Bukefalos 28 år!

Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

hannahkarlsson

Trådstartare
Mitt 7 månader gamla hingstföl har redan olater. Varje gång jag går in till honom i hagen börjar han tigga, nafsas, drar i kläderna, bits, buffas och krafsar i marken och vevar med frambenen. Det jag har lärt mej med åren, är att med föl som gör så, så ska man bara ignorera dom, vända dom ryggen och gå. Han följer då efter och fortsätter. Häromdagen höll vi på så i 2 timmar innan han till sist förstod att jag inte tänkte ge honom nåt.
Tilläggas ska att han är väldigt dominant med dom andra fölen, det är han som bestämmer. Han är också den största, runt 145 i manken redan och kraftig! Vill inte ha en 160cm stor kraftig dominant häst som inte respekterar en och tigger och bits.
Har ni några förslag på vad man kan göra för att bli av med dom här fasonerna?
Har haft honom i en knapp vecka, och han hade reda de här olaterna när han kom till mej, har inte gett honom nått godis ännu..
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Vet du vad det är som gjort att han börjat naffsa och bitas till att börja med? Har han tidigare fått uppmärksamhet när han gjort så? Blir han matad med godis osv?

Naffsande och bitande ska man försöka motverka i så tidiga år som möjligt, annars sitter man där med en häst som är både jobbig och rent av farlig att hantera och vistas runt pga de starkt rotade olaterna.

Tycker inte du ska gå iväg om han biter på dig, knuffa bort honom upprepade gånger och ignorera honom. Om du går iväg så fort han biter på dig kan han tolka det som att det går att valla dig och "jaga" dig, vilket såklart är kul för en 7 månaders bebis. Stå kvar, ignorera, putta bort och beröm sedan med uppmärksamhet när han beter sig som du vill, dvs söker kontakt utan att bita och vara jobbig.
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Jag säger precis tvärtom. Bry dig inte om det, hantera honom bara när du måste och tolerera inga dumheter då. Som jag förstår det låter det som att han har med andra hästar i sin egen ålder? Har de nån vuxen häst med som uppfostrar dem? Börja i den änden annars!
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Han har två andra föl i sin ålder av samma ras i samma hage. Där går också ett shetlandssto på 8 år. Eftersom jag har honom inackorderad där så är det inte så lätt för mej att bestämma om de andra hästarna i hagen.
Jag berömmer honom alltid när han är lugn och inte nafsas. I övrigt är han en supermysig häst som är helt orädd för allt och alla. Det är bara den här olaten att han tigger och nafsas som jag vill bli av med, och det snart!
Ingen aning om vart det kommer ifrån, men uppfödarna hade små barn som sprang hos fölen, så är väl mycket möjligt att dom stack till honom godis hela tiden..
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Fostrar shettisen dem då? Det går inte att överskatta betydelsen av en bra uppfostrande häst bland unghästarna.

Vi gör inget med våra föl, vi tar in dem då de ska verkas/maskas/vaccineras eller om det är nåt särskilt. Eller om de står på box, då leds de in och ut i hage. Inget mer. Däremot går de alltid med bra uppfostrande individer, och det är aldrig några problem när man väl ska rida in dem.

Ibland så önskar jag att de som köper föl/tar enstaka föl på sitt sto tänker en runda till och väljer inackorderingsstall utifrån de bästa förutsättningarna för hästen. För det mesta kan man ju som du beskriver inte bestämma hur det ska se ut med hagfördelning etc.
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Ja, det verkar så. Hon låter dom inte hålla på hur som helst, det är hon som bestämmer. Men hade kanske önskat det var nån äldre större häst med i hagen. Jag håller inte på jättemycket med dom, mest är i hagen så dom ska vänja sej vid mej, klappar och borstar lite.
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Hade det varit mitt föl hade jag helt enkelt jagat iväg den om den började bita. Du ska helt enkelt inte tolerera sånt. Är hästen otrevlig får den helt enkelt inte vara med mig och då kör jag bort den.
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

När jag fick hem min b-ponny när han var 8-9 månader och hingst så hade han precis det där beteendet. Det accepterade jag inte och jag inte bara ignorerade det. Han fick sig åtskilliga "kängor" då och då.

Han gick ju ute dygnet runt med hästkompisar så den lilla tiden av dygnet han spenderade med mig tyckte jag gott och väl han kunde skärpa till sig på.

Missförstå mig rätt, jag bestraffade honom aldrig eller blev arg på honom. Man måste förstå att han är unghäst och hingst, det är naturligt beteende för honom. Vissa är mer dominanta än andra, så är det bara.
Dock måste man ju sätta gränser på vad som är okej på mig. Det gör ju hästarna mot varandra också. Men man får aldrig bli arg. En ordentlig åtsägelse och SEN ignorans om vad som hände för 10 sekunder sedan. Aldrig vara långsint.

Så gjorde jag och det fungerade bra. Man får upprepa en del i början men för varje dag så gick det lite lättare och han förstod mer och mer :)

Sedan blev det något lättare med "övertalningen" i vardagshanteringen när han kastrerades vid exakt 1 års ålder :)
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

*kl*
Mima regler:
Regel nummer 1:Inget gullegullande med de små, framförallt inte nos-mun bus med unghingstarna.
Regel nummer 2: Tas det i med tänder, så åker man på en rejäl blixtsnabb känga (för extra effekt ett surt "sto-pip" också!) för att sen bli ignorerad. Nyfikenheten tar alltid överhand så de vänder tillbaka, men förhoppningsvis försiktigare nästa gång. Men aldrig mot huvudet, "kängan" ska efterlikna en hästs hot, alltså nedifrån mot exempelvis bogen och inte nödvändigtvis med en träff.
Samma sak med vevande framben och kraffsande. Jag smäller tex krafftigt med händerna och skrämmer bort dem, sen får de artigt komma tillbaka om de vill umgås. :)
 
Sv: Tiggande nafsande och bitande föl/unghäst

Håller med helt här!
Har haft ett antal föl genom åren, och sånt beteende accepterar jag absolut inte! Då blir jag genast en sur gammel- märr som fostrar genom att jaga undan, stampa i marken och om det inte hjälper på direkten- en rejäl lusing. Oftast behövs det bara att man säger ifrån ordentligt en eller två gånger.

Och, jätteviktigt- efter åthutningen måste man ignorera och sedan bjuda in och vara trevlig när fölisen gör ett nytt kontaktförsök.

MYCKET bättre att ta all sådan fostran nu, innan man har en stor tuff ett- tvååring som man kanske inte vågar jaga undan ... och som kan bli direkt farlig om den får hållas ...
 

Liknande trådar

B
Hästhantering Hej. Har ett väldigt långt inlägg men även om ni tycker det är jobbigt så skulle jag verkligen bli glad om ni tog er tid och läste för...
2
Svar
37
· Visningar
4 243
Senast: Ponnytant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Forl kostnad?
  • Avliva aggressiv hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp