Tik som slutat löpa?

H_lena

Trådstartare
Hej!

Jag har en femårig airedale terriertik, som fick valpar i somras. Problemet är att hon skulle ha löpt någon gång i september, men det gjorde hon inte, och har fortfarande inte gjort. Så nu undrar jag, när slutar en hund att löpa? Ska man kolla upp det, bör man vara orolig?

Sv: Tik som slutat löpa?

När löpte hon sist?
När är valparna födda?
Det är inte ovanligt att löpet blir framflyttat av en kull valpar. Så länge hunden mår bra skulle jag inte oroa mig. Det finns ju tikar som löper tyst också.

Min tik (5år) har de senaste två åren bara löpt en gång om året, på våren. Eftersom hon har gått på hunddagis i grupp med hanhundar som borde ha reagerat om det var ett "tyst löp" så kan jag vara ganska säker på att det bara är en gång om året.
Jag pratade med veterinärer och alla rekommenderade en kastration i förebyggande syfte, så det är planen.

Men, om det är nyligen hon fick valpar skulle jag avvakta och se om det är som Falukorw skriver.

okej, tack så mycket för svar båda två! :) Vi får avvakta och se vad som händer helt enkelt.

Tikar löper mer eller mindre under hela sitt liv. De går alltså inte igenom något klimakteriestadie där de avslutar fortplantningsförmågan.

Om tiken haft valpar under sommaren hade jag inte varit orolig ifall hon inte löper förrän nästa vår. Och så länge tiken är pigg och glad hade jag inte varit orolig om det tog fram till sommaren heller. Men ett år efter att hon fått valparna tycker jag nog att tiken ska ha löpt igen.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej. Jag undrar när en tik brukar få en regelbunden löpcykel? Min tik, en golden, hade sitt första löp ganska sent. Hon var då 15...
Svar
3
· Visningar
352
Senast: WildWilma
·
Hundhälsa Hej alla! Vi trodde vår lilla löpte första gången för någon dryg månad sedan - hon började kissa hela tiden, blev superkelig, verkade få...
Svar
6
· Visningar
727
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
550
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
592
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Somna in hemma