Tillskottsfoder för hovar

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare attsy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 745
A

attsy

vad kan ni rekomendra till en häst med dåliga hovar (50% xx)? Det är inte sprickor i dom men det är dålig kvalitet.
TAcksam för svar! :bow: :D:D:D

Sv: Tillskottsfoder för hovar

Aspbarkspelletsen ska vara bra för hovar. Själv ger jag detta tillskottsfoder till mina pållar o dom har ätit detta i snart 1 år.
Shettisen har stenhårda hovar o märren har bättre fötter. Fin päls,väldigt mjuk o tät bägge två. Detta foder ska ha en avmaskande effekt oxå, om hästarna hunnit äta detta i över 1 års tid men man måste göra träckprov ändå. Under tiden dom börjat äta aspbarken ska dom avmaskas! ;)

foderjäst/biotin och att massera in matolja i kronranden (EJ på hovväggen)

Vart köper du det? Verkar intressant tycker jag som har en ardenner med en kass hov.

Vart köper du det? Verkar intressant tycker jag som har en ardenner med en kass hov.

Jag köper det via en återförsäljare. Företaget som tillverkar detta heter Wiromin AB, finns att kolla på deras hemsida http://www.wiromin.se/
Gå in på "häst" då ser du Horse Show Asparkspellets som det heter.
Jag köper några säckar åt gången, men den tjejjen som jag köper aspbarken av säljer 180kr per säck. Det är lite olika från återförsäljare till återförsäljare.
En liten varning, det kan smaka lite beskt enligt hästarna. Min shettis älskar detta o stoet är något kräsen eftersom hon är dräktig (månad 8) tidigare åt hon detta utan problem men man ser ju skillnaden! Helt otroligt.
Det är skonsamt för magen dock. Hästen blir välmående, som vi vet så barkar ju hästarna av träd, osv. ;)

Kolla ifall det finns nån i din hemtrakt som säljer sånt. Tjejjen som jag köper säcken av bor drygt 4mil o hon brukar köra ut dem ända till mitt stall.

Hej
Förut hade jag också en xx-korsning med dåliga hovar. Jag provade allt möjligt från biotion till fiskleverolja efter att ha rådfrågat olika människor. Sista året jag hade henne kom vi äntligen kom på vad som funkade för henne, nämligen extra kalk.
Om du har lerigt i hagarna skulle jag även rekommendera att spola rent på utsidan av hoven, torkad lera kan torka ut hoven enligt min erfarenhet.

Hoppas du får ordning på problemet, lycka till!

Hälsningar
Jazza

tack för alla svar! :D

okej, kanske ngt att prova.. :P

När vår häst för flera år sen hade dåliga hovar (pga av vanvård, hon slet helt enkelt sönder hovarna och de blev aldrig bra) fick vi tipset att smörja på risinolja på hovarna :angel:

Det fungerade superbra faktiskt..

Kiselgur och hoof aid (flytande biotin)tillsammans, funkar jättebra på lippizen med taskiga fötter..

Steeljoint är tydligen enormt bra för sådant. Jag köpte det idag och tänker ge det till mitt fullblod med dålig hovkvalité.
Du kan läsa mer om det på deras hemsida:

http://www.steel-joint.se/

Många här på Buke rekommenderar det också.

kiselgur eller Biotin Forte (equistro) det har funkat förut ;)

Visst kan man prova att ge tillskott, på en del verkar det hjälpa, men det grundläggande skulle jag vilja säga är en väl balanserad foderstat . Får hästen i sig rätt mängd/ tillräckligt med mineraler? balansen mellan dessa ok? Brister visar sig inte alltför sällan på fötterna.

han har alltid haft fel på fötterna. och det ända som har hjäp är att man harfått smörja in hans hovar med matolja varje dag och såhar han ätit det jag skrivit ovan. och så har det vartit viktigt med en bra hovslagare då han spricker lätt. :crazy: han har haft dålig kvalite så länge jag kan minnas :smirk:

okej, mm .. har en bra hovslagare nu.. :D men det är väl bara för att han är hälften xx? eller? smörjer in dom med kevin bacon hovfett varje dag, tror du det är bra? det är ju känt för att vara bra iaf.. :P

Även jag kan skriva under på att Steel Joint gör under för hovar, päls och leder :bow:

Kolla över proteininnehållet i hans foderstat, och även mineralinnehållet.
Att Steeljoint hjälper tror jag till stor del beror på att det innehåller mycket kalk...

Till min madam har jag börjat ge Sure Foot från Dodson & Horrell.
Hennes fötter flisade sig lite tidigare men nu är de hårda och fina.
Kan inte till 100% säga att det är prep. som har rättat till det men hovis själv blev förvånad över skillnaden före och efter.
Lycka till

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
855
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 373
R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar... 2
Svar
23
· Visningar
2 352
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 639

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka