Tik eller hane?

H

huipph

Hej!

Ska skaffa hund men vet inte om vilket kön hunden ska ha..
Vad är det positiva och vad är det negativa med en tik/hane? :)

Sv: Tik eller hane?

Det uppenbara är ju att tikar löper och att man kan få problem med skendräktighet, vilket i värst fall ger en hund som är "oträningsbar" typ halva året. Medan en del hanhundar blir väldigt störda av löptikslukt och då kan vara nosiga, pipiga, ofokuserade och kanske gruffiga mest jämt/lite närsom utan att man själv vet när...

Ovanstående tycker dock jag är relativt ointressant eftersom varken översexuella hanar eller tikar med jobbiga löp har ngt i avel att göra enligt mig. Så det är bara att kastrera! Tycker överlag att man lika gärna kan kastrera om man inte har ett fint avelsmaterial som man vill använda. har man dessutom valt en ras som inte brukar få ful päls så är det bara att kastrera! :)

Andra skillnader är väl att hanar ofta är mer positiva "utan anledning", dom dyrkar sin husse/matte och är allmänt glada skitar. Tikarna har ofta lite mer "personlighet" och integritet, dom kan ha olika dagar, och det är mer av en ömsesidig respekt, man måste liksom "förtjäna" sin tiks kärlek lite mer

Jag tycker ofta att tikar känns mer intelligenta och hanar mer lättsamma.

Skillnaden jag har märkt utifrån dom hundar jag har haft kontakt med så har (enligt min åsikt) hanar ett mer jämnt humör medans tikar under löpperioden kan bli "griniga" (kom inte på något annat ord just nu ;)). Okastrerade tikar kan ju som bekant drabbas av livmoderinflammation. Som Lady_A nämde så förekommer ju även skendräktighet hos en del tikar. Hanar kan få "knäck i lurarna", kan matvägra, yla, bli rastlösa, ofokuserade, "dammsuger" marken på promenaderna osv. om det finns en löptik i närheten. Det finns även hanar som utan problem kan umgås med löptikar och som inte visar något intresse alls för dom så ja det finns både + och - med båda könen :)

Min senaste hund var en hane och han blev helt klart ofokuserad om det fanns en löptik i hans närhet, pipig och ville gärna följa efter tiken. Vad min kommande hund blir för kön vet jag inte då jag står i kö för både och så för mig spelar det ingen större roll om det blir en hane eller tik :)

Tikar löper och kan bli skendräktiga.
Hanar kan reagera när tikar löper.
Sen kan det vara enormt stora variationer på beteende.

När vi köpte hund bestämde vi oss för att inte hänga upp oss på vilket kön vi ville ha, vi sa istället att vi ville ha den individen som passade oss bäst.

Tikar löper och kan bli skendräktiga.
Hanar kan reagera när tikar löper.
Sen kan det vara enormt stora variationer på beteende.

När vi köpte hund bestämde vi oss för att inte hänga upp oss på vilket kön vi ville ha, vi sa istället att vi ville ha den individen som passade oss bäst.

Instämmer, har man inga preferenser så låter man uppfödaren välja.

mvh

Ska hunden "bara" användas till sällskap ser jag inte vad könet har för betydelse faktiskt. Däremot om man vill avla är det ju en självklarhet att könet betyder någonting.

Ska hunden "bara" användas till sällskap ser jag inte vad könet har för betydelse faktiskt. Däremot om man vill avla är det ju en självklarhet att könet betyder någonting.

För många utav oss som haft hundar länge så har könet stor betydelse.
Jah har haft ett gäng tikar, men det har aldrig klaffat.
Hanar däremot.:angel:

Jag kan inte riktigt förstå det ni skriver om att kastrera. Varför kastrerar man utan medicinska skäl? OK om hunden är översexuell eller får problem med livmoder el likn. Men det är klassat som mediciskt i mina ögon. Men bara för att hunden kanske är "ful" enligt standard så ska den kastreras?

Min hane på 4år är okastrerad, används INTE i aveln då han har artros. Reagerar inte på löptikar eller andra hanar. Enda gången jag skulle kastrera honom är om han får problem med testiklarna eller så.
Min lilla hane ska inte heller gå i aveln som några av er vet pga grisknorr på svansen men honom tänker jag inte kastrera heller om det inte blir något av de oavnämda.

Jag tycker bättre om hanar för att dom är jämnare i humöret o man slipper löpet. Att arbeta med en hane är oftast enklare då dom inte är lika istadiga som tikar. Men som rent sällskap är svårt att säga då mina arbetar.

Tikar kan vara lite beräkneliga under löpet, dom vet exakt hur långt dom kan gå för att ställa till eller hur man ska säga men tikar är också (iaf mina två schäfertikar som jag hade innan dessa två hanar) väldigt keliga o familjära.Det kan även en hane vara självklart.

Sjukdomarna har flera redan skrivit så det orkar jag inte skriva jag med :cool:

Jag skulle gå på individen vid köp, fråga uppfödaren, säg vad hunden är tänkt till så vet h*n vilken av alla dessa söta fyrbenta som bör passa er! Är det en erfaren uppfödare så kan dom se det redan efter nån dag vilka som är lugnare/tuffare/latare/ osv

Jag har aldrig förespråkat kastrering o alla mina hanar har varit intakta, inte heller har de haft diverse problem som tydligen skall vara vanligt.

Fast nu handlade inte tråden om kastrering, utan om könval.

det beror också mycket på vilken ras du ska ha. en del raser har stora skillnader mellan könen, andra nästan inga alls. sedan är det en fråga om tycke och smak. personligen föredrar jag handjur oavsett djurart. jag tycker de har en skönare inställning till livet helt enkelt. andra föredrar tikar och tycker det är drygt med hormonstinna unga hanar som tror de är guds gåva till tikarna. i slutändan är det dock individen som avgör. en bra hund är en bra hund, oavsett kön.

*kl*

Lånar tråd lite, hur mycket kostar kastrering, hona vs hane?

Ska också skaffa hund, tiken är parad och väntar spänt! Kön låter jag uppf. bestämma då det inte spelar mig någon roll.

Tack för alla tips och förklaringar! Hjälpte mig mycket :)
Jag har nu bestämt att jag ska skaffa mig en Hovawart hund. Har även fått kontakt med en uppfödare och som det ser ut nu så ska en liten hanhund få följa med mig hem när tiden är inne :D

Som ni sa, det är individen i sig som räknas ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Är det vanligt att direkt efter parning, tiken och hanen är ointresserade av varandra resten av dagen/två dagarna. Hundarna var på...
Svar
5
· Visningar
767
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 223
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej, Vår renrasiga Bichon Frise börjar snart löpa- Mars/April och söker efter en frisk hane i liknande ras(helst samma). Vi bor i Skåne...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: Rosett
·
Hundavel & Ras Hej! Vill gärna få tips på bra gårds och stallhund i behändigt format typ knähög . Vi har alltid haft jaktlabrador, först två tikar nu...
Svar
6
· Visningar
1 234
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka