Bukefalos 28 år!

Tid för vet.besiktning...

T

Tokmaja

Jag håller ju på att köpa häst, det är långt till där hästen bor, typ 50-60 mil.
Det har varit 4 månaders leveranstid på henne (avelssto m föl, fölet håller på att anvvänjas i dagarna) och en besiktning gjordes direkt innan vi skrev de första papprena och handpenning betalades, och så skrev vi kontraktet efter vad den visade (att hästen var fullt frisk helt enkelt)...

NU är det bara 3½ vecka kvar tills jag ska hämta henne :banana: så nu börjar det bli dax att boka tid för vet. besiktning nr 2. (som vi gjort upp ska göras osv)
Men det är ju så långt ner, och jag har ingen möjlighet att vara med vid besiktningen, litar dock på säljaren då hon är gammal vän med min moster, men vi har ju kommit fram att det är direkt olämpligt att göra det samma dag som jag åker ner, för då i praktiken kunde jag vara halvvägs ner när man får reda på att hon inte går igenom, då kostar det många extra slantar bara för det...
Så vi tänkte göra det dagen innan, men sist när vi bokade tid, skulle det bli på en tisdag, men vet. ringde då och avbokade för de hade fått en massa akutfall, så de kom först två dagar senare.
Och det går ju inte i det här fallet, så dagarna som passar för säljaren är måndag och torsdag, vi hämtar på fredag.
Vi sa att vi skulle boka måndag först, för om de inte kan får de komma på torsdag, och vid kris då så har de ju fredagen också på sig.

Är det här jättedumt??
Det är ingen häst som idag används, mer än till avel, så hon tränas inte osv och kan skadas på det sättet.
Det är möjligtvis olycka i hagen då eller till och från den samma möjligtvis, fast jag är helt säker på att säljaren kommer att meddela om det i så fall, om hon vet om det.

Hur skulle ni ha gjort?
 
Sv: Tid för vet.besiktning...

Jag hade gjort som du tänker!;)
Boka på måndagen, skulle det bli "grus i maskineriet" har ni ju som sagt torsdagen, och i värsta fall fredagen på er för besiktning! Hästen är väl försäkrad av de nuvarande ägarna om något skulle hända innan du hämtar hästen, och ni gjort upp affären. Du märker nog rätt så snart när du ser henne om det skett en "olycka"! Konstigare är det inte! Det kan ju tom hända något under tiden, om hon skulle bli besiktigad kl. 10 och du hämtar henne kl. 11 samma dag:angel:. Viktigast är att hon blir besiktigad av bra vet. och att hon under hela tiden är försäkrad. :)
Nyfiken...var i landet ska hon hämtas?
Lycka till! .....och kör försiktigt!
 
Sv: Tid för vet.besiktning...

Kristianstad, eller utanför där bor hon. :)

Jo det är så jag också tänker, kan ju hända något samma dag också om oturen är framme.
Hon är försäkrad och jag tänkte ringa innan och se till att hon blir överförd på mig i försäkringen samma dag vi hämtar henne, ja att man ringer innan och bestämmer ett datum för det, går det för den delen?
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt stall är låst pga att veterinären tagit prov för kvarka, även om de själva medger att misstanken är väldigt låg. Under tiden får...
Svar
4
· Visningar
332
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 749
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 164
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 240
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp