Thorowgood billig sadel, hur dålig kan den vara om den passar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fialoppan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 5 538
F

fialoppan

Jag har tänkt på en sak. Det kommer ev bli aktuellt för mig att köpa en sadel till en häst, och då såg jag att Thorowgood har en guide där man kan mäta sin häst steg för steg, de visar med bilder osv... Tänkte då att om man kommer fram till en Thorowgood som ska passa enligt sin hästs mått, hur dålig/skadlig kan den då egentligen vara? Jag har inte råd till att lägga ner flera tusen på en sadel just nu, och jag rider halva tiden barbacka.

ville höra lite tankar/åsikter :)
tack

Sv: Thorowgood billig sadel, hur dålig kan den vara om den passar?

Passar sadeln hästen är den inte skadlig! Thorowgood är ett beprövat märke och har bra kvalité. Det är inte priset på sadeln som kan skada hästen uan det är en sadel som inte passar hästen som kan orsaka skada.

Thorowgood är ju syntet, därför det billiga priset, hade det varit en lädersadel i samma pris hade det varit en helt annan sak...

Hade thorowgood varit i läder hade den kostat betydligt mer, jämför wintec och bates, likadana sadlar till olika prisklasser beroende på att en är syntet och en läder.

Att satsa på en syntetsadel istället för en billig lädersadel är jättebra om man inte har råd med vad en lädersadel av kvalitet kostar

Håller med föregående talare. Jag har haft min throwgood i snart tre år, tidigare ägare vet jag inte hur länge.. Men jag är jättenöjd iallafall, supersmidigt att slippa putsa o greja och jag tycker iallafall att min är jätteskön (har någon modell för x-breda hästar typ haflinger). Enda nackdelen är att det varit hål i synteten kring stropparna, men de har funnits där enda sedan jag fick den, vet inte hur den varit behandlad tidigare.. I vilket fall-fullt uthärdigt.

Hittar man en sadel för bra pris som passar, köper jag bra mycket hellre det än en svindyr (såvidare kvaliten inte är skit). Tänk på allt roligare man kan lägga mellanskillnaden på istället :)

Svarar alla

Okej! tack för svaren :bow:
jag har nog bara fått för mig att billigare sadlar (syntet) är sämre sadlar, det är väl ett ganska vanligt tänk att ju dyrare något är ju bättre är det. Men jag tänkte också att passar den så kan den ju inte vara särskilt skadlig.. Själv gillar jag syntetsadlar mer än läder :o :)

skönt att höra att en sadel är billigare just för att den är syntet, och inte för att den eventuellt är sämre. Man kan ju inte veta allt :angel:

Dom är inte alls skadliga, så länge dom passar hästen och är bra i stoppning m.m. Thorowgood är fina sadlar, att dom är billiga är bara för materialet som många säger. Jag har båda mina sadlar av det märket och jag gillar det skarpt. :) Min hoppsadel går på ca 5000:- ny, men hade det varit läder så hade den säkert gått på flera tusen mer.. :)

Jag tycker det är lite knäppt, men såklart väldigt bra! Är inte nåt stort fan av läder själv. Och det känns lite tryggare nu när ni säger att dem faktiskt är bra sålänge dem passar :)

jag har en Thorowgood från h**ks.
den ssitter okej på min ponny, dock med padd annars glider den bakåt...
(det GÅR att rida utan padd också men bäst är det med padd. skulle aldrig sätta en sadel på min ponny som var omöjlig attha utan padd, då passar den ju inte!)
den är INTE bra att sitta i och över huvud taget inte bra för ryttaren.
men då hästen inte är min var det det bästa alternativet.
de funkar ju och är den utpassad efter hästen spelar det ju ingen större roll hur dyr sadeln är.

Thorowgood, Wintec är bra syntetsadlar sen finns det ju dåliga syntetsadlar oxå, om den kostar mellan 1500 och 2000 i nypris är den att likställa med de sämre lädersadlarna som kostar runt ett par tusen.

Men du kan ju inte säga att den generellt inte är bra för ryttaren, det där är ju helt individuellt. Dom är väldigt breda i sätet, sadlarna från Thorowgood, och alla sadlar passar inte alla ryttare.

Jag har själv en thorowgood t4 dressyrsadel, haft den i två år och tycker de är kanon i kvaliten. Nu fungerar den dock bara på min ena häst då den blivit lite för svängd för den andra. Men smidigt att man kan ändra bomvidd osv och det är enkelt med :)

jag menade mer att de är obekväma i allmänhet.
jag personligen får ont i häcken av att rida för länge i den.
eller ja, i sittbenen.
jag tycker att den är för hård.

K-L

Jag har haft en sadel från TG som jag jag använde vid hoppning. Känns ändå som det är rätt bra sadlar. Den låg bra och hästen trivdes i den.:)
De gamla modellerna är kanske mjukare i sätet än de nya?

Jag har ridit i en thorowgood innan och tycker att de är hur bekväma som helst :)

Tänkte på en grej till, vad sjutton är fishinläggen till för och hur fungerar dem?

Dom ändra vidden på sadeln, har du en sadel modell vid och sätter in fishinläggen så blir den normal typ, det är bara Thorowgood som har såna.

Aha, så dom gör sadeln smalare?

Ja de ska "trycka" in vidden på bommen. Utan ilägg i är bommen vid.

Oki tack för hjälpen :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 058
Senast: Tora
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 771
Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 979
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka