Tik som blivit "tokig" under höglöp

DeCloe

Trådstartare
Har inte haft tik förr och funderar över om allt är normalt ställt med min lilla tvååring som just nu har sitt fjärde löp.

Under förlöpet var hon som hon brukat vara under tidigare löp, ovanligt trött. Nu är hon i höglöp och har börjat visa onormalt stort intresse för vår honkatt (slickar henne och försöker rida på henne) och hon krafsar även mig på armen, slickar på armen och försöker jucka på min arm.

Hon har även högre energi än vanligt men har stängt av öronen. Hon är också lite mer gnällig än normalt och verkar liksom frustrerad.

Är det normalt? Hon är ju fortfarande ung så fattar att hon inte landat i löpen ännu. Men bör man vara orolig för den här förändringen?
 
Är det normalt? Hon är ju fortfarande ung så fattar att hon inte landat i löpen ännu. Men bör man vara orolig för den här förändringen?

Vid 4'e löpet har hon "landat i löpen" för länge sen.
Jag hade inte varit orolig, även om de flesta tikar inte uppvisar ett på gränsen översexuellt beteende (slickar på arm/katt samt katt och armjuckande).

Däremot hade jag sagt ifrån och inte låtit beteendet passera.
 
Vid 4'e löpet har hon "landat i löpen" för länge sen.
Jag hade inte varit orolig, även om de flesta tikar inte uppvisar ett på gränsen översexuellt beteende (slickar på arm/katt samt katt och armjuckande).

Däremot hade jag sagt ifrån och inte låtit beteendet passera.
Vi säger absolut ifrån. Hon får inte jucka varken på mig eller katten.

Det är ju en kort period så det är ju helt klart hanterligt.

Ja, hon borde ju "landat" i löpen. Det är mer att det verkar som hon först nu insett att hon är könsmogen 😅
 
Normalt vill jag också säga. Båda mina tikar har blivit rätt översexuella, särskilt om de löpt samtidigt. De har inte uppvaktat Mig, men definitivt varandra.
Särskilt min gamla terrier fick typiskt löpöra och gick inte ha lös dessutom, shiban har alltid varit mer selektiv med partners men ibland lite pipig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
2 876
Senast: Monstermom
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 225
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Alla drabbas vi ju då och då av perider då man inte har så mkt ork eller inspiration till saker. Jag är just nu i en sådan. Det hade...
2
Svar
26
· Visningar
2 578

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp