonar hästens rygg i många lägen.

det är nog inget jag skulle använda varenda dag, men jag kan bara säga att jag tycker den är väldigt bra, hästarna trivs med den.

dessutom kan man inte prova ut en sadel och tro att den ska passa under en lång tid, hästen förändrar sig mkt muskulärt under exv. utbildning och liknande, efter bete m.m. och en padd är ett bra komplement!

Det låter himla bra, men snälla förklara för mig hur du menar med att trycket jämnas ut över hela sadelläget? I vanliga fall är det ju under bossorna som trycket hamnar, men vart mer fördelar en padd bort trycket? Vilka andra områden utav ryggen vill man skahjälpa till och bära trycket, utöver där bossorna är? Det blir ju per automatik över ryggraden? Jag förstår inte. En bra bossa ska ju ligga över ryggmuskulaturen, där hästen är bäst byggd för att bära någonting. Om en padd gör att flera delar utav kroppen under sadeln bär vår vikt, mer än under bossorna, VART vill man fördela trycket till?

Jag kan inte se hur man inte får en smalare kanal mellan bossorna utav en sådan här padd, även att jag tycker värmen låter skön. Tanken är god men jag förstår inte hur det ska kunna fungera i praktikten, utan att fylla ut i kanalen. Det är ju bredden på kanalen som avgör hur vid en sadel är, eller? Fyller en padd ut där minskas ju vidden på kanalen?

En annan reflektion, har vi så dåliga sadlar att vi behöver paddar för stötdämpning? Iaf på min Morris & Nolan tycker jag bossorna är så stora, mjuka och väl stötdämpande i sig.

Bara mina tankar!
:)

*knapplån*

Har haft en tempurpadd och sover på tempurmadrass och -kudde varje natt. Möjligen är padden skön för hästen, men som stötdämpning - ingen effekt. Som tryckutjämning - ingen effekt. Värmehållande - knappast.

Ett av Tempurs huvudargument är just att materialet INTE håller värme (madrass och kuddar) och därför är behagligt att sova på. Jag håller med, det är jätteskönt och oklibbigt att ha i sängen.

Om man ställer sig på madrassen (som är bra mycket tjockare än padden) sjunker man ner. Ordentligt. Vilket ju gör att den är noll tryckutjämnande. Vid sidan av fötterna är madrassen helt orörd, lägger du något under madrassen vid sidan av foten är det helt orört när du kliver av. Därmed försvinner argumentet att den skulle vara stötdämpande och tryckutjämnande.

Jätteskönt att sova på. Som padd - OK om man inte vill ha några funktioner...

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 814
Senast: Snurrfian
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 892
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 872
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 575
Senast: Urigurien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka