Till er som användet nattlindor/skydd/bandage!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Whitaker
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 2 923
Sv: Till er som användet nattlindor/skydd/bandage!!

svea08_ skrev:
jag lindar med Back on Track nästan varje dag.. finns inga bättre :love: han e jättefin och kall i benen efter

min häst är varm i benen efter bot paddarna :crazy:

ino_124 skrev:
Men sen dom som lindar "mot" gallor, gallor är en symtom på överansträningning så det är inte gallorna som är problemet. Så egentligen så tar man bort kroppens eget försvar mot överansträngning.

de måste inte bero på överansträngning...min häst va ju avställd i 2 år nästan..gick bara i stor hage och reds lite lätt i skogen...endå har hon gallor, har aldrig blivit lindad eller så..men nu är hon igång igen och har blivit jättefin, och gallorna har blivit mindre men dom är inte helt borta..därför har ja börjat linda henne på nätterna och benen har faktiskt blivit mycke finare.

Som sagt, det finns fler anledningar till gallor, fel mat t.ex.

Jag hade en ponny som fick gallor av betfor.... Min ena häst nu fick gallor för att hon flyttades och fodret ändrades. En avelsmärr jag hade innan hade alltid gallor bak... Min hopphäst jag har nu har gallor i farmknäna pga att hon har stått och sparkat i en stenkrubba i 1 år....

//e

Jag lindar med back on track på natten på två hästar som har lite lättare gallor och svullnader. Lindar bara på de benen som de har problem med (alltså inte runt om). De är jättekalla och fina i benen på morgonen.

Trodde inte ett dugg på att back on track skulle vara så mkt bättre än vanlig underlägg + bandage, men jag har faktiskt märkt en enorm skillnad. De är ju inte alltför billiga annars, så jag drog mig lite för att köpa dem. Men nu är jag helt såld på dem. :)

När en av hästarna gått jobb lindar jag med kyllera + tidningspapper + underlägg + bandage. Då kyler det först (direkt efter jobbet) och värmer sen (på natten). Funkar kanonfint.

Uddatyp skrev:
de måste inte bero på överansträngning...min häst va ju avställd i 2 år nästan..gick bara i stor hage och reds lite lätt i skogen...endå har hon gallor, har aldrig blivit lindad eller så..men nu är hon igång igen och har blivit jättefin, och gallorna har blivit mindre men dom är inte helt borta..därför har ja börjat linda henne på nätterna och benen har faktiskt blivit mycke finare.

Samma här. Min var avställd i 2 månader och hade ändå gallor. Och det är faktiskt mycket bättre på morgonen efter att hon stått med back on track på natten. Nästan ingenting kvar då.

Jag har min lindad på nätterna i förebyggande syfte. Hon är lindad med fleecelindor från Börjes och har Back On Track paddar under.

Lindar bakbenen nattetid på min äldre häst som dels är lite stel och dels har en gammal skada i ena bak som blir mycket bättre med lindorna.
Har Back On Track paddar och fleecelindor.

okej.. så ingen som använder de från H**ks då? de Stallbandagen.. Har tänkt Mycket på BOT paddarna.. bara dem + fleece lindor då som behövs? Runt om oxå? Förlåt om jag e lite tjatig;) :angel:

Ingen?:( ........

Men du kyler ju först direkt efter arbetet. Sen lindar man på kvällen så de står lindade över natten och får då värme senare.

Whitaker: Meningen med nattlindor är att de ska värma, så ju mer värme paddarna ger, desto bättre. Tyg med lite stoppning i ger inte så mycket värme medan filtmaterial och fleece är bättre. B o T har ett keramiskt material i tyget som gör de extra varma.
Lindar ovanpå padden gör man ju för att hålla kvar den helt enkelt, samt att även lindan ger värme.
Så du får känna på Höökspaddarna och se vad de är för material och om dy tycker de verkar bra :)

Men nattlindor är inget en vanlig frisk häst behöver. Lindar gör man om hästen har haft en skada som kräver det, och/eller om den har gått riktigt hårda ridpass tex. hoppning eller väldigt fort, för att förebygga skada.
Min häst har haft kotledsinflammation en gång och blir väldigt tjock i benen periodvis. För att förhindra att det kommer tillbaka lindar jag som sagt benen efter hårda pass.

Vad är BOT paddarna för nåt och vad är dom bra till?? jag vet inget om dom....men det fungerar säkert att bara ha fleecelindor runt.... :smirk:

Jag lindar alltid fram när jag rider på fullblodet.
Nattbandage sätter jag på efter hårdare pass.

2åringen har haft lindor på natten 1 gång, detta efter en vansinnesfärd på åkern efter hästarna kom lösa.

Whitaker skrev:
Ja som ovan! Varför gör ni det? Vad är det bra för? vad är det ni använder? HIttade de här på hööks hemsida, är det någon som har dem? Hur är de att ha på natten?
Jag har back on track på min 18-åriga fälttävlands häst för att han inte ska gå ut i hagen på morgonen med stela ben och några andra anledningar till, och för att det förebygger (eller ska göra) skador.

Whitaker skrev:
Ja som ovan! Varför gör ni det? Vad är det bra för? vad är det ni använder? HIttade de här på hööks hemsida, är det någon som har dem? Hur är de att ha på natten?

http://tk.files.storage.msn.com/x1pAdjo0uCo2H2A6zSg2pp8jOrQWrNvWtr_xDFihKDQd547lb2lVh1gaXXBz9HHRr5pSwjZ5fJcO_eo_YhAf_GnHSn2yJy3x38XU9P2hx09OemkeCIfLTWSzRdZLsoxZj9cQbtASwlnUObQtFUfT1Ckvw

Hej,

Jag har inte just dessa från Hööks jag har de från Eskadron runt om på min häst. De finns både som bakben och frambens stallbandage. Har köpt mina på http://www.hastshopen.se/

Jag älskar dem. Sätter ofta på dem med BOT paddar under men ibland också utan. Nu har min häst haft koledsinflamation och då har jag använt dem en hel del... Är mycket nöjd kan jag säga.

~Ingrid

Liknande trådar

Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
579
Senast: Kristall10
·
R
Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
1 004
Senast: ako
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
196
Senast: Shixle
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka