Halali

Trådstartare
Hur är de överlag enligt er? Mina fördomar säger

-ofta skälliga
-energiknippen utan avstängningsknapp
-uppe med tuppen
-jaktgalna
-envisa som synden
-inte direkt ngt för lydnad

Nu har jag ju mest erfarenhet av JRT :o, men vad säger ni? Det diskuteras som ni kanske sett valp här hemma och här satte visst erfarenheten (eller bristen på den) lite käppar i hjulet för vidare diskussion :angel:

Sv: Terriers!

Ja, min är juh en terrier. Så jag kan svara lite iaf.

-ofta skälliga
Skäller knappt någonting. När vi busar så skäller han litegranna.

Visst han gillar när man är ute och rör sig, men slappar gärna ifall matte o husse inte är så pigg någon dag.

-uppe med tuppen
HAH! Här är det hunden som masar sig ur sängen sist av oss.

-jaktgalna
Inte min iaf. inte det minsta.

-envisa som synden
Envis, ja ibland. Men inte omöjlig.

Alltså, allting går väl. Men just min tycker inte det är så kul. Han lyder alltid men så är det inte mer med det.

Vissa av dem egenskaperna är nödvändiga för vissa terriers, men det finns lika många utan de egenskaperna.
Jag har själv en extrem-terrier med mycket tysk terrier i och hon besitter många av dem egenskaperna, men det är liksom lite tanken för att de ska funka på det speciella jaktsättet de är framavlade för.

Om man skaffar en sån terrier får man helt enkelt finna sig i att saken och ting inte blir som man tänkt sig och att man många gånger får hitta genvägar till en trevlig hund.

Jag har terrier, och föräldrarna har terrier.
De har en JRT, och jag har en amstaff.
Deras är skällig, envis och svårdresserad.
Nu är han 13 och ett halvt, så han har lugnat ned sig, men i sina ungdomsdagar var han ett riktigt energiknippe, men hade även lätt att varva ner. Jaktinstinkten har aldrig riktigt sätts på prov, men han är inte speciellt intresserat av något annat än familjen.
Ute på promenad ignorerar han fullständigt andra människor, hundar och andra djur, och strövar på och nosar.
Uppe med tuppen? Nja, han går upp när mamma går upp.
Hon jobbar natt och sover ofta dagtid, och han ligger och sover med henne.

Vår förra JRT hade rejält med jaktinstinkt, men var vääääldigt lat och bekväm av sig.

Min amstaff är ingen av de där punkterna du tog upp. Envis till viss del, men inte störande envis.

Det är stor skillnad på terrier och terrier :idea:

Skällig... nej inte speciellt.

Hon har två knappar... en av och en på...

När vi vaknar så vaknar hon... tar vi sovmorgon så gör hon det med..

Jaktgalen... ja de är ju en förutsättning för en jakthund... de kan inte var lite lagom jaktsugna... då går det inte i längden.

Envis, ettrig. till och med hetsig... ja det är också en förutsättning för jakten... dvs rastypiskt.

Oerhört lydig... Utan att ha tränat skulle vi lätt kunna ta oss igenom ett lydnadsprogram.. 100% inkallning i alla sammanhang...
Går lös hemma på gården utan att dra iväg på egna jaktäventyr.

Förutom detta så är hon oerhört trevlig med människor. Tyvärr inte lika trevlig med andra hundar. Hon är soffliggare när hon behöver vara det och hon är med till 110 % när hon behöver vara det.

Jag talar om en Parson ....

Här kommer mina svar om livet med JRTs.

-ofta skälliga: Nej, absolut inte. De blir vad man gör dem till skulle jag vilja säga.

-energiknippen utan avstängningsknapp: Energiknippen, ja, men med avstängningsknapp. De orkar hur mycket som helst, men inomhus ligger de och snarkar i sängen eller soffan. Är man sjuk en vecka så finner de sig i att inte få mycket hjärngympa + motion, då agerar de värmemissil i sängen. :)

-uppe med tuppen: Den ena vaknar när förste man i huset går upp, den andra ligger kvar i sängen tills siste man går upp.

-jaktgalna: Två av våra kan vara lösa alltid, tex under ridturer, den tredje jagar och får hållas i koppel. Det ÄR ju jakthundar i grund och botten, absolut.

-envisa som synden: Ja, om det gäller jakt (möss/råttor tex). Inte annars.

-inte direkt ngt för lydnad: Jo det tycker jag. Mina är lyhörda, förarveka (precis som våra schäfrar var tex) och gillar att jobba så med rolig träning blir det utmärkta resultat. :)

Jag har en west highland white terrier o mängder med vänner som har terriers. Jag tycker:

-ofta skälliga
Japp, min är en riktig skällpelle. Men säger jag att han ska vara tyst är han det.

Inte min, men likväl alla russels jag träffat o umgåtts med.
Harley (min hund) har alltid varit lite lufsig men är han igång är det 1000 procent som gäller.Han stänger av om jag stänger av.

-uppe med tuppen
Nej, sover jag till tolv gör hunden också det.Djupt.

-jaktgalna
Katt o dylikt är han van vid och han skulle aldrig sätta efter ngt om han var lös i skogen, det får han inte. Däremot är han helt kaninfixerad så det hade aldrig funkat.

-envisa som synden

Inga protester, 1000% envis:angel:

Jag tror man kan komma långt i lydnad med en terrier-om man har all världens tålamod. Harley kan det mesta hyfsat bra i Lydnadsklass I och i tvåan. Jag tävlar inte så jag ha rinte lagt fokus på att göra saker och ting perfekt. Han tröttnar lätt och måste motiveras till träning. Har man fått honom dit är allting jättekul tycker han.
Men är man inställd från början på tävling är en terrier kanske inte det första man väljer.

Jag har fått alla mina fördomar om terriers omvända.
Skälliga, ettriga och nafsiga har varit min inställning.
Nu när morsan har Latte, en släthårig foxterrier har jag ändrat mig.
Latte är helt underbar:love:
Otroligt villig till allt! Lättlärd som mina borders.
Skällig? Jo, jag tror jag har hört något skall någon gång, men annars så "knorrar" han när han pratar.
DSC00018.jpg

jag har träffat tre jackrusselterriers i mitt liv, och alla tre var lika skälliga och jobbiga och energiska :smirk: Men det handlar ofta mycket om vem det är som har dom också, har jag fått för mej...

-ofta skälliga
-uppe med tuppen
-jaktgalna
-envisa som synden

Stämmer inte alls in på mina Australiska Terriers :D

(Det tror jag en del bukefalister kan intyga dessutom :angel: )

Stromboli_3_2.jpg

min bror och hans tjej har en jack russel som vi passar mkt

-ofta skälliga
Nej har nästan aldrig hört hon skälla
nja dom väl väldigt pigga och gillar att leka och busa med gillar även att ligga och mysa i soffan nästan hela dagen
-uppe med tuppen
nej sover så länge jag sover
-jaktgalna
nej
-envisa som synden
nja
jo då

måste bara säga att dom är hel mysiga helt perfekta

jag har en amstaff på 11 månader.

-ofta skälliga: kan jag inte hålla men om,hon skäller nästan aldrig,bara när hon hör nån som går utan för dörren..

-energiknippen utan avstängningsknapp: hon är väldigt lung tycker jag,men när hon är "uppbusad" har hon rätt svårt att varva ner

-uppe med tuppen : kan jag inte hålla med om..hon sover lika länge som mig.

-jaktgalna:j a till viss del..

-envisa som synden: men vissa saker kan hon vara envis

-inte direkt ngt för lydnad: jo jag tycker hon passar väldigt bra till det:;)hon är så väldigt lättlärd o uppmärksamm på allt man ber om:love:

Mina föräldrar har en Foxterrier som jag träffar ofta så jag kan ju säga hur jag upplever henne :)

Ignorera inlägget ovanför, datorn muppar sig :)

Mina föräldrar har en Foxterrier valp.

Skällig: Nej bara om hon hör något misstänksamt.
Energiknippen utan avstängningsknapp: Nej, energiknippe ja men så är hon ju valp :D
Uppe med tuppen: Ibland när hon vill ut men annars kan hon sova länge.
Jaktgalna: Inte vad jag har märkt.
Envisa som synden: Ja det är hon, det är inte för intet som hon heter Åsikt i stamtavlan :D
Inget för lydnad: Jodå det finns flertalet Släthåriga Foxterrier som tävlar i lydnad.

Bild på Åsikten "Bella" :D
http://s78.photobucket.com/albums/j89/Smulis/?action=view&current=Bella18.jpg

Senast ändrad:

-ofta skälliga
-uppe med tuppen
-jaktgalna
-envisa som synden

Nu har jag ju mest erfarenhet av JRT :o, men vad säger ni? Det diskuteras som ni kanske sett valp här hemma och här satte visst erfarenheten (eller bristen på den) lite käppar i hjulet för vidare diskussion :angel:

Jag har en wheaten terrier.

-ofta skälliga * Han kan skälla, men gör det nästan aldrig.

-energiknippen utan avstängningsknapp *Han är en pigg och glad hund, men har inga problem att slappa. är man sjuk några dagar så klättrar han inte på väggarna.

-uppe med tuppen * Väldigt morgontrött

-jaktgalna *Nej. Han är en tusan på att spåra när vi tränar. Men drar aldrig efter vilt utan lov. Dvs, han har aldrig dragit efter vilt eftersom han inte är en jakthund.

-envisa som synden * Min är inte speciellt envis. Men kan vara en aning svårmotiverad till träning ibland.

-inte direkt ngt för lydnad *Vi har precis tagit LP1!

-ofta skälliga
Ja, tyvärr är "min" terrier det (westie).
beror på om man leker med boll eller inte.
-uppe med tuppen
Skulle han få välja så skulle han gå upp vid 14.00, morgontrött ;)
-jaktgalna
Nah, han kanske kollar extra, men har aldrig vart med att han sprungit efter någon, kanske blir uppspelt och skäller.
-envisa som synden
Nah, det skulle jag inte vilja kalla han
Han är mkt lydigare nu än han var när han kom från sin ägare (syrran är fodervärd). Innan kunde han inte gå fint, gå lös, sitta, stanna m.m. Nu kan han det.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 509
Senast: mackan
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 244
Övr. Hund Känner jag behöver lite tips/råd/input här.. Eller skriva av mig åtminstone! Vi har från innan en ettårig corgihane. Något osäker av...
Svar
18
· Visningar
2 062
Senast: mazariin
·
Övr. Barn Jag vet för det första inte om tråden hamnar rätt, det handlar visserligen om barn men inte mitt barn. Jag tror att man kan få bättre...
Svar
8
· Visningar
2 521
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka