tid för c-ponny?

• Övr. Grenar
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 362
B

BeastieBabe

i ponnygalopp, hur snabb bör en c-ponny vara för att få vara med å kvala? polarens ponny är ruskigt snabb (tycker vi då) men det skulle vara bra att ta tid och få veta om hon verkligen är snabb eller bara en medelmåtta..

jag är absolut inte insatt i det här ämnet så rätta mig om jag är ute på helt fel spår..

Sv: tid för c-ponny?

Om det är ponnylöp på tex Täby genom Mälardalens ponnygaloppklubb du vill starta i så behöver man väl inte kvala???:confused:
Det är bara att anmäla och åka dit..?
Vi har iallafall haft hästar i stallet som startat och dom har vi bara anmält och tagit dit.. :angel:

Det lämpligaste vore nog att du är med på någon anordnad träning innan du startar din ponny. Går du ut på Täbys bana och bränner på med en ponny som inte är van vid det tunga underlaget så riskerar du att komma in med en skadad ponny. Det är när hästarna blir riktigt trötta som skadorna kommer. Bry dig inte om några tider i början utan försök träna upp din ponnys ork först. Lycka till!

:smirk: nej jag tänkte ta löpet direkt efter en 4 veckorsvila.. :smirk:

självklart krävs det träning på tyngre underlag och ordentlig konditionsträning innan man startar löp.. det fattar väl vilken hästmänniska som helst.. eller?

BeastieBabe skrev:
:smirk: nej jag tänkte ta löpet direkt efter en 4 veckorsvila.. :smirk:
självklart krävs det träning på tyngre underlag och ordentlig konditionsträning innan man startar löp.. det fattar väl vilken hästmänniska som helst.. eller?
Nej tyvärr… Många (de flesta) har svårt att föreställa sig hur tung (ljup) tävlingsbanan verkliggen är. Galoppbanan är tex betydligt tyngre än en travbana. Dessutom så är det mycket lätt att missbedöma sträckor och farter när man inte har tillgång till en träningsbana med markeringar. Träden tycks svischa förbi och sträckor känns längre än vad de verkliggen är… Det händer att till och med licensierade tränare startar hästar som inte är färdiga, trotts att de trott det…

Jag har sett massor med ridhästar som har lämnat Täbys ridhästträningar med en senskada och ett års konvalecens framför sig. Mycket onödigt! Det är även vanligt att man hör att "vi passar på och rider 2 varv när vi har kört så långt", jag kan tillägga att vi normalt sett bara galopperar våra fullblod 1 varv per dag och då oftast väl i hand (på bettet).

är man någorlunda klyftig så mäter man ju upp sträckan.. jag hade inte tänka att höfta på en sån stor sträcka iallafall.. enda undantaget skulle vara om det står en vägskylt [ Byhåla 1,5 >] och man galopperar där i friskt tempo för att bygga kondition..

fast jag undrar en sak med underlaget, vad är det för underlag? hur är det uppbyggt?

Det är sand, dränerade med olika underlag ca 1,5 m ner... Du får räkna ned att de trampar ned ca 1 dm (det är ännu tyngre nu på vintern) när de galopperar att jämnföra med en sandstrand.

Vill du grundträna så är det kanon att passa på att galoppera i djupsnön som ligger för tillfället!

jo, ska försöka galoppera lite i djupsnön.. sedan är det lite tyngre underlag i ridhuset också.. gäller bara att lirka sig in när ingen annan är där.. då har man hela ridhuset, ca 200 m per varv.. så det bör ge lite ork..

tack för tipsen! :bow:

Ridhusunderlag är inte i närheten av banan (inte ens djupharvat ridhus) men all träning är bra träning!

Banförhållandena kan som sagt vara svår att föreställa sig. :smirk:
Bor du i närheten av Täby Galopp i Täby kommun, Stockholm, så är ett tipps att helt enkelt ta sig ut till de ordinarie tävlingarna och ta sig en ordentlig titt. Lopp på torsdag+lördag+söndag, närmare information hittar du på www.tabygalopp.se

Är det för långt rekommenderar jag åtminstone torsdagssändningarna vid lunchtid på tv4 och tv4+. Även om de inte talar om ponnygalopp så brukar de tala lite om galoppen som sport :idea: och har ett litet inslag med en reporter ute för att se hur banan ser ut för dagen…

Ponnygaloppen är en viktig rekryterings bas för kommande galopp-aktiva. Så det ligger i allas intresse :devil: att sprida kunskap och vetskap om det mesta, så ta det inte på något sätt fel att vi kanske låter negativa. Vi försöker bara att hjälpa till! :crazy:

Lycka till och hoppas att vi ses!
/Ninni ”den obotliga amatören” Westerlund

Håller med!
/Annika "den obotliga amatören 2" Källse

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 656
Senast: Ceta
·
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 357
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Först och främst vill jag vara tydlig med att jag ALDRIG skulle skaffa en hund om jag inte är absolut 100% säker på att jag har... 2 3
Svar
43
· Visningar
2 526
Senast: __sofia__
·
R
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en... 2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 417
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈