Tik beter sig konstigt

xanthoriaparietina

Trådstartare
Min lilla tik, 2 årig kastrerad blandras, har betett sig så konstigt sen två dagar tillbaka. Vad som kan ha triggat beteendet vet jag inte, utan hon spenderade mycket tid själv i ett rum och sen började hon bete sig som jag nu ska förklara på kvällen. Hon verkar vara rädd för att vara inne. Hon skakar, hukar sig, flämtar och hyperventilerar. När vi går ut på promenad beter hon sig precis som vanligt, men när vi inne så lämnar hon inte min sida en sekund. Hon satt tom precis nedanför badkaret när jag duschade... Idag nådde det den gräns att jag inte kunde arbeta, utan enda sättet att hålla henne lugn var att ligga i soffan med henne på bröstet och bara klappa...

Hon är bättre när husse är hemma också, men han jobbar hela dagarna och har dessutom haft jobbrelaterade middagar flera dagar den här veckan... Jag tänkte ringa veterinären imorgon, hon behöver ändå vaccineras, och se om de har någon aning om vad det kan vara som gör att hon beter sig såhär. Hon har aldrig tidigare uppvisat nervöst beteende i andra sammanhang än bilåkning, och det var när hon var valp..
 
Min lilla tik, 2 årig kastrerad blandras, har betett sig så konstigt sen två dagar tillbaka. Vad som kan ha triggat beteendet vet jag inte, utan hon spenderade mycket tid själv i ett rum och sen började hon bete sig som jag nu ska förklara på kvällen. Hon verkar vara rädd för att vara inne. Hon skakar, hukar sig, flämtar och hyperventilerar. När vi går ut på promenad beter hon sig precis som vanligt, men när vi inne så lämnar hon inte min sida en sekund. Hon satt tom precis nedanför badkaret när jag duschade... Idag nådde det den gräns att jag inte kunde arbeta, utan enda sättet att hålla henne lugn var att ligga i soffan med henne på bröstet och bara klappa...

Hon är bättre när husse är hemma också, men han jobbar hela dagarna och har dessutom haft jobbrelaterade middagar flera dagar den här veckan... Jag tänkte ringa veterinären imorgon, hon behöver ändå vaccineras, och se om de har någon aning om vad det kan vara som gör att hon beter sig såhär. Hon har aldrig tidigare uppvisat nervöst beteende i andra sammanhang än bilåkning, och det var när hon var valp..

Oj vad märkligt. Veterinär låter som en bra plan. Kan något kanske ha skrämt henne? De kan ju höra saker som våra öron inte klarar av.

Lycka till i alla fall :heart
 
Min hund var helt konstig en dag när jag kom hem, mötte mig knappt ochverkade helt skrämd och gick och hukade. Hade ingen aning om vad som hänt. Ut ville hon heller inte. Funderade på vad som hänt, tills jag träffade en granne som jag pratade med och han frågade hur hon fixat förmiddagens alla sprängningar utanför... Det byggs skola 50 m från vårat hus och under en hel fm hade det sprängts med korta intervaller... så det var nog både sprängljud och sprängsignaler och markvibrationer som skrämt vår hund. Så din hund kan ju blivit skrämd av något ljud utanför.
 
Kan hon ha fått en elstöt av någonting? Ätit något olämpligt?

Äter olämpliga saker gör hon stup i kvarten, men borde hon inte agera likandant när vi är ute på promenad då? Jag har börjat luta åt att hon fått någon typ av separationsångest gentemot husse, för hon lugnade ner sig direkt när han kom hem i natt och gick t.o.m och åt. Dock sover hon väldigt nära inpå mig, och hon har alltid sovit med husse tidigare... Just nu sitter hon i mitt knä framför datorn, vilket verkar lugna henne, men hon skakar fortfarande. Betedde sig precis som vanligt på morgonens promenad. Har inte nått vet ännu.
 
Min hund var helt konstig en dag när jag kom hem, mötte mig knappt ochverkade helt skrämd och gick och hukade. Hade ingen aning om vad som hänt. Ut ville hon heller inte. Funderade på vad som hänt, tills jag träffade en granne som jag pratade med och han frågade hur hon fixat förmiddagens alla sprängningar utanför... Det byggs skola 50 m från vårat hus och under en hel fm hade det sprängts med korta intervaller... så det var nog både sprängljud och sprängsignaler och markvibrationer som skrämt vår hund. Så din hund kan ju blivit skrämd av något ljud utanför.

Jag var hemma hela den tiden och hörde inget konstigt, i sånna fall såg hon någonting...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej hej! Jag har en super go blandras tik hemma. (50% husky,25% rottweiler,25% amstaff) Hon har precis fyllt ett år och är verkligen...
Svar
5
· Visningar
4 451
Hundhälsa Börjar oroa mig lite för Camaro, då och då beter hon sig så himla konstigt. Dels så har hennes skott/ljudrädsla ökat, men jag...
2
Svar
20
· Visningar
9 186
Senast: MiniLi
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 292
Övr. Hund Tiken, 6 år i mellandagarna, bekymrar mig en del just nu. Det är normalt en glad och aktiv hund som alltid vill vara med. Men nu senaste...
2
Svar
29
· Visningar
4 770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp