Tillfälligt avlopp/toalett

Comatose

Trådstartare
Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar. (Inte aktuellt att anlita andra att gräva.) Vi måste flytta in i huset 1:a april. Alltså behöver vi lösa toalett- och avloppsfrågan tillfälligt.

Det finns inget fungerande avlopp idag, däremot finns en brunn som vi kan hämta dricksvatten från. Hur skulle ni ha gjort? Alternativ som vi tittar på är:

1. Utedass (finns, men hur kul är det i 3-4 månader egentligen?)
2. Använda den stenkista som den tidigare (igenfyllda) 2-kammarbrunnen står på som avlopp för bdt-vatten.
3. Torrtoalett (vad vill man isf ha för någon? Plus för att den går att ställa inomhus.)
4. Duscha på jobbet/hos vänner (igen, inte jättekul, men kanske kan funka ett par månader)
5. Bo i min sambos föräldrars övernattningslägenhet i en annan stad (jobbigt att pendla till jobb och svårt att hinna jobba i huset eftersom det blir så mycket åkande)

Tips och råd välkomnas!
 
Jag hade en duschbod (med toalett även om jag inte behövde använda den) när mitt badrum blev renoverat pga vattenskada. Invattnet var mitt vanliga vatten (kommunalt) i slangar till boden och utvattnet gick också i en slang till en brunn de hittade på grannens gård (kommunen har koll på sådant). En pump med kvarn var installerad vid utkastet om jag hade behövt använda toaletten.

Boden kom från Ramirent men jag vet inte vad den kostade eftersom försäkringsbolaget betalade för den.
 
Jag hade en duschbod (med toalett även om jag inte behövde använda den) när mitt badrum blev renoverat pga vattenskada. Invattnet var mitt vanliga vatten (kommunalt) i slangar till boden och utvattnet gick också i en slang till en brunn de hittade på grannens gård (kommunen har koll på sådant). En pump med kvarn var installerad vid utkastet om jag hade behövt använda toaletten.

Boden kom från Ramirent men jag vet inte vad den kostade eftersom försäkringsbolaget betalade för den.

Tyvärr finns inga brunnar i närheten, men man kanske skulle kunna koppla på det kommunala avloppet på något sätt, utan att gräva? Dvs tillfälligt? Värt att kolla upp i alla fall...
 
Tyvärr finns inga brunnar i närheten, men man kanske skulle kunna koppla på det kommunala avloppet på något sätt, utan att gräva? Dvs tillfälligt? Värt att kolla upp i alla fall...

Är du helt säker på det? Min rörkrökare (lokal i liten byhåla) hade ingen koll på det utan var tvungen att kolla med kommunen för att hitta en.
 
Borde inte kommunen kunna hitta på någon lösning för er?
T ex köra dit en bod med dusch/toalett?

Annars är ju mulltoa ett bra alternativ. Duscha på jobb och kanske att ni bygger en ute dusch för sommaren :)?
 
Jag hade använt en pottapotti och ställt inomhus. Och så hade jag försökt att bajsa när jag är hemifrån, tex på jobbet, gymmet, kompisar så jag slapp tömma den så ofta.

Vad gäller duschen så hade jag duschat på gymmet, jobbet, etc.

Dricksvatten och borsta tänderna och så hade jag haft dunkar med pip. En där man borstar tänderna, en där man diskar, en där man lagar mat etc. De kostar ju inte många kronor på Biltema eller sådär.
 
Är du helt säker på det? Min rörkrökare (lokal i liten byhåla) hade ingen koll på det utan var tvungen att kolla med kommunen för att hitta en.

Yes, har pratat med miljö- och hälsoskyddsenheten. Faktiskt fanns inte heller den tidigare tvåkammarbrunnen med i deras listor, men den var ju hur som helst igensatt nu ser det ut som, så den verkar inte vara ett alternativ...
 
Borde inte kommunen kunna hitta på någon lösning för er?
T ex köra dit en bod med dusch/toalett?

Annars är ju mulltoa ett bra alternativ. Duscha på jobb och kanske att ni bygger en ute dusch för sommaren :)?

Kommunen har gjort det de ska i och med att de dragit fram det kommunala VA:t till en anslutningspunkt. Vi har redan betalat för grävningen i och med vårt köp av huset (säljarna bygger fler fastigheter på granntomter och ska gräva till oss samtidigt som de gräver till de nya husen.) Vi vill inte betala 50 000 till någon annan när vi redan betalat för tjänsten. Då får vi helt enkelt vänta.

Men mulltoa av något slag kan vara ett bra tips! :)
 
Tips och råd välkomnas!
Skaffa en husvagn med dusch och toa.
Den kan ni sedan tömma i det kommunala avloppet och fylla vatten i från er egen brunn med en enkel pumpautomat.
Om ni nu inte kommer åt det kommunala vattnet med en vattenslang.
9251748872222.jpg
 
Utedass i 3-4 månader är väl enklast. Man kan kissa i en hink inne på nätterna om man blir kissnödig och inte vill gå ut.

Jag har deklarerat att jag vägrar utedass för jag är för bekväm. Just nu lutar det faktiskt åt att den gamla brunnen faktiskt går att använda ändå, så håll tummarna!
 
Jag har deklarerat att jag vägrar utedass för jag är för bekväm. Just nu lutar det faktiskt åt att den gamla brunnen faktiskt går att använda ändå, så håll tummarna!

Jag är också bekväm så jag förstår dig. Jag vägrar tex att åka med till mammas stuga i fjällen pga avsaknaden av rinnade vatten och just utedass på vintern. Har ingen lust att sätta mig och skita i ett utedass när det är -30.

Hoppas att den gamla brunnen går att använda annars borde en portaporti lösa problemet.
 
Sepparett. Tror de med tank för pinket.

Det andra få gå i stenkistan tillsvidare.

Sen kan ni ställa den i ett utedass för att dubblera kapaciteten eller för att slippa gå in och skita, är rätt bekvämt när man är ute och det tränger på.
 

Liknande trådar

Hemmet Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara...
Svar
10
· Visningar
1 012
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 379
Senast: Calmiche
·
  • Artikel
Dagbok När jag bytte stad och behövde hitta ett nytt boende så började jag med att hyra en stuga på en gård som jag hittade via annons på...
Svar
2
· Visningar
1 083
Senast: Habina
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 607
Senast: kma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp