termo/vinter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Beyliitah
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 874
B

Beyliitah

vad är det för skillnad mellan ett termotäcke och ett vintertäcke?? :angel:

Sv: termo/vinter

Ett thermotäcke är ju egentligen mer bara ett stalltäcke. Klart dom inte läcker på direkten kanske, men de är ju inte så lämpliga att låta hästen gå ute i då de inte skyddar så bra mot väta.. Ett vintertäcke är ju ett tjockare, fodrat täcke som dessutom är tåligt mot regn osv. och (förhoppningsvis) inte ska läcka. Du kan ju dock ha på din häst ett thermotäcke om du lägger på ett regntäcke över.

precis som ovan, sen är ett vintertäcke mkt tåligare i yttertyget, dvs det går inte hål så lätt när hästen biter i det eller kliar sig mot ett träd osv.
Ett termotäcke har inte alls så slitstarkt yttertyg, därför är det inte lämpligt att ha i hagen, utan bara användas som stalltäcke.

Däremot kan hästen ha ett termotäcke och sen ett regntäcke över ute i hagen.

Sen andas ett vintertäcke (alla utetäcken) bättre än termotäcken. båda finns i olika tjocklekar oxå beroende på temp. och väder.

har ett termotäcke på min häst ute och de har inte läckt nånting även om hon vart ute i hagen hela dan i regn..så de e ganska tåligt endå..o de andas bra de me.

E väl helt ok så länge det är minus grader. sekunden det regnar/blir för mkt nederbörd så läcker thermo täcket som ett såll.

har du busande kompisar i hagen går det sönder på en sekunds bit tag.

i övrigt håller jag med om din erfarenhet som sagt.

Jag räknar inte ett thermotäcke som vattentätt....Men visst kan det nog stå emot vatten för det. :)

lånade nyss att bygga häststall från biblioteket och där står det att dom klarar kallt väder, varför har man då täcke?? (regntäcke förstår jag ju varför man ska ha då)

Jaaa...en bra fråga där du. Jag tycker iofs att thermotäcke är detsamma som stalltäcke så i boxen/uteboxen går det ju bra....

ok, men ska man ha ett termo-/vintertäcke då???????

Det beror helt på hästen. Vissa hästar som har mycket päls klarar sig alldeles ypperligt utan täcken överhuvudtaget. Men om man sedan rider eller t.ex. kör dom så får man se till så att dom får stå inne och torka innan de släpps ut igen, släpps dom ut svettiga så blir dom i stället kalla.

Sedan finns det hästar som fryser lätt och dessa bör man täcka.
Själv tycker jag man kommer rätt långt med ett ofodrat regntäcke och kanske ett fodrat täcke med kanske 200g eller 300g foder (beroende på häst).

Vissa hästar blir det även mer praktiskt att klippa, t.ex. om hästen tränas och tävlas ofta så den blir svettig, då är det enklare att klippa den och så låta den få stå med täcken på sig i stället.

Så det är väldigt individuellt.

Liknande trådar

Utrustning Vad är det för skillnad mellan övergångstäcke och vintertäcke?
Svar
9
· Visningar
368
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 938
Senast: Görel
·
Hemmet På jakt efter en bra termos. Med bra menar jag håller värmen länge. Minst en liter. Vi ska ha den till att blanda... 2
Svar
20
· Visningar
774
Senast: Blyger
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka