tillåtet vid attack?

emlem

Trådstartare
Vår hund blev igår attackerad av en lös hund när mamma var ute och cycklade med henne. Hunden låg lös på en gräsmatta och rusade ut på gångvägen och bet vår hund över ryggen, helt oprovocerat och ägarna till hunden ( stor blandras) tyckte att mamma fick skylla sig jälv.

denhä hunden finns vid vårt promenadstråk och den har visat aggrisivitet mot oss när vi paserat förut och jag undrar vad jag som hundägare har rätt att göra om den kommer efter oss när jag är ute? får man göra vad nöden kräver ex sparka till hunden?

Sv: tillåtet vid attack?

Självklart fån ni sparka iväg hunden om inget annat hjälper, dock inte skada mer än som anses nödvändigt.
Hundägaren som inte har kontroll över hunden som skadar andra skall stå för alla kostnader, eller snarare dennes hemförsäkring.
En polisanmälan är alltid på plats, en hund har ingenting utanför sin tomtgräns att göra, inte ens på sin egen tomt får den skada andra, vare sig två eller fyrbeningar.

Lycka till!

Givet får du freda dig, men om hunden är stor skulle jag såhär i förebyggande kanske inte sparka eftersom risken finns att man hetsar hunden ännu mer. Måste ni passera huset ?

Sedan ska din mamma anmäla händelsen, anmäla alla händelser där den hunden bryter mot lagen oavsett vad !!

Polisanmäl! Man ska inte behöva acceptera att bli attackerad när man är ute på promenad, punkt. Mänskan som tyckte att ni skulle skylla er själva låter som en person som inte skulle få vara i närheten av djur överhuvudtaget. Antagligen är det inte första gången det händer och ju fler som anmäler desto större chans att aset får djurförbud :devil:

Lagen säger att ni får använda så mycket våld som nöden kräver. Alltså, blir du biten får du inte ta fram en kniv och skära halsen av hunden, eftersom det anses lite väl brutalt, men du får absolut sparka hunden ifall den attackerar er.

Gör det som behövs för att jaga bort den - förhoppningvis innan den faktiskt hinner bita. Det är lite olika med olika hundar, vissa blir mer triggade av att man agerar aggressivt; men stampa i marken, slå med kopplet, sparka, kasta någonting... Första uppgiften är att beskydda din egen hund, eventuella konsekvenser får man ta efteråt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 568
Senast: liiinnea
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 586
Senast: Sel
·
Övr. Hund Som inte har sådan kadaverdisciplin att hunden går lugnt vid ägarens sida oavsett störning alltså. Men, alla andra? Alla de som tycker... 23 24 25
Svar
492
· Visningar
39 152
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse... 2
Svar
31
· Visningar
4 115
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka