Thidemantygel vid uteritt?

Sv: Thidemantygel vid uteritt?

Ang uteritt. Bara för att man rider ihop behöver det ju inte betyda att man rider på ledd/jämnsides, i samma gångart och i samma tempo. Min häst blir tex riktigt less om man bara traaaaavar. Han blir lång och onintresserad på två röda om han inte har en "lagom pigg" dag då han kan behöva lite monotont arbete till en början. Och har han en "överpigg" dag så blir han tokstark och galen :D

När jag rider med morsan travar jag oftast först, jag rider sidvärströrelser både på rakt spår och över vägen, ökar/minskar några steg och lägger, när jag inte är ivägen, in korta övergångar. När vi travar fram.

När vi galopperar måste mammas tokfia gå först, då rider jag ännu mer "dressyr" eftersom jag inte har någon bakom att ta hänsyn till. Kan rida fattningar, sidvärts, tempoväxlingar eller trava vad som passar för dagen.

Sedan kan vi oxå, när vi ridit fram lite komma överrens om att vi vill rida lite övergångar/fattningar/dressyr och då håller vi längre avstånd mellan oss och trimmar på egen hand fast vi tar oss framåt vägen sas.

Ibland, lägger jag dessutom in riktigt hatade övningar som att INTE ligga inom 20-50 m efter mamma utan hålla oss lite längre bak. Ibland sköter kusen det själv genom att helt slå knut på sig själv och inte kunna fatta en vettig galopp tex ;) Helt enkelt öva på att komma lite efter utan att hästen MÅSTE i kapp. Men det tar man ju successivt :)

Dessutom kan vi både dela på oss och mötas. Senast förrförra helgen hade jag sällskap av en granntjej som inte skulle galoppera så när vi travat en bit ihop vände hon hemåt och jag fortsatte med galopparbete. Men det får du ju ta i den takt du känner dig tygg med om det är aktuellt :)

okej ^_^jag förstår, då blir det lite klurigare :/ men om din häst blir på tävlings humör så fort huvudet åker upp så kan du som Enya gjorde sätta på graman för att hålla huvudet nere och "lura" hästen att det inte är tävling på gång.

har graman ibland på mitt halvblod som drar iväg när hon får upp huvudet och inte vill jobba :grin: (dominant svårridet fux sto), efter att hon vilat så är det super för att undvika att bråka med henne när man rider utomhus och hon blir snabbt lugn och koncentrerad ^_^. och nu när jag bara har en barbacka padd att rida i så är gramanen guld värd för att snabbt komma in i jobbet och inte behöva ta sig igenom en halvtimme av bockningar/stergingar och karate sparkar fårn pollan innan hon ger sig och hittar formen XD

Nu kan jag meddela att jag har provat gramantygel! Fick låna en av en stallkompis :) och det funkade jättebra! Hade den i princip bara hängande under hela ridturen, förutom en uppförsbacke (som vi har galopperat i förut :angel: dock inte nu på säker ett halvår, men minne har dom ju ;)) på hemvägen, då kortade jag den litegrann och han tog ner huvudet och travade snällt och avslappnat uppför hela backen :laugh:

Så jag tror att detta komma funka på honom, just för att han inte ska få upp huvudet och tänka "travtävling". Ja, som träningshjälp förstås! Kommer inte använda den resten av hans liv ute i skogen :p Det behövs nog inte ^^

När jag använde det, på den tiden då det begav sig, fungerade det ypperligt på den hästen. Typ liknande problem, hästen "fastnade" uppe i spänt läge och sedan vart det kört (gammal ringräv som visste hur saker och ting fungerade och min första egna häst). Graman funkade liksom inte för mig, kunde inte få till det med extra tyglar. Efter ett tag så lärde jag mig rida hästen och så då blev det enklare och enklare med utrustning och betsel. det negativa var trasslet som blev, vikta tyglar (inget som hämmande dock) och när hästen drog ut halsen/kastade med huvudet häktade hakarna i bettet (även där ingen fara, men verkan försvann). Har därefter inte funnit/haft en häst som behövt detta hjälpmedel, utan det var perfekt där och då till just den hästen/problemet/ryttarens erfarenhet.

Vi har en irländare som trots idog träning inte vill hålla huvudet som en "normal" häst. Vi rider henne på Thidemantygel ute och det fungerar perfekt. Lättare än graman då man bara har en tygel att hålla reda på.:D

Har aldrig upplevt att tyglarna eller spännen har fastnat på något sätt. Tycker detta är en utmärkt hjälptygel vid uteritt då man begränsar hur högt hästen kan höja huvudet och om den håller sig under den gränsen så påverkar inte tygeln alls. Finns att köpa på de stora hästvaruhusen till en billig penning.

Risken med graman är att man drar i den hela tiden eller att den blir ojämn om man inte är van att rida med den.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
4 045
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Jag har en 6-åring som den här våren har varit lite extra busig på uteritterna. Han är väldigt känslig och mjuk i munnen så jag...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: Jojo
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 537
Senast: Lager
·
Utrustning Nya fröken är en snäll och välartad sak, men kan bli väldigt "stum" när hon blir spänd, och kan bli stark när hon är peppad. Jag ska... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hingstvalsfunderingar 2025
  • Besiktning nödvändig?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka