Tik och hane tillsammans?

Vissa kompisar brukar lämna bort hanen under tikarnas löp. Jag bor stort och har 2 st 140cm grindar samt en aula med stängda dörrar mellan hanarna och tikarna under löp. Gick kalasbra. Under höglöpet ylade ena hanen, det var lite dåligt med nattsömnen i två nätter då men annars sov de.
 
Javisst, om man nu har det så. Finns ju ettor där det bara finns ytterdörr och toalettdörr. Och jag personligen skulle inte vara bekväm med att låta en av hundarna bo på en stängd toalett eller höra pip, gnäll och krafs från hundar som vill till varandra under höglöp.
Det är ju inte säkert att varken tik eller hane tar det hela med ro. Men alla gör såklart som de vill :)
Ja då blir det inte lätt :/
 
Har också tur att det blir L-formad.
Jag har varierat mellan att ha dom uppdelade i huset och att faktiskt ha hundvakt åt hanen. Det är ju bara några dagar det faktiskt är höglöp. Mina hanar har aldrig brytt sig något särskilt under det övriga löpet, men dom har också parat och vet vad det handlar om:)

Iden är smart men jag vågar inte lämna honom till någon annan då han kan markera/bitas om man inte vet hur man ska bemöta honom.
 
Jag har turen att ha en härbre att dela upp hundarna på natten. Hanen kan vara med mig i härbret och tiken hos mamma. När vi jobbar, kommer hanen vara med oss och tiken i hundgården.
 
Jag bor med hane och tik i en etta. På dagarna kan de vara i samma rum med lite "tummen i ögat" ligger tiken och sover så gör hanen det också och uppvaktar inte. Under natten får hanen sova i bur bredvid sängen. Då sover han (och alla andra) gott.

Tilläggas är dock att min hane är mycket mindre än tiken. Annars hade de inte fått vara i samma rum på dagarna heller.
 
Funderar en hel del på hur jag bäst skulle lösa det med två hundar. Min hund uppskattar inte andra hanar och därför känns tik som ett mycket bättre val. Samtidigt bor jag i en etta, visserligen med dörr till hallen, men det vore så lagom roligt att ha ena hunden där. Nuvarande skulle nog dessutom skälla så att han fick oss vräkta 😅.

Lämna bort ena hunden under höglöpet kunde ju vara ett alternativ, men tänk om jag skulle missa på någon dag :crazy:. Dessutom måste man väl kanske lämna hundarna hemma när man handlar eller är iväg på något jobb.

Hm, kanske helt enkelt får vänta med nästa hund tio-tolv år 😅. En kastrerad hane av mindre modell skulle nog kumna fungera här, men då tappar jag ju tyvärr valptiden och den vill jag ha :love:.

Nåväl, varken tid, ekonomi eller antal valpar som säljs räcker till just nu ändå, så det finns tid att fundera.
 
Har en hane och en tik på 9 månader som inte har löpt första gången än. Hanen kastrerades i höstas pga. prostatan men hade det inte blivit så så hade han nog fått bo på pensionat eller hundvakt under den värsta veckan och sen delade med dörrar eller grindar resten av löpet.

Nu borde det vara lite lugnare så vi får se hur vi gör. Vi kan troligen få hundvakt med kort varsel om det blir jobbigt. Vi har ett stort hus och hundgård. Hanen var inte överdrivet intresserade av löptikar ens som intakt. Han låg 50 cm från en höglöpande tik och tuggade på ett märgben en gång. En annan hane kunde knappt vistas i samma ganska stora utrymme utan att tokstressa.

Det blev bara tikar i kullen vi var intresserade av därför blev det en tik. Nu känns det ju som det vore praktiskt om nästa också blir en tik om den jag har nu inte kastreras av någon anledning men dit är det många år.
 
Intressant att läsa hur alla läser det, då valpen jag ska köpa råkade bli hane istället för tik.
Har också en l-formad hall, så kommer kunna dela av när det behövs, men blir det för jobbigt kommer jag lämna en av hundarna till mina föräldrar värsta veckan är tanken :)
 
Min plan var aldrig att ha tik och hane samtidigt, men ödet eller nått ville annorlunda och pappas hund ska naturligtvis stanna hos oss. Så jag kommer att ha 3 hanar och 1 tik och bara hoppas att hanarna tänker vara vettiga och inte slåss eller nått. Men min faster har sagt att tiken kan vara där under löpet, även en kompis som själv bara har tikar har lovat ställa upp så jag hoppas att det ska gå bra. Har inte hjärta att omplacera henne.
Vi har separata hundgårdar och grindar inne redan, tycker det är skönt att kunna stänga undan ibland så det blir inte så annorlunda på så sätt. Dock har jag bara 3 hundgårdar, så jag tror att vi får bygga en till framåt sommaren.
 
Finns det hunddagis som tar emot enbart vid höglöp? Jag trodde att de ville att man lämnade hunden där regelbundet t.ex. när man är på jobbet.
Inlägget är över ett år gammalt och handlar inte om att man kan lämna enbart vid höglöp utan att man KAN lämna vid höglöp (dvs att de måste ha någon strategi att hantera tikar och hanar tillsammans) Å andra sidan är de ju snara på att kräva av hanhundsägare att de kastrerar
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 798
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Läste precis i tråden valpkullar om en abortspruta som inte fungerat? Hann inte läsa så noga innan jag fick panik, så vet inte om jag...
2
Svar
28
· Visningar
2 428
Senast: Vovve
·
Hundavel & Ras Hur stor och vilka skillnader är det egentligen mellan en tik och en hanhund? För och nackdelar? Har bara haft tikar men är i valptagen...
2
Svar
31
· Visningar
2 478
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
628
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp