Jag gav pållan ½ dl gurkmeja/dag i betforen tillsammans med äppelcidervinäger och det gick så långt att hon inte åt beforen utan det andra. :d Hon fick det för lite ledbesvär pga yttre våld, dvs slagit i fasta hinder med pålagring i leden som följd.
 
Jag har provat Eclipse Biofarmab och Trikems produkter då vi tidigare var återförsäljare och jag då fick samt köpte en hel del och jag tycker inte att det gjorde så stor skillnad. Rätt träning, bra grovfoder och rätt anpassat kraftfoder var det som gav överlägset bäst resultat. Mycket pengar på fodertillskott är bara pengar i sjön upplevde jag. :)
 
Precis som @tuaphua säger så måste hyaluronsyran vara skyddad (olja eller gelé) om den ska kunna fungera som tänkt.

Min häst får gurkmeja eftersom han har haft muskelinflammationer i ryggen och bakknäinflammation. Det gula färgämmet kurkumin som finns i gurkmeja är en mycket stark antioxidant och är bevisat antiinflammatoriskt. Om det hjälper i praktiken vet jag inte, men jag vågar inte sluta :o
Hur ger du gurkmeja? Torrt ?? Äter de det utan problem ??
 
Trikem är dock inte gelatinerad vad jag minns. Inte heller Biofarmabs. Dvs magsyran kan förstöra verksamma ämnet.
Evavet= Conquer har jag för mig har 1,4 milj Dalton. Den är dock iaf gelatinerad och man har då en större säkerhet i att det faktiskt når ut i cellerna och inte bryts ner av magsyran.

Jag jobbar på ett företag som säljer bl.a. Hyaluron-syra. Så jag har både fått utbildning i hur preparaten fungerar och varför och lärt mig om våra konkurrenters preparats fördelar och nackdelar.
Iom att jag i många år jobbat som tränare och med rehab och bor ihop med en som jobbar med rehab sen länge har vi också själva hunnit utvärdera ett gäng tillskott för leder, både själva och ihop med vet, rehabstall, proffs-ryttare/-kuskar och vanliga hobbyryttare.
Vissa preparat ser man ju funkar på flertalet djur. Andra är mer för att matte själv känner att hon mår bättre av att köpa ngt och bry sig.
Trikem hade jag aldrig lagt en spänn på.
Jag väljer ju utan tvekan det preparat jag använder och säljer. Men skulle jag välja av din lista hade jag utan någon tvekan köpt Evavets Conquer.
Hej.
Vad menas med att den är gelitinerad? Bägge är ju flytande. Du skriver att du använder andra produkter men inte vilka. Vilka är det du använder?
Mvh Catrin och Myran
 
Hej.
Vad menas med att den är gelitinerad? Bägge är ju flytande. Du skriver att du använder andra produkter men inte vilka. Vilka är det du använder?
Mvh Catrin och Myran
Gelatinerad innebär att den är i geléform. Det kan vara en flytande geléform eller oljeform(flytande givetvis). Men helt vattnig lämnar verksamma ämnet oskyddat mot magsyran.

Jag kan tillägga att i en frisk hästs led har den kroppsegna hyaluronsyran en molekylvikt på 2 miljoner Dalton. Ju högre molekylvikt hyaluronsyran har desto mer vätska binder den och desto bättre stötdämpar och smörjer den.
Därför vill man välja en produkt som ligger så nära den kroppsegna hyaluronsyran i den friska leden.

Det kostar att ta fram hög molekylvikt och gelatinera produkten. Så även så här 3 år senare säger jag samma: En bra produkt kostar oftast mer just iom det.

Kollar man tex Biofarmab Bioluron så innehåller det 5 mg/ml hyaluronsyra med molekylvikt 1,3 miljoner. Och man ska ge 20 ml. Då får hästen i sig 100 mg.
Trikem har också 100 mg per 20 ml. Där ska man ge 5 ml per 100 kg kroppsvikt. Det blir väl ca 30-35 ml för ett halvblod.
Det blir ju rätt mkt utspätt blask för att nå upp i någon form av mängd verksamt ämne.
Jag ger 10 ml och får då i det 150 mg hyaluronsyra, som är gelatinerad och har 2 miljoner Dalton i molekylvikt. Så det skiljer en hel del på produkt och produkt.

Iom att jag säljer de produkter jag numer använder får jag inte rekommendera märket eller säga produktnamn i trådar här.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
3 004
Hästvård Hej, Har fått konstaterat allergier hos hästen mot saker i stallmiljön men även utomhusallergener efter ett klinikbesök. Ni med...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: caballus
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 505
Senast: caballus
·
Hundhälsa Dante har ätit VOH sedan sin tid hos uppfödaren. Där blandades det ut med Doggy professional, men jag tyckte han var så kass i magen...
Svar
16
· Visningar
1 792
Senast: Lilla-S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp