Tidigt klimakterie?

Röd

Trådstartare
Någon här som hamnat i tidigt klimakterie? Hur märktes det? Finns det test man kan ta?

Har svettats och varit mer varm än vanligt hela vintern, inte kunnat använda mina stickade tjröjor pga för varm samt inte kunnat ha mina ljusa tröjor för risken att de ska synas svett under armarna. Aldrig varit med om detta?

Nu sista 2 veckorna har jag även sovit dåligt och vaknat helt svettig? Jag är normalt väldigt frusen på natten och har mycket kläder...

Har kopparspiral så har inte haft mens på flera år om det kan spela roll?
 
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med din fråga då mina symptom kom efter hysterktomi samt borttagandet av mina äggledare en vecka efter hysterektomi.
 
Någon här som hamnat i tidigt klimakterie? Hur märktes det? Finns det test man kan ta?

Har svettats och varit mer varm än vanligt hela vintern, inte kunnat använda mina stickade tjröjor pga för varm samt inte kunnat ha mina ljusa tröjor för risken att de ska synas svett under armarna. Aldrig varit med om detta?

Nu sista 2 veckorna har jag även sovit dåligt och vaknat helt svettig? Jag är normalt väldigt frusen på natten och har mycket kläder...

Har kopparspiral så har inte haft mens på flera år om det kan spela roll?
Googlar du klimakterietest får du upp en del alternativ, jag vet dock inte hur pålitliga de är.
 
Någon här som hamnat i tidigt klimakterie? Hur märktes det? Finns det test man kan ta?

Har svettats och varit mer varm än vanligt hela vintern, inte kunnat använda mina stickade tjröjor pga för varm samt inte kunnat ha mina ljusa tröjor för risken att de ska synas svett under armarna. Aldrig varit med om detta?

Nu sista 2 veckorna har jag även sovit dåligt och vaknat helt svettig? Jag är normalt väldigt frusen på natten och har mycket kläder...

Har kopparspiral så har inte haft mens på flera år om det kan spela roll?

En bra serie i ämnet :)

https://www.svtplay.se/video/196104...-dohalvan-och-de-torra-liggens-tid?start=auto
 
FSH kan man ibland mäta för att få en fingervisning om man är på väg in i klimakteriet, men jag är osäker på om det funkar om man har kopparspiral.... Du kanske kan kolla det med gyn.
 
Jag är i tidigt klimakterie. Eller för-klimakterie. De gjorde en utredning på VC, då tog de blodprov och jag fick berätta om hur det såg ut på mammas sida tillbaka i tiden. Min mormor fick min mamma när hon var 42 år så hon var ju inte i något tidigt klimakterie, men min mamma förlorade mensen när hon var 39 år. Jag fyller 39 år i år och min mens har blivit oregelbunden men framför allt kan jag inte bli gravid längre. Har varit en av de lyckliga/förbannade som blivit gravid ”bara någon tittat på mig”, men nu har jag inte använt preventivmedel de senaste fem åren och under den tiden har jag haft två förhållanden på två år vardera ungefär, men ingen graviditet. Dessutom har jag vallningar och andra ”vanliga klimakteriebesvär”. Mitt råd är att ringa VC och prata med dem.
 
Någon här som hamnat i tidigt klimakterie? Hur märktes det? Finns det test man kan ta?

Har svettats och varit mer varm än vanligt hela vintern, inte kunnat använda mina stickade tjröjor pga för varm samt inte kunnat ha mina ljusa tröjor för risken att de ska synas svett under armarna. Aldrig varit med om detta?

Nu sista 2 veckorna har jag även sovit dåligt och vaknat helt svettig? Jag är normalt väldigt frusen på natten och har mycket kläder...

Har kopparspiral så har inte haft mens på flera år om det kan spela roll?

Kolla din sköldkörtel, hade samma symptom, 25 år gammal. Äldre kollegor skämtade om att jag redan hamnat i klimakteriet. Så kolla det!
 
Kolla din sköldkörtel, hade samma symptom, 25 år gammal. Äldre kollegor skämtade om att jag redan hamnat i klimakteriet. Så kolla det!

Fortsättningsvis, jag fick gå upp en gång varje natt för att duscha och byta lakan, så illa var det.

Gick i linne i februari då jag nästan avled i jacka pga värmen...
 
Någon här som hamnat i tidigt klimakterie? Hur märktes det? Finns det test man kan ta?

Har svettats och varit mer varm än vanligt hela vintern, inte kunnat använda mina stickade tjröjor pga för varm samt inte kunnat ha mina ljusa tröjor för risken att de ska synas svett under armarna. Aldrig varit med om detta?

Nu sista 2 veckorna har jag även sovit dåligt och vaknat helt svettig? Jag är normalt väldigt frusen på natten och har mycket kläder...

Har kopparspiral så har inte haft mens på flera år om det kan spela roll?
Kopparspiral brukar väl inte påverka mensen annat än att den brukar bli rikligare? Hormonspiral kan däremot göra att den försvinner vilket var mitt huvudargument till att använda det.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Här kommer en saga börja, fortsätta och kanske också ta slut. Det spelar ingen roll om den är dålig eller bra, välskriven eller slarvig...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 265
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
616
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Hm, vet inte riktigt vilken kategori jag ska lägga det här under. Hem, mat eller kropp och själ? Min kaffebryggare sviker mig. Jag har...
Svar
7
· Visningar
533
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp