"Tillträde förbjudet" - skyltar

Saybia

Trådstartare
Finns det sådana skyltar för hagar?
Under sommaren får vi nämligen påhälsning
av alla byns ungar som vill klappa hästarna på sommarbetet :mad:
Beteshagen ligger en bra bit från gården så vi kan inte ha
den under uppsikt hela tiden.
Hästarna som går i hagen är unghästar så man är ju lite rädd att det förr eller senare ska hända nåt :crazy: och även om ungarna inte vill göra hästarna illa så vill vi helst inte att de ska vara inne i hagen och mata dem med godis m.m.

Förra sommaren skrev vi en lapp "Tillträde till hästar och hagar utan ägarens tillstånd är förbjudet" men den blev ju förstörd efter några regniga sommardagar :crazy:

Så, någon som vet om det finns att beställa skyltar i plast eller plåt med liknande text?

Sv: "Tillträde förbjudet" - skyltar

skriv att hästarna är folkilskna... funkade för oss!

Annars så finns det såna skyltar då jag sett det på andra hagar... vet dock inte var man kan köpa dom!

jag brukar vara funktionär på svenska rallyt och där brukar vi "ta" överblivna "Förbjudet område"-skyltar. De är i papp, men man kanske kan plasta in dem??

Eller sätt på strömmen i stängslet! :devil:

Hm, du kan inte få tag på en lamineringsapparat och plasta in dina egna skyltar?

Annars trä? bränn in informationen med brännpenna (heter det så?).

Kolla på Nordpost el Bole. Jag har bestämt för mig att jag sett skyltar att beställa där. Men det kan vara på kosseavdelningarna.

Vi hade samma problem på ett bete där jag hade mina hästar några somrar. Min ena häst var en unghäst som var väldigt busig och lite nafsig av sig. Vi skrev då på ett vanligt papper. med STORA bokstäver: "OBS! Hästarna bits!!", la pappret i en plastficka och satte upp plastfickan på grinden. Om det kom in fukt så att lappen förstördes var det enkelt att göra en ny lapp. Det funkade faktiskt bra, inga ungar vågade gå in i hagen.

Kom på en lösning till som vi använde på ett annat bete. Där satte vi upp en sådan där färdig skylt som man kan köpa hos t ex Granngården: "Varning för lösgående tjur" - Det funkade också väldigt bra ....

Targa skrev:
Kom på en lösning till som vi använde på ett annat bete. Där satte vi upp en sådan där färdig skylt som man kan köpa hos t ex Granngården: "Varning för lösgående tjur" - Det funkade också väldigt bra ....
:rofl: :rofl: :rofl:
:bow: :bow: :bow:
den var bra!! ska jag också sätta upp ;)

Annars kan du få låna en bild på min dotter från i somras..
http://i2.photobucket.com/albums/y13/mirmik/5d7c355b.jpg
Hon blev sparkad av vårat en föl,en ren missbedömning och olyckshändelse.
Brukar kunna skrämma upp vilken förälder som helst,jag lovar här i samhället är det numera ngn som fick sin dotter totat nertrampad osv av en häst..
Å det innan ni kräks,det ser bra mkt värre ut än det var.Ingen hjärnskakning ingenting förutom en stor hudskada,dvs huden har fläkts uppåt.

Hade liknande problem.

Våra hästar betade på en ganska stor yta, genom hagen(när hästarna inte gick där) användes det som genväg av en massa skolungdomar. Hade absolut ingenting emot att de gick där då, men när hästarna var inne förtsatte de ändå att gena genom hagen utan att stänga grinden efter sig:mad:
Vi försökte få igenom något förbud av nått slag för att förbjuda dessa skolungdomar att gå igenom, men kommunen kunde tydligen inte göra något!

Löste sig tillslut, satte trästaket och flera trådar av eltrådar så de kunde inte krypa igenom:devil: och hästarna kunde inte rymma:)

Varning elstängsel brukar skrämma iväg en del. Dra en extra tråd som gör det svårar att krypa mellan trådarna. Det behöver du sätta bara längs vägen eller där de brukar då in.
Jag hittade ungar som tjuvred på min shettis. Ord kan knappt beskriva så arg jag var. Men ett misshandelsåtal hade sett illa ut i min CV... så jag höll mig i skinnet men skällde ut dem så att de nog aldrig kom tillbaka igen. Sen satte jag upp skyltar och fler trådar. Då slapp jag även oförståndiga mammor med barnvagnar som lät sina barn mata hästarna genom staketet.

Det är vid såna här påhälsningar som man är fruktansvärt glad att hästen står in the middle of nowhere, så långt ifrån lösgående ungar och deras oförstående mödrar som man kan komma... :)

Okej, tack så mycket för alla förslag och tips :bow: :)

Självklart har vi stark ström på & plastskyltar uppsatta där det visar att det är elstaket, men det hindrar inte ungarna från att ta sig in i hagen på nåt sätt :smirk:
Jo, förra sommaren hade vi en dataskriven lapp i en plastficka som vi la vid grinden men den struntade de flesta i och efter några dagar var den förstörd (fukt).
Får se om det blir till att beställa nån skylt från boxskyltar.se, de verkar ju vara lite mer "vädertåliga" och riktiga skyltar kanske inger mer respekt än en egenskriven lapp?

Nåja, vi hoppas i allafall på att det löser sig...;)

Okej, ja...våra hästar står också en bit från byn, är rätt så långt till husen men det ser ungarna som en chans till att kunna smita in i hagen osedda :smirk:

Targa skrev:

aahahahahahahahahahahahahaha :rofl:

Finns på Tradera där det står ''Varning folkilsken häst''.

Men FÅR man egentligen sätta upp "tillträde förbjudet"-skyltar. Allemansrätten gäller ju även i hagar, om de inte är alldeles vid huset... :confused:

Jag vet inte om man "får" sätta upp skyltarna, men man har inget lagligt stöd i att sätta upp dem. Dvs folk får lov att strunta i dem. Enligt allemansrätten får man gå (eller rida eller cykla) över annans mark, så länge man inte förstör marken, eller släpper ut eller stör några djur som går där. Sedan får man givetvis sätta upp varningsskyltar om man nu råkar ha folkilskna tjurar eller livsfarliga hästar. Men vill man bli tagen på allvar och få folk att respektera sådana skyltar när det verkligen är viktigt, så skall man nog inte skriva något på dem som inte stämmer.

Liknande trådar

R
Ekonomi & Juridik Bestämde mej i dag att ta en promenad med hunden ute i skogen medans det än var något så när ljust. Långt upp i skogen hör jag helt... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 516
Senast: Vica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka