Thidemantygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lina_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 11 439
L

Lina_

För eller emot? För och nackdelar med denna hjälptygel. Vad tycker du, skriv gärna om egna erfarenheter, positiva och negativa.

Orelevanta inlägg som "Thidemantygel är taskigt" undanbedes...

Sv: Thidemantygel

Har 2 träns och på favorit tränset har jag en thidermantygel. Min häst är lite hård stark och tung och med denna tygel blir hon mycket mer "lätt kontrollerad" dvs mjuk och smidig och lyssnar mycket bättre på mej och mina hjälper. Fick lämna in den till en skomakare som satte dit flera små "öglor" att spänna in i. Min häst är precis över ponny måttet men jag har inte sett att det finns thidermantygel för ponny, bara i storl. full. Lätt att spänna ut eller in under ridpasset! Visst du får ju lov att göra halt för att ändra på inspänningen, men en liten paus skadar väl inte?

Nej, det är sant, jag har nog heller aldrig sett en T.tygel i annan strl än full...

Den tvingar hästen att hålla huvudet i en viss position. Det skapar oundvikligen spänningar och en spänd häst kan inte arbeta bra. Så vad en thideman gör är att hindra hästen från att gå i rätt form. Huruvida den är bra som nödbroms vet jag inte, men i såna fall så finns det ändå mycket bättre sätt att bromsa som inte skadar hästen. Det är bara att tänka sig själv in i hästens situation. Oftast sätter man ju på en thideman för att få ner huvudet på hästen eftersom hästen i fråga inte vill ta ner huvudet. Om man då forcerar ner det kommer hästen självklart tycka "nej, det här är inte alls vad jag vill" och spjärna emot. = konflikt mellan häst och ryttare = världelöst.

En rätt inspänd thidemantygel "tvingar" inte ner hästens huvud utan den ser till att hästen inte kan ta upp huvudet så maximalt. En thidemantygel hindrar INTE en häst att arbeta i rätt form!

En rätt inspänd thidemantygel "tvingar" inte ner hästens huvud utan den ser till att hästen inte kan ta upp huvudet så maximalt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar skulle vara skillnaden. Man tvingar hästen att inte ta upp huvudet där den vill ha det, alltså tvingar man den att hålla ner det, alltså tvingar man ner huvudet på hästen. Simple as that. Vill man hindra hästen från att nocka en är martingal ett mkt bättre alternativ. Varför går alla era ridskolehästar med thideman?

Har 2 träns och på favorit tränset har jag en thidermantygel. Min häst är lite hård stark och tung och med denna tygel blir hon mycket mer "lätt kontrollerad" dvs mjuk och smidig och lyssnar mycket bättre på mej och mina hjälper. Fick lämna in den till en skomakare som satte dit flera små "öglor" att spänna in i. Min häst är precis över ponny måttet men jag har inte sett att det finns thidermantygel för ponny, bara i storl. full. Lätt att spänna ut eller in under ridpasset! Visst du får ju lov att göra halt för att ändra på inspänningen, men en liten paus skadar väl inte?

va runt och letade tidemantygel till rätt liten häst fick då svaret att det bara fanns en storlek :confused: men hittade tillslut en som passade kalas bra!!!
vet oxå men jag vet ju att det finns till större hästar oxå så det måste va att "dom" just inte hade...

rider inte mkt med tidemantygeln gjorde ett tag för det gick att få bättre koll på min dam som jag hade då...

kan ju säga som så att det är bra att det finns...

thideman tygel är bättre altenativ på vissa hästar än en martingal...

Hur går det ihop? Och varför har nästan alla hästar på din ridskola thideman? Aldrig hört om nåt sånt förut. Vad är anledningen?

Vi har det för att underlätta för hästarna när dom går med ryttare som skumpar dom i ryggen eller ej kan sitta stilla med handen. Vi har sällan skadade hästar och det kanske beror på att det inte slits lika mycket på dom när dom har thidemantygel. Som du skrev tidigare, vi skulle lika bra kunna använda martingal, dom fungerar på samma sätt men nu har vi thidemantyglar och det funkar utmärkt! :D

Man borde väl i alla fall få en lektion för tränare för samma pengar som en thidemantygel. Starkt rekomenderat! Alla hästar kan gå avslappnade i form UTAN hjälptyglar. Det kan krävas tid och tålamod, men med en bra tränare så kan alla ryttare lära sig det. Det sparar både på din hästs leder, rygg och muskler = du får en hållbarare häst. Lycka till!

Hur hjälper en thideman hästarna för ostadiga händer :crazy: Det blir väl snarare att den förstärker obehaget genom att ge ett mothåll. En martingal fungerar för övrigt inte alls på samma sätt.

Många hästar reagerar på ostadiga händer genom att dra upp huvudet och sänka ryggen. Om då thidemantygeln sitter där hindrar den hästen från att slå upp huvudet och sänka ryggen. Men den tvingar ju fortfarande inte hästen att gå "ö.t".
Som du ser på bilderna nedan, tvingar den inte ner hästens huvud, dom kan ha huvudet i en normal huvudställning.

06.jpg

09.jpg

Tja, det är väl ingen idé att diskutera eftersom jag gissar att du ändå inte har möjlighet att ta bort alla dessa thidemantyglar från din ridskola. Det går förvånansvärt fort att lära sig att inte göra hästen jätteilla i munnen bara man har en bra ridlärare. Dessutom påverkar inte huvudpositionen ryggen. Jag har sett hästar som går i rollkurform ha sänkt rygg lika mkt som jag sett stjärnkikare med sänkt rygg. Handlar det om att hjälpa hästen borde man göra det ordentligt och se till att ta bort problemet och inte symptomet.

Jag skulle inte ta bort dom även om jag skulle ha möjlighet... Ingen gör hästarna jätteilla i munnen heller. Sen har vi inga problem, kanske är det tackvare thidemantyglarna. Det är ju trots allt en hjälptygel så den skadar inte när den är rätt inspänd.

Ber om ursäkt till TS, men jag kan verkligen rekomendra thidemantyglen! Hos oss fungerar den utmärkt! :bow:

De kunde vara ngt mer spända o fylla en funktion.

Grejen med den är att när hästen inte spjärnar emot, så slutar T-tygeln att verka.

Den som är anti den här, rider sina som *-kikare

Dom fyller ju funktionen att hästen inte tar upp huvudet högre än på bilderna. :)
Den bruna hästen tycker jag inte att den behöver spännas in mer. På skimmeln ser den lite slapp ut men det beror på att hon rider med glappiga tyglar och då sträcks den inte. :)

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 340
Senast: Murray
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka