Till er som användet nattlindor/skydd/bandage!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whitaker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 923
Sv: Till er som användet nattlindor/skydd/bandage!!

Det går inte och se vilka du menar för bilden funkar inte.
Men vad heter de som du menar?

Min måste ha lindor i brodd-perioden pga han slår sig på benen, förra året så skar han upp 15 cm på insidan av bakbenet, djupt, fick penicillin o allt i flera omgångar men det tog nästan ett år innan det läkte ihop ordentligt.
Vågar inte risikera det igen.. :crazy:

Har såna stora paddar från Equiline och fleecelindor.

Cactuspower - Okej..ne mina bilder funkar nästan aldrig..equi-guard stallbandage (690115) heter de..ser bra å smidiga ut

Senast ändrad av en moderator:

Usch då:crazy: vad hemskt..har själv inte broddar i boxen

Okej, då är det inte de jag har. Har Showmasters bandageunderlägg (tjocka stallbandeunderlägg, marinblå) och så fleecelindor.

okej.. men varför har du det på natten då?oxå pga broddar eller?

Jag har nattbandage ibland. Oftast när jag gjort något lite jobbigare, tex varit iväg på hoppträning eller tävling. Eller varit ute och ridit hårt, då har jag på liniment, padd och sen acryl lindor. Men ska nu ta och köpa mig ett par Back on Track så att jag slipper hålla på med liniment. Men som sagt lindar bara om jag har gjort något mer ansträngande. Har dock alltid skydd/lindor när jag rider, då hon stryker sig :crazy:

Mitt varmblod har en gammal gaffelbensskada som måste lindas på natten ifall han blir ansträng och stel i den foten. Men under den tiden som jag har haft honom ( ett år om en månad) så har han inte behövt någon nattlinda men jag ska aldrig säga aldrig.

Jag har de skydden, funkar bra tycker jag. Använder dem när min häst börjar få hö igen på hösten pga gallor, hon är superkänslig för det. Annars använder jag dem när hon har ansträngt sig mer än vanligt, tävling, galopparbete osv..

//E

Använder det på min pålle pga att han har lösa benbitar bak. Efter hårdare pass känner han av dom, och det blir bättre med liniment och lindor över natten.

Jag lindar bara friska hästar i undantagsfall.

Har nattbandage efter hårda hoppass då vi kommer hem på kvällen och han ska stå still i boxen över natten, har det för blodcirkulationens skull, dock väldigt sällan.

jag lindar med Back on Track nästan varje dag.. finns inga bättre :love: han e jättefin och kall i benen efter

Jag lindar med Back on Track på natten efter hård tränig för att förebygga skador.

´hej..okej..bot paddar ska vara bra! har ni bara dem å inget under? och vad är det för slags linda ni har över? Kyler BOT paddarna?

jag lindar med back on track, just bara för att hästen min lätt blir svullen och får gallor. :) annars annvänder jag det inte.

min häst lindas vaje natt med back on track paddar och har även back on track paddarv under alla ridpass, utom när jag hoppar då har jag ett par paddar som bara går över senan och ej täcker framtill. sar senskudd över detta. bak är han olindad och endast kotskydd vid all ridning. detta är för att han dels haft kotledsinflammation, och dels för att han ett flertal gånger blivit mystiskt halt och veterinären har ej kunnat hitta varifrån felet kommer..bara ordinerat vila...som det är nu är han inte halt mer och går att träna och tävla som vanligt det tycker jag är mycket bättre och lägger därför ner denna extra tid för att han ska hålla länge, han är ju trots allt bara sju...

Whitaker skrev:
´hej..okej..bot paddar ska vara bra! har ni bara dem å inget under? och vad är det för slags linda ni har över? Kyler BOT paddarna?

dom kyler inte, dom värmer, dom öppnar upp hästens blodådror osv så blodet lättare får genomströmning vilket ger en posetiv effekt, om just hästen blivit öm, eller fått gallor. :) ajg tycker bot är super bra och efekten efter att ha annvänt det på hopphästarna är helt otroligt! kan verkligen tipsa dej om dom.

okej..men man ska väl kyla efter ett hårdare ridpass? då kan man väl inte sätta på BOT paddar emäd att dem värmer?

Jag har också funderat en del på det här med lindor. Har kommit fram till, tillsamans med min pappa som är veterinär och min mamma som är sjukgymnast att:

När jag har ridit så lägger jag ofta på ett varmare täcke, ibland mitt back on track täcke (för det värmer bra). Det kan man ju göra på benen också om man har tid och lust. Men har hästen någon gång under ridpasset fått någon typ av mindre skada (som man kanske inte märker) så ska man ju egentligen kyla. Men det är ju inte allt man ska kyla mot heller så.... det bästa är väl egentligen att inte göra någonting.. kanske eller nått..

Men sen dom som lindar "mot" gallor, gallor är en symtom på överansträningning så det är inte gallorna som är problemet. Så egentligen så tar man bort kroppens eget försvar mot överansträngning. Men man kanske hjälper kroppen genom att värma eller kyla.

Men som sagt det jag har kommit fram till är att det är bästa att inte göra någonting om inte hästen är skadad.

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
577
Senast: Kristall10
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka