Textilåtervinning

Tänker att många har säkert undrat länge över varför vi inte återvinner just kläder och har tyckt det känts fel med brännbart och vi har ju fått veta att skänka går åt helskotta.

Jo, men jag har svårt att tro att man slänger extra mycket nu bara för att man kan/ska/får? Men det är möjligt att många fått tummen ur till att rensa samtidigt, när all uppmärksamhet blivit en påminnelse.

Jag har nästan en månads lagring av alla mina sopor hemma. Vi lägger ju nästan allt i våra två fyrfackskärl. Det ena töms varannan vecka och det andra en gång i månaden. Det som töms varannan vecka är inte ens halvfullt när det töms. Så jag har nog rätt bra koll ändå... :)

Jag lagrar utan problem en månads sopor hemma
Har tömning av soptunnan en gång i månaden och jag får kämpa hårt om den ska bli full

Fast att slänga i tunna utomhus räknar jag in under "ser inte längre". Jag tänkte mig mer att man skulle bygga sopberget typ i hallen, så att man verkligen ser det hela tiden.

Hos oss är det vanligtvis 1 påse i tunnan när den töms varannan vecka, men det är för att alla förpackningar lämnas till återvinningsstationen. Så det blir inte jämförbart, för det är ju bara en liten del av avfallet som hamnar i tunnan.

Fast att slänga i tunna utomhus räknar jag in under "ser inte längre". Jag tänkte mig mer att man skulle bygga sopberget typ i hallen, så att man verkligen ser det hela tiden.

Hos oss är det vanligtvis 1 påse i tunnan när den töms varannan vecka, men det är för att alla förpackningar lämnas till återvinningsstationen. Så det blir inte jämförbart, för det är ju bara en liten del av avfallet som hamnar i tunnan.
Fast jag ser ju vad som finns i tunnorna? Varför skulle jag behöva ha dem i hallen för att vara medveten om ungefär hur mycket sopor vi producerar? Det skulle ju dock stinka rätt rejält... :p Jag bygger ett litet sopberg i köket för jag går inte ut med plast- och pappersförpackningar jämt och ständigt. Sophämtarna vill att plasten förpackas i kasse innan den slängs i tunnan, för att inte blåsa runt när de tömmer, så jag har alltid "sopor" i köket.

Fast jag ser ju vad som finns i tunnorna? Varför skulle jag behöva ha dem i hallen för att vara medveten om ungefär hur mycket sopor vi producerar? Det skulle ju dock stinka rätt rejält... :p Jag bygger ett litet sopberg i köket för jag går inte ut med plast- och pappersförpackningar jämt och ständigt. Sophämtarna vill att plasten förpackas i kasse innan den slängs i tunnan, för att inte blåsa runt när de tömmer, så jag har alltid "sopor" i köket.

Tunnor brukar inte vara genomskinliga så då ser man rent krasst ingen skillnad på om det är lite i botten eller om den är fulladdad, det ser exakt lika ut varje gång du passerar tunnan oavsett hur mycket avfall man genererat.

Jag menade alltså inte någon intellektuell frågeställning om man vet hur många soppåsar man brukar slänga på en vecka, utan en principiell tankeövning att man faktiskt får se i verkligheten hur mycket det blir totalt över tid. På en vecka, en månad, ett halvår. Jag tror många skulle bli förvånade faktiskt. Enligt en snabbgoogling sades det att vi slänger 467 kg hushållssopor per år. För en familj på 4 personer blir det 36 kg på en vecka. Ca 150 kg på en månad. Det skulle verkligen bli ett berg, om man var tvungen att se det. Räknat på 1 person blir det istället ett litet nättare berg på "bara" ca 38 kg.

Tunnor brukar inte vara genomskinliga så då ser man rent krasst ingen skillnad på om det är lite i botten eller om den är fulladdad, det ser exakt lika ut varje gång du passerar tunnan oavsett hur mycket avfall man genererat.

Jag menade alltså inte någon intellektuell frågeställning om man vet hur många soppåsar man brukar slänga på en vecka, utan en principiell tankeövning att man faktiskt får se i verkligheten hur mycket det blir totalt över tid. På en vecka, en månad, ett halvår. Jag tror många skulle bli förvånade faktiskt. Enligt en snabbgoogling sades det att vi slänger 467 kg hushållssopor per år. För en familj på 4 personer blir det 36 kg på en vecka. Ca 150 kg på en månad. Det skulle verkligen bli ett berg, om man var tvungen att se det. Räknat på 1 person blir det istället ett litet nättare berg på "bara" ca 38 kg.
Jag tycker nog inte att det är jättesvårt att se ungefär hur mycket man slänger om man bor i hus med egna tunnor, speciellt om det är fyr-facks-tunnor där mer eller mindre allt ska sorteras ner. Om man däremot bor i lägenhet och slänger i ett gemensamt soprum kan jag förstå att det är mycket svårare att få grepp om hur mycket skräp man genererar.

Är det "bara" hushållsavfall? Jag som bor själv fyller kanske två påsar med återvinning och kanske en påse med restavfall per månad.

Är det "bara" hushållsavfall? Jag som bor själv fyller kanske två påsar med återvinning och kanske en påse med restavfall per månad.

Ja, jag har inte följt upp rapporten (siffrorna hämtades från sopor.nu och de hänvisar till en rapport) men jag tolkar det som att det är det som hämtas upp i fastighetsnära insamling eller lämnas på stationer. Men inte byggavfall och soffor.

Det blir ju drygt 1 kg per dag vilket jag tycker låter normalt. Matavfall och glas väger ju mer än plast, så vikt är i sig ett mått som kan gömma väldigt olika mängder i volym. Och försöker man välja pappers- framför plastförpackningar, och då kan det bli mer vikt i avfallet trots bättre miljösnällhet, så man ska förstås inte använda dessa siffror för att bestämma vem som gör "bra" och vem som är "dålig". Själv äter jag mycket mat ute, och då drabbas våra soptunnor positivt men den maten genererar ju också avfall även om den inte syns på mitt avfallskonto.

Men det är intressant om det här slängts väldigt mycket kläder i restavfall tidigare, för kläder är både tungt och skrymmande, så det borde i så fall märkas tydligt när det sorteras för sig.

Jag tycker nog inte att det är jättesvårt att se ungefär hur mycket man slänger om man bor i hus med egna tunnor, speciellt om det är fyr-facks-tunnor där mer eller mindre allt ska sorteras ner. Om man däremot bor i lägenhet och slänger i ett gemensamt soprum kan jag förstå att det är mycket svårare att få grepp om hur mycket skräp man genererar.

Ja, det är lättare att se med fastighetsnära insamling än tidigare. Men en månads sopberg får man aldrig se.

Jag är väl medveten om hur mycket sopor och förpackningar jag genererar jag föredrar dock att mina slitna textilier bränns i det lokala värmeverket före att det skickas till Litauen och bränns eller än värre till stränder i Afrika och Sydamerika
Mängden sopor som genereras på mitt jobb är jag också mycket väl medveten om och där är mängden skrämmande stor faktiskt
Så finns det någon statistik på hur mycket företag slänger för det är betydande

Jag är väl medveten om hur mycket sopor och förpackningar jag genererar jag föredrar dock att mina slitna textilier bränns i det lokala värmeverket före att det skickas till Litauen och bränns eller än värre till stränder i Afrika och Sydamerika
Mängden sopor som genereras på mitt jobb är jag också mycket väl medveten om och där är mängden skrämmande stor faktiskt

Jag är inte heller övertygad om att det bästa är att 100% textilavfall ska gå till insamling som ofta bedrivs av ideella föreningar åt kommunerna idag. Jag följer därför inte den nya lagen till fullo, utan gör en bedömning. Har slängt flera trosor och strumpor och skor i brännbart sedan årsskiftet. Och som jag skrev tidigare så är jag lite förvånad över den stora följsamheten för den här nya lagen, den verkar som att den är större än den varit för andra avfallslagar. Det gör mig nyfiken på hur det faktiskt ligger till, om det är en synvilla eller om det faktiskt är så och i så fall varför...

www.avfallsverige.se finns det mycket information.

Tänker att det inte spelar någon större roll iom att förpackningarna kommer med produkterna från affären. Då tror jag mer på att minska förpackningar runt saker, det har ju tydligen blivit värre med förpackningar nu än tidigare. Jobbet och hämtmat är förfärligt.

Jo, men jag har svårt att tro att man slänger extra mycket nu bara för att man kan/ska/får? Men det är möjligt att många fått tummen ur till att rensa samtidigt, när all uppmärksamhet blivit en påminnelse.
Kanske, jag tycker det varit tjat om rensningar i tidningarna i ett par år nu.

Ja jag hade precis bestämt mig för att aldrig mer skicka någonting som inte var i väldigt gott skick till en insamling eller till HM insamling och liknande. Utan att nästan allting skulle gå i brännbart. Jag har inte slängt någonting annat än enstaka trosor och strumpor sedan nya lagen och helt ärligt har det gått i brännbart. Får se hur jag gör nästa gång mycket blir urvuxet, laga och sälja är väl inte på tapeten antar jag :(.

Tänker att det inte spelar någon större roll iom att förpackningarna kommer med produkterna från affären. Då tror jag mer på att minska förpackningar runt saker, det har ju tydligen blivit värre med förpackningar nu än tidigare. Jobbet och hämtmat är förfärligt.

Det är min tanke också. Hushållen har begränsade möjligheter att minska på avfall som plast, kartong, glas och metall. Det måste börja hos producenterna.

Det tror jag också på men främst att försöka minska konsumtionen. Fast det verka få andra tycka tyvärr.

Det tror jag också på men främst att försöka minska konsumtionen. Fast det verka få andra tycka tyvärr.
Absolut! men det är ju svårt att helt minska bort ens förpackningar för mat. Även om det går att göra väldigt mycket när det gäller postorder, dvs köpa allt man kan i affär.

Utslitna T-shirts och långkalsonger blir här trasor som i möjligaste mån används istället för papper även strumpor är rätt bra trasor faktiskt
Det svåra anser jag är tex på mitt jobb där det slängs mängder i brännbart som inte ska vara i brännbart något jag har påtalat men min röst är liksom inte mycket värt när chefen inte bryr sig

Angående förpackningar tex så undrar jag varför det är nödvändigt att blöjförpackningar från Pampers som kommer i kartong också måste ha ett lager plast runt sig i kartongen
Känns verkligen jätte onödigt
Inga andra blöjförpackningar har det men Pampers gillar sin plast uppenbarligen

Senast ändrad:
Utslitna T-shirts och långkalsonger blir här trasor som i möjligaste mån används istället för papper även strumpor är rätt bra trasor faktiskt
Det svåra anser jag är tex på mitt jobb där det slängs mängder i brännbart som inte ska vara i brännbart något jag har påtalat men min röst är liksom inte mycket värt när chefen inte bryr sig

Angående förpackningar tex så undrar jag varför det är nödvändigt att blöjförpackningar från Pampers som kommer i kartong också måste ha ett lager plast runt sig i kartongen
Känns verkligen jätte onödigt
Inga andra blöjförpackningar har det men Pampers gillar sin plast uppenbarligen
Ja mitt jobb är likadant och jag är verkligen den enda som alls bryr mig om att papper och plast allting blandas när det gäller lunchgrejor (papper och plast sorteras när det gäller jobbrelaterat)

Ja mitt jobb är likadant och jag är verkligen den enda som alls bryr mig om att papper och plast allting blandas när det gäller lunchgrejor (papper och plast sorteras när det gäller jobbrelaterat)
Det slarvas mycket med den jobbrelaterade sopsorteringen också på mitt jobb :(
Det går mycket resurser till spillo faktiskt
Så ibland känner jag varför ska jag bry mig jag reser inte har inga barn konsumerar väldigt lite
När jag ser hur mycket som slängs fel bara på min relativt lilla arbetsplats

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka