Bukefalos 28 år!

Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag fullkomligt älskar Röösli :love: De är som gjorda för min rumpa :angel:

Rööslin är ju väldigt svängda i bommen, så har man en häst med rakare rygg kan man ju glömma den lite. Men Rööslin är som Lancet säger mycket lättanpassad, lägger sig oftast väldigt trevligt på många hästar.

Just nu rider jag i min nya Forestier och den är helt fantastisk den med! Märkte stor skillnad på min sits när jag skaffade den. :D
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Har ni någon bild på era Forestier? Har ingen aning om hur de ser ut
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag känner jättemånga som är döförtjusta i sina MoN så du är absolut inte ensam.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Här är min Forestier Diablo. Lädret är helt underbart mjukt och lite klibbigt. Så man sitter som gjuten. Enkelkåpa på denna modell.
Gör sig inte riktigt lika snygg på bild som den är i verkligheten :love:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag vet massor med hästar som kan ha röösli. Många som har lite knepiga ryggar tycker jag röösli klarar bra :) Röösli är också:love:

Kom på att jag skrev lite dumt... Det var mer som en undran vilken rygg som passar Röösli :idea:! Men det är väl som skrivits i tråden att det är lite svängda ryggar som gör sig bra med Röösli.

Min har ju ganska rak rygg vid arbete och det finns typ inga "supersadlar" (typ Jaguar, Röösli, Prestige mfl) som är så raka! Möjligen Amerigo, men vette sjutton om jag gillar den då jag hört att den ska vara lik Dominus-me like not.
 
Senast ändrad:
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Min har ju ganska rak rygg vid arbete och det finns typ inga "supersadlar" (typ Jaguar, Röösli, Prestige mfl) som är så raka! Möjligen Amerigo, men vette sjutton om jag gillar den då jag hört att den ska vara lik Dominus-me like not.

Min häst har lite rakare typ av rygg. Passier Optimum funkar kanon! Prestige och Dominus är för böjda i bommen, och låg inte alls bra på pållan.

/Lizzie
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

*kl*

Kieffer lech prof. är formad efter min rumpa. Hallelujamoment när jag provade den första gången!
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag gillar också M&N skarpt, så även hästen. Så du är inte ensam!
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Vänta bara tills jag fått bilder på en foretier flatback, då kan du börja dreggla:love:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Fast Dominus är rätt mycket rakare än den Prestige Venus jag har nu. Men sätet i Dominusen är tokbrett och inte särskilt skönt.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

SÅ vilken sadel är ni skapt för? ;)

Jag visade mig vara skapt för en kieffer eccellent (eller så var det elegance:confused::D) Vilket fall en kieffer!

indiano019-1.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Amerigo är hyfsat mycket skönare och med högre kvalitet än Dominus. Dominus är en helt okej sadel för sitt pris. Men inte i samma liga som Amerigo.
Jag tycker man hamnar himla långt från hästen i Dominus. Det gör jag inte i min Amerigo eller de andra av samma märke jag ridit i. Lädret är även det av mycket finare kvalitet.

Kolla du en Amerigo. De är inte som Dominus. Vad de har gemensamt är samma återförsäljare i Sverige (Ridin).
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag trivs himla bra i min Amerigo Vega. Den är anpassad för mig. Och jag hamnar himla bra i den. Tur att hästen passade bäst i den som jag satt bäst i också.;)
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

sadlar som är en plåga att rida i om man vill rida dressyr lite mer seriöst: stubben och M&N samt Bates Caprilli.

Iof stubben sadeln är dock en bra sadel o ha tex vid inridning!!
men det märks så väl sedan till det bättre när man väljer o byta sadel!

Nu blir jag lite förnärmad :mad: :p eftersom jag precis köpt en Stübben Maestoso och råkar tycka den är helt underbar. Bra utformad för både ryttare och häst och min häst går kanon med den. :banana:

Mina favoriter är: Crown Jessica, Wintec isabell werth, röösli och Tietses Choice (Och även Albion Legend på vissa hästar)

nu kan en sadel kännas lite olika från häst till häst tycker jag beroende på rörelsemönstret på hästen. Så jag är lite sån där att en sadel kan kännas bättre på en häst, men sämre på en annan.

Wow - vad olika man kan tycka. De du nämnt tycker jag är fruktansvärda (har inte provat Tietses Choice, men de andra). Speciellt Wintecen och Albion är ju så breda så man inte ens kommer ner i dem! :eek: Då förstår jag att du inte tycker om Stübben - de är ju en gudagåva till oss som vill sitta smalt :bow:

:love: Min nya Stübben Maestoso :love:

Slutsats av denna tråd: en bra sadel är det som passar både häst och ryttare på ett sånt sätt att det främjar dem på bästa sätt. Ett märke som är toppen för någon är pest och pina för en annan! :idea:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

stubben upplever jag inte som smala i midjan på det sättet.
jag sålde nyss en stubben tristan o den sålde jag endast för att jag tycker delvis att den helt enkelt är HÅRD att rida i.

det är nog den största nackdelen med stubben...
dom är för hårda :-/ känns lite halkiga också.

däremot tycker jag stubben har väldigt bra passform på många hästar.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Då har du uppenbarligen inte provat Maestoson. Inte hal på någotvis och smal i midjan.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag och hästen använder Amerigo i dressyren. Vi har använt en Alto fram till nu då det blev byte till en Cortina. I hoppningen använder vi en Ken Taur Hellas. En helt OK sadel, men jag vet att det finns bättre som passar både henne och mig. Dock hoppar jag så sällan, så den duger så länge den ligger bra på hästen (vilket den gör) och jag tycker att den funkar för mig.

Dressyrsadlar jag gillar: Amerigo, Röösli
Kan nog inte nämna något märke som jag inte gillar inom dressyren. Jo, Prestigesadlarna är för för breda i sitsen för mig, samtliga modeller. Gäller även deras hoppsadlar.

Hoppsadlar jag gillar: Stübben
Jag har inte ridit i så många olika märken av hoppsadelmodell så att jag kan uttala mig om några egentliga foavvomärken/mindre bra. Men jag har suttit i flera olika Stübben och alla har varit bra.
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

Jag är kär i min Bruno delgrange :love:
 
Sv: Till er stackare som inte insett hur mkt sadeln kan betyda

*väntar tålamodigt* :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Ny här men gör ett försök att få goda råd! Har en nyinköpt häst som efter 3 v hos mig visade sig ha omfattande magsår...
Svar
6
· Visningar
1 564
Senast: Honey07
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 818
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
12 285
Senast: Badger
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 462
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp