Till er som hyr ut hus

Mynta2

Trådstartare
Jag har funderat mycket på detta ang någon som annonserar att de vill hyra ut ett hus...Vad egentligen tycker Ni att det krävs av den som hyr ? Menar som så, om man tex svarar på en annons, vad är det ni fastnar för..? eller om Ni själva läser om någon som vill hyra ett hus/stuga ?...Jag vet ju hur det är när man söker lägenhet...man ska vara en helig-ängel i sin beskrivning för att få något (är ej bostadslös...men har varit med i bostadsträsket)...Jag vet att ett hus är något man inte släpper till vem som helst..men bara undrar HUR personen ska vara för att få hyra..vad NI fastnar för när ni får svar ?
 
När jag valde hyresgäster så gick jag mest på "känsla". Sökte ansvarsfulla människor som verkade okomplicerade och med fötterna på jorden.
 
Jag svarar inte på "önskas hyra-annonser" där det bara står ett mobilnummer och inget namn.
 
Referenser, sakna anmärkningar och på känsla. Det är ju personkemi så måste få råda där också. Man lägger ju en del av sina tillgångar i någons händer och det kan bli mycket problem om personen missköter sig och det kan vara hur bra som helst med en som bor på ett"normalt" sätt.
Mamma fick in riktiga rötägg på sin gård som inte betalade hyra och förstörde stallet.
Som hyresvärd så kan man bli fast med riktiga idioter så du får inte ta illa upp när folk ber om referenser eller liknande tycker jag.
 
vi har hyrt ut ett stort hus med stall 3 gånger. de nsista gången fungerade det inte alls. Hyresgästenra misskötte sig ordentligt och vägra de flytta. efteros mde betalade hyran i tid gick det inte att göra något. eftersom det finns så mycket regler för av hyresvärlden är skyldig att göra.

dessa hyresgäster gjorde ett väldigt bra intryck och hade flera referenser men det spårade ut ändå. vi har senare fått veta att de andra som hyrt till dem slängde ut dem också.

referenser är inget man kan gå på direkt. det är såklart att man visar upp bra referenser. skulle våra hyresgäster velat har referens så skulle vi såklart skrivit något bra för att bli av med dem. annars skulle man ju inte heller visat upp referensen om nya värden vill det.
 
Viktigt är att hyresgästen kan betala hyran, och att den sedan ser till att göra det.
Det är bra om hyresgästen tjänar sina pengar på ett riktigt arbete. Människor som inte arbetar kan vara knepiga att ha att göra med. De blir ofta mycket krävande hyresgäster.

Jag vill ha referenser.

Om jag är osäker så kollar jag efter betalningsanmärkningar. Men eftersom hyran är det sista som människor slutar att betala, så behöver inte en betalningsanmärkning vara ett hinder. Om hyran inte betalas, så kan jag ju dessutom vräka hyresgästen.

Sedan så gör jag en intervju, som en anställningsintervju ungefär.

Varför vill du bo så här?
Vilka andra alternativ till boende kan du se?
Och varför skulle jag vilja ha just dig som hyresgäst?
O.s.v.

Jag har blivit lurad en gång, av en person som skulle ha huset, men sedan hoppade av. Man kan som hyresgäst hoppa av ett hyreskontrakt fram till dess att man flyttar in. Men när man har flyttat in, så är det 3 månaders uppsägning som gäller.

Och jag har fått in en snurrpelle som inte visste riktigt vad han höll på med. Han hade bra referenser, men hade nog förändrats radikalt sedan den referensen lärde känna honom. Han flyttade in i lilla stugan. Och där så är det inte så noga vem som bor. Men när han fick veta att den större stugan var ledig, så nästlade han in sig i den. Och den var han inte kvalificerad för egentligen, den var för fin för en sådan stökpelle.

Men det är ganska så lätt att få en hyresgäst att "Vilja Flytta", så han blev inte kvar.
 
Men det är ganska så lätt att få en hyresgäst att "Vilja Flytta

Usch vad obehagligt det där lät.

Tråkigt att du hade så otur med "snurrpellen". Jag och min man hyr ett hus av en bonde. Jag antar att vi är skötsamma hyresgäster för vi är vänner med bonden och allt är trevligt. :D
 
Jo, men det är sant. Och snurrpellen, den höll vi inte på att överleva. Den var EXTREMT servicekrävande och stökig. Och det räckte med att sluta serva och kräva att den skulle hålla sig inom sitt område och inte breda ut sig, för att den skulle försvinna. Så det är ganska så lätt. Det brukar räcka med att kräva att hyresgästen följer kontraktet.

Om man vill att hyresgästerna skall stanna kvar, så får man däremot jobba litet på det.
 
Klart man kan gå på referenser - om man ringer upp referenserna så brukar sanningen komma fram. Att bara läsa dem är ju sällan bra idé.
Mammas hyresgäster åkte ut och fick inga referenser. Det går rent av att genom personnummer kolla var de var mantalsskrivna sist och sedan kolla hos den värden. Lite krångel kanske men om man har en gäst som man anar oråd med och har ett hus som är svårt att hyra ut så... '
Visst är man nästan maktlös som hyresvärd. Lagarna är skrivna så att de skyddar även hyresgästerna som beter sig som svin :mad:
 
Vi hyr bara ut till personer vi känner, eller som någon vi känner känner. Känns säkrare så. Fast första hyresgästerna vi hade var grannens barn men det blev inte bra ändå. Så det är jättesvårt.
mvh Maria
 
jo vist är dte bra med referenser om om vi säjer så här..

familj x hyr av din familj och ni har sagt upp dem pga olika anledningar. x har hittat ett annat hus efter ett års *övertidsboende* deras nya hyresgäst ringer dig och frågar hur e skött sig.
inte säjer väl du då att de är helhemska eftersom du vill bli av med dem själv utan säjer då att de är sååå trevliga och skötsama. man är väl inte så korkad och säjar att de är helhemska om man vill bli av med dem. altså är den referensen inget att gå på. vi kollade upp förra hyresgästen med prickfria referenser vilket senare när förra hyresvärden väl blev av med dem, så fick vi reda åp hur det igentligen var men då hade vi problemet istället..
 
ahhh, det var så du menade. Jovisst, det kan man ju inte veta om de blåljuger för att bli av med hyresgästen.
Stackare, vet hur det var när mamma satt i saxen med sina idiotiska hyresgäster.
 

Liknande trådar

Hemmet För några dagar sedan fick jag kontrakt på ny hyresrätt. Ska nu säga upp min gamla men behöver lite hjälp att tänka. Har egentligen...
Svar
12
· Visningar
834
Senast: mysboll
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 144
Senast: Wille
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 084
Senast: kolblakkur
·
Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
998

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp