Tillväxt kurva???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mysaan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 2 264

Mysaan

Trådstartare
Finns det sånt för hästar? Ni vet som kurvorna på bvc för barnen.
Vi står nämligen i stallet och diskuterar hur stora våra 1-åringar och fölet kommer bli. Skulle vara kul att få en liten hint om det fanns en sådan kurva.

Sv: Tillväxt kurva???

Nej, det finns ingen sådan kurva.
När de passerat 1½ års ålder kan man göra tattarmått på dem, men med dagens högställda halvblod stämmer det inte så bra längre...

Fast det kanske skulle stämma på en varmblodstravare då. De är ju inte så högställda. :)

Senast ändrad:

Du kan göra tattarmått på en unghäst mellan 12 - 18 månaders ålder. Mät från armbågen ner till kotan, samt från armbågen ner till marken och + ihop dom 2 summorna. Där har du hästens beräknade vuxenhöjd.
Men som sagt, stämmer inte alltid.

Har provat på min kille som nu är 15 månader, det visar 159 cm, vi får se om det stämmer...

När jag gjorde det på min ena arab förra hösten visade det att han skulle bli 174 cm... :smirk:

"Generellt räknar man med att föl uppnått 60% av sin vuxna vikt, 90% av sin vuxna mankhöjd och 95 % av sin slutliga skelettillväxt vid 12 månaders ålder. Dessa siffror påverkas dock både av vilken ras hästen är och hur mycket näring den får."

citat från hippocampus sida där de har skrivit om unghästens utfodring och tillväxt. Siffrorna de presenterar kommer från studier av travare tyvärr är det dock inte svenska hästar.

Skrev ju att det inte alltid stämmer. Men på min tror jag faktiskt att det kommer & göra det... Han bör nog bli runt 160 cm.

Tack för länken. PÅ de raser de lagt upp där så hade alla uppnått 90-94% av sin vuxenhöjd när de är 1 år gamla. Nu var iofs inte travare med där men skulle ändå tro att det stämmer på travare oxå.

Japp då blir inte tösen särskilt stor inte.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 044
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
504
Senast: Freazer
·
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
2 083
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
11 050
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka