Thidemantygel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lina_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 11 440
Sv: Thidemantygel

Verkar som att Lyrazel har bestämt sig för att thidemantygeln är hemsk och värdelös. Jag kan hålla med om att hjälptyglar som fokuserar på huvudets position ofta gör mer skada än nytta, men tycker nog inte att en löst spänd TT på något sätt kan göra skada. Löst spänd, verkar den ju faktiskt bara som en kombination av en förhållning i handen plus martingal. Begränsar huvudets position uppåt,(Nej, jag tror inte att en häst kan jobba korrekt kikandes på stjärnorna)men inte tvingar det nedåt.

Däremot de som använder den som inspänning så att hästen måste gå i lodplan eller tillochmed bakom hand tycker jag är helt fel.

Har aldrig haft en häst som inte hittat formen i thidemann tygel då måste man vara väldigt orutinerad som ryttare i såfall!!!!!!!!!

Själv tycker jag mer om gramanen men jag antar att det beror på vad för häst man har.

Fråga om du inte kan få testa någon annans för man brukar inet behöva använda den någon längre tid.

Jag använde min i max en månad och sedan dess har ridningen funkat super.

Äger både graman och thidemantygel, men rider aldrig med dom. Eller jo, har korrigeringsridit lett par ggr med en löst spänd thidemanT på en stjärnkikare.

Jag är bara ute efter vad folk tycker, man har så olika uppfattningar. :p

Jag äger en T-tygel som jag köpte till min förra häst då vi behövde lite hjälp att få henne att jobba i galoppen. Det var dåvarande tränaren som tipsade om en t-tygel en eller två ggr i veckan under en period. Vi fick till arbete i trav och i skritt men i galoppen åkte näsan upp och hon sprang på dubbla spår. Men t-tygeln kunde vi korrigera henne till korrekt arbete och därigenom stärka henne så att samma arbete funkade fint utan t-tygel efter en period. Resultatet blev bestående = hästen fortsatte behålla musklerna och orkade arbeta korrekt även i galopp.
Nu har jag inte används den på flera år, men jag tänker inte göra mig av med den. Korrekt spänd och i perioder som korrigering, inte hela tiden så tror jag på den!

Vi har en häst, ev. två som går med thidemanntygel på ridskolan. Red den ena av dem idag, ett STORT väldigt piggt halvblod. Thidemanntygeln gör att han inte kan dra upp huvudet och springa iväg. Däremot så tycker jag att det känns som om hästen får längre hals, att man mste rida med längre tyglar. eller så är det jag som rider knäppt xD

Jag äger en T-tygel som jag köpte till min förra häst då vi behövde lite hjälp att få henne att jobba i galoppen. Det var dåvarande tränaren som tipsade om en t-tygel en eller två ggr i veckan under en period. Vi fick till arbete i trav och i skritt men i galoppen åkte näsan upp och hon sprang på dubbla spår. Men t-tygeln kunde vi korrigera henne till korrekt arbete och därigenom stärka henne så att samma arbete funkade fint utan t-tygel efter en period. Resultatet blev bestående = hästen fortsatte behålla musklerna och orkade arbeta korrekt även i galopp.
Nu har jag inte används den på flera år, men jag tänker inte göra mig av med den. Korrekt spänd och i perioder som korrigering, inte hela tiden så tror jag på den!

Håller med dig väldigt mycket! Att man inte behöver använda den i varje ridpass. Det finns ju jättemånga hästar som har haft t-tygeln i jättemånga år som har jättesvårt att bära upp sig utan den. Själv så tycker jag att thidemantygeln hjälper lika bra som alla andra hjälptyglar, och används för att hästen inte ska lyfta upp huvudet för mycket. På en ridskola t.ex. så tycker jag att om man är väldigt erfaren och vet att hästen kan bära upp sig så tycker jag att man kan plocka bort den då, så att den inte "fastnar" i den om ni fattar.

Liknande trådar

Utrustning Behöver investera i en klippmaskin men det är ju en djungel. Har använt en DeLaval CB35 som jag tyckte var trevlig och även en annan som... 2
Svar
20
· Visningar
775
Avel Jag är jättenybörjare på avel och är i full färd med att försöka välja hingst. Hittar många äldre trådar om samma ämne med hingstar som...
Svar
17
· Visningar
1 340
Senast: Murray
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 849
Senast: Murray
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
703
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda -21