Tillskott av olika slag

Blueberry

Trådstartare
Jag har funderat lite på olika fodertillskott på sistone, och om det är något som kan vara bra att ge. Särskilt till Billy som tränar och tävlar agility. Båda mina hundar är friska, mår bra och har fantastisk päls, men jag funderar ändå.

När jag hade häst var det olika tillskott mest hela tiden, var det inte b-vitamin så var det biotin eller glucosamin.

Med Billy och agilityn tänker jag mycket skelett och leder, sånt som liksom inte går att massera eller stretcha bort. Jag vill ju såklart vara rädd om min guldklimp.

Hur ska jag tänka?
Har ni något att rekommendera?
Något att avråda från?
 
Sv: Tillskott av olika slag

Jag ger olja och aktiv häst till min ena hund. Olja pga klåda och aktivhäst innehåller grönläppad mussla och nyponpulver.

ANTI-INFLAMMATORISK EFFEKT Aktiv Häst innehåller ett flertal omegafettsyror (ETA, EPA, DHA) som har bevisat mycket goda inflammationsreducerande egenskaper. Detta kan innebära att eventuell svullnad och smärta i leden kan minska.

ANTIOXIDANTER Vid ledbesvär, liksom vid andra inflammationer och stress i kroppen, bildas en ökad mängd fria radikaler. Aktiv Häst innehåller en rik mängd antioxidanter som binder och neutraliserar dessa fria radikaler. På så sätt motverkas de fria radikalernas negativa inverkan på ledbrosket. Dessa antioxidanter är bland annat olika spårämnen och vitaminer.
 
Sv: Tillskott av olika slag

Bra synpunkt!
Jag ska kolla reglementet :)

Men kan det vara bra att ge honom glucosamin, eller finns det något annat jag ska spana efter?
 
Sv: Tillskott av olika slag

Det finns också en hel del ämnen/preparat/mediciner som inte ska ges till annat än det djurslag som det är framtaget för. Olika djurslag bryter ner ämnen olika snabbt och behöver därför olika doser. Det spelar ingen roll om det är receptfritt eller på recept för den sakens skull. Vissa preparat agerar dessutom med andra och kan ge problem då de kan både förstärka och ta bort effekten.

Till exempel äter jag själv en medicin (receptbelagd) som gör att jag inte får äta grapefrukt. Och det är ingen ovanlig medicin - det är en helt vanlig blodtryckssänkande sådan.

Så lite försiktighet kan vara på sin plats.
 
Sv: Tillskott av olika slag

Reglementet är tyvärr tämligen oklart. Det är t.ex. 14 dagars karens på alla tillskott som kan räknas som naturläkemedel. Huruvida något räknas som naturläkemedel beror på vad tillverkaren av preparatet gör för anspråk, t.ex. om det anses kunna bota en skada eller sjukdom. Det finns alltså inte någon specifik lista utan man får fråga dopingkommissionen vad som gäller för enskilda preparat.

Så här skriver SKK i ett mejlsvar angående tillskott:

Generellt är dopingkommissionens råd att stor försiktighet ska råda vid användning av olika tillskott och vid kombinationer av olika tillskott.
Dels för att dessa inte genomgår samma tillverkningskontroll som ordinarie läkemedel gör och dels för faran med kombination av olika tillskottssubstanser som sammantaget eventuellt kan komma att orsaka negativa effekter.
Med vänlig hälsning
Brith Andersson

Tävlingsavdelningen
Svenska Kennelklubben
163 85 Spånga"
 
Sv: Tillskott av olika slag

Ipod får glucosamin under jaktsäsong, för att hjälpa lederna lite extra. Jag vet inte om det behövs, men eftersom han lätt kan springa 3 mil under en jaktdag och ofta jagar upp emot 3-4 dagar i veckan så känns det inte som bortkastade pengar ändå.
 
Sv: Tillskott av olika slag

Det är på rekommendation av en väldigt duktig återförsäljare, hen äter det själv för sin reumatism.

Just om doping finns en rad om just aktiv häst - Produkten innehåller enbart naturliga ämnen och omfattas inte av gällande dopingregler.

Men jag tävlar inte med hunden så jag har inte kollat upp det närmare.




I tusentals år har Nya Zeelands urbefolkning använt den grönläppade musslan som kosttillskott för att motverka bland annat reumatiska sjukdomar och olika former av ledförslitningar. Vetenskapliga undersökningar visar att den grönläppade musslan också kan minska de kliniska tecknen på liknande besvär hos hund. (Ref 1.) Denna unika mussla innehåller näringsämnen från havet som organismen behöver för att bygga upp hud, brosk, bindväv och ledvätska. Musslan utmärker sig genom en ovanligt hög halt av aminosocker - glukosaminoglykaner (GAG) som har en positiv effekt vid behandling av ledsjukdomar. Dessa glukosaminoglykaner är vattenlösliga och tas upp direkt från tarmen, och förs via blodet direkt ut i ledvätska och brosk. Kondroitin, en av de naturliga komponenterna i det grönläppade musselextraktet, kan bidra till att förebygga nedbrytning av ledbrosk. Dessutom innehåller extraktet bland annat den unika, omättade fettsyran ETA, samt andra omättade omega-3 och –6 fettsyror med inflammationsreducerande egenskaper. Många hundar har, eller får med åldern, problem med sina leder. Ledinflammation förorsakar smärta, försämrar livskvalitén och förminskar livsglädjen. Hundar som lider av stela och värkande leder får svårt att röra sig, vilket gör deras kondition och därmed deras allmäntillstånd försämras. Ledsjukdomar drabbar ofta äldre hundar, men även unga hundar kan drabbas.

Det finns Aktiv hund och nyponpulver till hund att ge också, i Aktivhäst är det blandat.
 
Sv: Tillskott av olika slag

Det var svar till Pigan, varför jag gav Aktiv häst istället för Aktiv hund ;)
 
Sv: Tillskott av olika slag

Och om du frågar återförsäljaren om vilken halveringstid ämnet har och vilka de samverkar med eller motverkar - då vet återförsäljaren det?
 

Liknande trådar

Hästvård Jag hittar bara gamla trådar om Biotin och dåliga hovar och tänkte passa på att starta en ny då min häst har problem med framförallt...
Svar
18
· Visningar
1 682
Senast: skiesabove
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 999
Senast: linnsan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 520
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 258

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp