Thorowgood T6 Showjumper

Inka-90

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av denna sadel? vad tycker nu om den+ både fördelar och nackdelar. är den värd den pengen/ vad får man för pengarna?
320710.jpg

Sv: Thorowgood T6 Showjumper

Det finns nog flera trådar skulle jag tro, annars är den väl exakt som den föregående Griffin Robert Whitaker skulle jag tro, bara att de ändrat att det är konstläder på istället?

Jag har en! Köpte min hösten/vintern 06. Mycket nöjd än så länge! "lädret" på sittsen är mycket greppvänligt och gör så att man sitter stadigt, även samma läder på vulstren. Nackdel är att den är lite hård i sittsen men smaken är ju som baken;) Klossarna för skänkeln är flyttbara!

Bättre att du frågar om det är något spec. du vill veta( kommer inte på mer att skriva)

/Jennifer

jag undrade vad man får för pengarna, om de är prisvärda.

Jag har modellen innan, i både konstmocka och konstläder. Har haft den i ett år och använder den till skogsridning och lite hoppeliskutt. Har tagit enstaka högre hinder också (är dressyrryttare). Är mycket nöjd med sadeln till det priset. Klår Kieffern jag hade innan med hästlängder.
Hade detta varit en lädersadel så hade den nog legat i 12.000-15.000kr intervallet, anser jag. MYCKET sadel för pengarna.

det är ju svårt att säga efterssom den inte funnits så himla länge men kan tänka mig att den kommer hålla i många år, beroende på hur man tar hand om den. Den är lättskött o helt klart värd pengarna än så länge iaf.

Puttar upp den här tråden. Är det någon som har denna sadel som vet om den har kilbossor eller om den skulle passa på en arab som har kort och svängd rygg?

är de sadeln som säljs på Hööks?

Jajamen! Jag undrar om det är någon som har kort på sin häst med sadeln på. Jag har en arab som är rund och kort och svängd i ryggen. Någon som vet om den skulle kunna passa. Såg ju att den fanns i stl vid med x-vid kopparjärn.
Undrar även hur ni tycker att fish-systemet funkar.

Jag har sadeln! Är mycket nöjd, helt underbar sadel, verkligen prisvärd!

Svar till lwt03001: Sadeln passar hästar med väldigt raka ryggar, så om din arab har svängd rygg så vet jag inte om det går.

Skickar med en bild där sadeln synd liite iaf :)
12698464.jpg

Hittade en utan ryttare :D hästen slänger med huvet så det ser lite knas ut :P
10339252.jpg

Vi trivs som sagt väldigt bra med sadeln! Svårt o hitta sadel till så pass rak rygg som han har, men griffin ligger kanon, så jag gick med på denna som ser ut som läder iaf ;)

Glömde skriva om fish systemet till dej lwt03001, den är vid men så kan man stoppa i inlägg en hel eller halv storlek, dvs få normal mot vid och till normal. TYcker det funkar bra :)

Mvh Sandra

men det är alltså inte riktigt läder?
finns den i svart?

nope, endast syntetläder och endast i brunt, tro mej jag har letat maaassor efter en svart, men det finns inte. Kan ju finnas nån chans att ta hem från utlandet eller nåt, men enligt deras hemsida verkar den inte tillverkas i svart.

Har haft min i drygt ett år och är supernöjd med den. Ser fortfarande som ny ut .
Ligger kanonpå hästen och man får bra grepp i den . Tycker den ä rmkt prisvärd för de pengarna.

Har nu investerat i en sån sadel! En fråga bara: Min kompis sa att sadeln blir skavd om man har läderstigläder istället för syntet till den. Pga att det är olika material. Någon som vet eller använder läderstigläder och har fått fula märken?

jag använde vanliga i läder till min och det blev inga fula märken. jag hade den dock inte så länge hästen växte ur den snabbt..

Jag har en! Köpte min hösten/vintern 06. Mycket nöjd än så länge! "lädret" på sittsen är mycket greppvänligt och gör så att man sitter stadigt, även samma läder på vulstren. Nackdel är att den är lite hård i sittsen men smaken är ju som baken;) Klossarna för skänkeln är flyttbara!

Bättre att du frågar om det är något spec. du vill veta( kommer inte på mer att skriva)

/Jennifer

Väcker en äldre tråd;)

Är den nya RW sadeln hårdare i sätet än den äldre modellen??
Tycker den borde vara bättre med högre pris osv?
Testsuttit den gamla modellen, tyckte den kändes jäteskön i sätet.

jag har en sådan. dock inte den nyaste utan jag köpte den hösten -06 när det var fish-system till sadlarna. har för mig att det inte är det nu.
tycker att det är en mycket prisvärd sadel. det jag inte gillar är att om den glider fram lite så är det itne så stor bogfrihet då den är ganska hård. den ändrar inte formen alls vilket är både bra och dålig.

jag har haft en väldigt bra sits i denna sadel. går även att rida dressyr i även om jag föredrar dressyrsadel:idea:

jag tycker att bommen är spikrak! och den passar därför inte min häst som ska ha rak bom:o ska därför sälja den nu. men jag gillar den verkligen:love: synd bara att inte hästen kan ha den:(

det är också bra att den är i syntet för det är otroligt lättskött:idea: men nu har jag tröttnat på syntet då jag hade en gammal allround innan jag köpte den här. så nu blir det lädersadel i hoppningen också:rofl:

Puttar upp den här tråden. Är det någon som har denna sadel som vet om den har kilbossor eller om den skulle passa på en arab som har kort och svängd rygg?

jag skulle inte sätta den här sadeln på en häst med svängd rygg iaf. men det är för att jag tycker att den är väldigt rak i bommen. min är iaf det. vet inte hur de allra nyaste modellerna är

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
452
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
172
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 012
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka