Äldre hus utan avlopp?

ellabellabus

Trådstartare
Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara sämre på äldre hus, som man borde vara extra uppmärksam på?
Och när det gäller avlopp. Huset jag tänker på har utedass just nu, men eftersom huset har ett fungerande kök borde det finnas någonstans där vattnet rinner ut. Men jag undrar om det är avlopp från toaletten som är det mest kritiska? Är det möjligt att det kan vara godkänt med nån enklare variant av avlopp (stenkista eller liknande) om det bara är vatten från kök och dusch som ska ut och man har typ en mulltoa istället för en WC?
Jag ställer frågan här för att veta om det ens är värt mödan att anmäla sig till husvisning och lägga tid på att kolla upp med kommunen vad som krävs, eller om det garanterat medför en stor kostnad och bara blir jobbigt. Det brukar ju alltid finnas någon på buke som har svar. :)
 
Inte säkert att du får installera trekammarbrunn, det beror på vilken kommun det är. Om det är krav på infiltrationsbädd så kostar enbart den ca 160 tusen och sedan ska allt till in till huset. Kommer att kosta mycket!
 
Inte säkert att du får installera trekammarbrunn, det beror på vilken kommun det är. Om det är krav på infiltrationsbädd så kostar enbart den ca 160 tusen och sedan ska allt till in till huset. Kommer att kosta mycket!
En zådan hör ju ihop med 3kammarbrunnen, å man bör ha en ztor tomt för att få platz med den med
Och prizet kan verkligen variera, min 3 kammar med infiltration o grävning mm ,koztade totalt 72.500kr
Zen kan det ju finna en möjlighet att anzluta zig till det kommunala nätet
 
Olika kommuner har olika regler avseende avloppslösningar. I olika delar av samma kommun kan det det dessutom vara olika sorters avloppslösningar som kan godkännas.

Det går inte att generellt säga att "det där är tillåtet" eller "det där är förbjudet" vad avser avlopp.

Det varierar stort i olika kommuner.

Att det finns olika regler handlar om hur många enskilda avlopp det finns i närområdet, och om sådant som vilken sorts jord (mark) som finns i områden, om det är nära sjö eller vattendrag, om det finns överskott på näringsämnen (fosfor) i jorden i det aktuella området, och hur grundvattnet i området "mår".

Man får till att börja med gå in på den aktuella kommunens hemsida och se vad som skrivs om enskilda avlopp där. Och försöka nå en handläggare hos kommunen och ställa frågor om vad som kan godkännas i det aktuella området.

Finns det något i t.ex. mäklarens frågelista som tyder på att den nuvarande avloppslösningen från köket inte skulle vara godkänd? Står det någonstans att "avlopp saknas" eller att det finns något föreläggande avseende avlopp?

Om den aktuella kommunen godkänner BDT-avlopp om man har t.ex. mulltoa eller förbränningstoalett, måste man kolla upp. Min kommun godkänner sådana lösningar i stora delar av kommunen.

Annars så kan äldre hus vara både bättre och sämre än nyare hus.

Under 1970-talet, "miljonprogrammet", så byggdes en hel det hus (villor/radhus) med metoder som i efterhand har visat sig vara ganska dåliga, där ska man verkligen se upp.

Gamla hus i timmerkonstruktion brukar vara stabila, men allt beror ju på hur huset har skötts om genom åren. Är taket tätt, och grunden saknar sättningar, så är det mest bara att tuta och köra. Lite sämre isolering än moderna hus förstås, och ibland klent med förrådsutrymmen.
Det hus jag bor i för närvarande är troligen byggt 1845...

Ska du gå på visningen, ta med någon som kan lite om "gamla hus".


Inte säkert att du får installera trekammarbrunn, det beror på vilken kommun det är. Om det är krav på infiltrationsbädd så kostar enbart den ca 160 tusen och sedan ska allt till in till huset. Kommer att kosta mycket!
Det är i princip alltid krav på något slags infiltration, markbädd, eller minireningsverk om man ska vattentoalett. Sluten tank kan godkännas på vissa håll.
Vissa kommuner godtar "moderna stenkistor" (kassetter) efter trekammarbrunn, eller t.o.m. tvåkammarbrunn vid BDT-lösningar.

Vi bytte vår infiltration i höstas, dessa har en begränsad livslängd, ca 20 år. Kostade ca 50.000 för en av kommunen godkänd anläggning. Den "gamla" trekammarbrunnen är fortsatt godkänd.
 
Kolla om det går att koppla in i kommunala avloppet. Kunde vi göra med vårt hus som saknade avlopp och det blev billigast.

Annars så försäkra sig om att stommen är frisk om du inte är beredd på större renoveringar. Rek ta med någon kunnig om du inte själv är det.

Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara sämre på äldre hus, som man borde vara extra uppmärksam på?
Och när det gäller avlopp. Huset jag tänker på har utedass just nu, men eftersom huset har ett fungerande kök borde det finnas någonstans där vattnet rinner ut. Men jag undrar om det är avlopp från toaletten som är det mest kritiska? Är det möjligt att det kan vara godkänt med nån enklare variant av avlopp (stenkista eller liknande) om det bara är vatten från kök och dusch som ska ut och man har typ en mulltoa istället för en WC?
Jag ställer frågan här för att veta om det ens är värt mödan att anmäla sig till husvisning och lägga tid på att kolla upp med kommunen vad som krävs, eller om det garanterat medför en stor kostnad och bara blir jobbigt. Det brukar ju alltid finnas någon på buke som har svar. :)
 
Vad bör man titta på mer specifikt om man funderar på att köpa ett hus från förra sekelskiftet? Är det något särskilt som brukar vara sämre på äldre hus, som man borde vara extra uppmärksam på?
Och när det gäller avlopp. Huset jag tänker på har utedass just nu, men eftersom huset har ett fungerande kök borde det finnas någonstans där vattnet rinner ut. Men jag undrar om det är avlopp från toaletten som är det mest kritiska? Är det möjligt att det kan vara godkänt med nån enklare variant av avlopp (stenkista eller liknande) om det bara är vatten från kök och dusch som ska ut och man har typ en mulltoa istället för en WC?
Jag ställer frågan här för att veta om det ens är värt mödan att anmäla sig till husvisning och lägga tid på att kolla upp med kommunen vad som krävs, eller om det garanterat medför en stor kostnad och bara blir jobbigt. Det brukar ju alltid finnas någon på buke som har svar. :)
Det kommer nästan garanterat medföra en stor kostnad och bli lite jobbigt. Men det handlar ändå om en kostnad i 100-200.000-kronorsklassen (inte oändligt när man talar om hus) och det jobbiga med detaljerad ansökan, grävande sköter en entreprenör åt dig och själva arbetet tar bara nån vecka ofta.

Så räkna på 200 lax på priset, åk dit och titta om det fortfarande är intressant.

Varning dock för att det ofta finns annat med gamla hus som inte varit full permanentstandard som kan vara betydligt dyrare att åtgärda än avlopp.

Om det sen blir seriöst så är det bäst att kontakta kommunen för att få veta innan man stänger affären. Mäklaren borde kunna ge bra svar men jag har hört så mycket historier om mäklare så jag skulle mest ta det med en nypa salt.
 
Olika kommuner har olika regler avseende avloppslösningar. I olika delar av samma kommun kan det det dessutom vara olika sorters avloppslösningar som kan godkännas.

Det går inte att generellt säga att "det där är tillåtet" eller "det där är förbjudet" vad avser avlopp.

Det varierar stort i olika kommuner.

Att det finns olika regler handlar om hur många enskilda avlopp det finns i närområdet, och om sådant som vilken sorts jord (mark) som finns i områden, om det är nära sjö eller vattendrag, om det finns överskott på näringsämnen (fosfor) i jorden i det aktuella området, och hur grundvattnet i området "mår".

Man får till att börja med gå in på den aktuella kommunens hemsida och se vad som skrivs om enskilda avlopp där. Och försöka nå en handläggare hos kommunen och ställa frågor om vad som kan godkännas i det aktuella området.

Finns det något i t.ex. mäklarens frågelista som tyder på att den nuvarande avloppslösningen från köket inte skulle vara godkänd? Står det någonstans att "avlopp saknas" eller att det finns något föreläggande avseende avlopp?

Om den aktuella kommunen godkänner BDT-avlopp om man har t.ex. mulltoa eller förbränningstoalett, måste man kolla upp. Min kommun godkänner sådana lösningar i stora delar av kommunen.

Annars så kan äldre hus vara både bättre och sämre än nyare hus.

Under 1970-talet, "miljonprogrammet", så byggdes en hel det hus (villor/radhus) med metoder som i efterhand har visat sig vara ganska dåliga, där ska man verkligen se upp.

Gamla hus i timmerkonstruktion brukar vara stabila, men allt beror ju på hur huset har skötts om genom åren. Är taket tätt, och grunden saknar sättningar, så är det mest bara att tuta och köra. Lite sämre isolering än moderna hus förstås, och ibland klent med förrådsutrymmen.
Det hus jag bor i för närvarande är troligen byggt 1845...

Ska du gå på visningen, ta med någon som kan lite om "gamla hus".



Det är i princip alltid krav på något slags infiltration, markbädd, eller minireningsverk om man ska vattentoalett. Sluten tank kan godkännas på vissa håll.
Vissa kommuner godtar "moderna stenkistor" (kassetter) efter trekammarbrunn, eller t.o.m. tvåkammarbrunn vid BDT-lösningar.

Vi bytte vår infiltration i höstas, dessa har en begränsad livslängd, ca 20 år. Kostade ca 50.000 för en av kommunen godkänd anläggning. Den "gamla" trekammarbrunnen är fortsatt godkänd.
+ på den. Dessutom så är det inte säkert att kommunen säger något alls såvida du inte ansöker om bygglov för något. De kan inte förbjuda någon att bo utan vatten och avlopp, el eller vad man nu tycker att man klarar sig utan, så länge det inte stör på något sätt. Men räkna med att om du vill modernisera kök eller badrum så ingår - av alla orsaker - att ordna en ok avloppslösning av något slag.

Hur har huset använts de senaste 20 åren? Permanentboende, fritidshus, stått tomt? De värsta hus som jag sett har varit bebodda av gamla "uppfinnargubbar" som haft egna lösningar för allt.

Mer som är värt att titta efter i gamla hus:
Hussvamp
Skorstensstock - är den tät?
Har man moderniserat eller isolerat på något sätt som riskerar att ha stängt in fukt (och skadat huset)
Finns vatten indraget?
Vatten - hur ser tillgången ut och kommer det från borrad brunn, grävs brunn, samfällighetsanläggning.

Sist men inte minst - lukta och känn!
 
Kolla om det går att koppla in i kommunala avloppet. Kunde vi göra med vårt hus som saknade avlopp och det blev billigast.

Annars så försäkra sig om att stommen är frisk om du inte är beredd på större renoveringar. Rek ta med någon kunnig om du inte själv är det.
Kan också bli dubbelt så dyrt. I praktiken är det sällan något val. Ligger huset inom kommunens verksamhetsområde får man inte anlägga enskild avloppslösning och har man en enskild lösning kan kommunen tvinga en att ansluta.
 
Tack för ert engagemang! Jag har bestämt mig för att stå över juat detta huset och leta vidare.
Det handlade om ett ensligt beläget äldre hus. Men det blir för mycket jobb. Men som sagt, tack till alla som lade tid på att svara!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 573
Senast: kma
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Hemmet Kan det finnas något samband mellan årstid och stopp i avlopp? Vi har bott i vårt hus i två vårar och båda gångerna när våren kommer...
2
Svar
23
· Visningar
2 617
Senast: em-pirre
·
Hemmet Det nya huset ska anslutas till kommunalt VA, men de som ska utföra grävandet har fått förhinder och kan inte göra det förrän i sommar...
Svar
19
· Visningar
2 482
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp