Text to speech

Monstermom

Trådstartare
Finns det några bra - eller i alla fall uthärdliga - text to speech för att "läsa" böcker i farten som inte är ljudböcker? Stora majoriteten på min läslista just nu är verkligen saker som inte går att hitta som ljudbok (textböcker, neurobiologi främst), samtidigt har jag väldig lite tid att ta mig igenom dem genom att sitta och läsa - men rätt mycket dötid i form av transport, totalt mindless uppgifter, och liknande... Känns plågsamt dumt att inte använda den tiden till något vettigt!

Det behöver inte vara perfekt, "bara" så man kan både stå ut och faktiskt fatta vad som sägs... PC (om man kan spara ljudfiler) eller android.

Det finns en uppsjö av talsynteser men samtliga kräver en viss invänjningsperiod. Det finns ingen som låter som normalt tal, satsmelodin är off i samtliga och eventuell inlevelse eller annat "fancy" är bara att glömma. De engelska versionerna är dock något bättre än de på svenska. De flesta som är ordentligt genomarbetade är anpassad till personer med läs och skrivsvårigheter (och det är därifrån jag kan dem) och då Apple är en favorit i de sammanhangen finns även flest appar till just iPhone. De som verkar populärast till android är Acapela TTS Voices och SVOX classic text to speech engine, båda kostar en slant. Det finns en radda gratisversioner där Apple återigen är populärast men även google (chrome) och samsung har varianter som kan vara värda att testa.

Ska tillägga att jag inte provat någon av dem själv mer än helt flyktigt så jag kan inte säga mer än vad jag hört från andra :)

Det finns en uppsjö av talsynteser men samtliga kräver en viss invänjningsperiod. Det finns ingen som låter som normalt tal, satsmelodin är off i samtliga och eventuell inlevelse eller annat "fancy" är bara att glömma. De engelska versionerna är dock något bättre än de på svenska. De flesta som är ordentligt genomarbetade är anpassad till personer med läs och skrivsvårigheter (och det är därifrån jag kan dem) och då Apple är en favorit i de sammanhangen finns även flest appar till just iPhone. De som verkar populärast till android är Acapela TTS Voices och SVOX classic text to speech engine, båda kostar en slant. Det finns en radda gratisversioner där Apple återigen är populärast men även google (chrome) och samsung har varianter som kan vara värda att testa.

Tack! Kollar om de du nämner har några provläsningar (det borde de väl rimligen ha), synd att betala något dyrt som inte funkar för mig - och har jag tur funkar kanske någon gratisversion lika bra... Men fattar att det kan krävas att man lyssnar ett tag också och bara vänjer sig, som du säger. Engelska är vad jag letar efter i alla fall, inga av böckerna är på svenska. :up:

Behöver man vänja sig vid dem en och en för att utvärdera, eller funkar det att vänja sig vid en eller två för att sedan kunna jämföra rättvist? :o

Tack! Kollar om de du nämner har några provläsningar (det borde de väl rimligen ha), synd att betala något dyrt som inte funkar för mig - och har jag tur funkar kanske någon gratisversion lika bra... Men fattar att det kan krävas att man lyssnar ett tag också och bara vänjer sig, som du säger. Engelska är vad jag letar efter i alla fall, inga av böckerna är på svenska. :up:

Behöver man vänja sig vid dem en och en för att utvärdera, eller funkar det att vänja sig vid en eller två för att sedan kunna jämföra rättvist? :o

Där är jag nog fel person att fråga. Jag skulle gissa att det först och främst handlar om att vänja sig vid själv grejen med talsyntes innan det är rimligt att försöka sig på en jämförelse. Sen är det å andra sidan nog lättare att vänja sig vid en bättre (i.e. dyrare) version än gratisvarianterna. Men som du säger, man vill ju gärna inte slänga pengar på något man sen inte använder.

Får hoppas att någon med bättre egen vana hittar till tråden helt enkelt ;)

Kan rapportera att appen Prestigio funkar helt OK för mina behov, faktiskt. (Hittills i alla fall, har bara lyssnat på några få sidor än så länge. :D) Visst är det lite störigt att rösten gör "punktpaus" även för sidbyte och ibland tror jag även för radbyte, men det går att förstå och det är allt jag behöver. :up:

Hm. Kan inte läsa PDFer, och det är ett problem för mig... Känner någon till en app som klarar det? Och/eller en konverterare som kan skapa läsbar text av multikolumnPDFer?

Jag använder Voice Aloud för att läsa upp e-böcker. Man kan välja olika röster och det går att justera hastighet och tonfall. Visst blir det mer monotont än en riktig ljudbok men funkar helt okej. Tror dock inte den finns på svenska. Appen är gratis.

Jag använder Voice Aloud för att läsa upp e-böcker. Man kan välja olika röster och det går att justera hastighet och tonfall. Visst blir det mer monotont än en riktig ljudbok men funkar helt okej. Tror dock inte den finns på svenska. Appen är gratis.

Tack för tips! Klarar den PDFer? Ingen svenska är inga problem, har inget på svenska att få läst ändå. :up:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Husky från USA, tips och råd m.m
  • Valp 2025

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Ringorm utan kli? Något annat?
  • WE-tråden
Tillbaka