tillverka själv

imrahil

Trådstartare
hur mkt utrustning tillverkar ni själva?

splitsar grimskaft/arbetsrep/tyglar själv, kan knyta repgrimma men har inte användning för fler än den jag redan har, och har byggt om en nylongrimma till sidepull. skulle vilja lära mig mer om lädersömnad så jag kan fixa grimmor och träns själv :idea: . sytt i reflexer har jag gjort på en del saker, det borde gå att sy benreflexer o sådant själv för att få dem rätt. har aldrig sytt någon vojlock, har nån av er lyckats med det? blev det bra? täcken? har sytt en riddardräkt åt mig+ponny, den blev okej men inte fantastisk, fast det var en engångsgrej till en uppvisning så det gjorde inte så mycket.

har ni bra idéer?

Sv: tillverka själv

Gör inte speciellt mycket utrustning själv. Men några grimmskaft blir det lite då och då. Har gjort en lädergrimma på slöjden i skolan en gång men den använder jag inte, nitarna är inte så kraftiga.

Min häst är av det större slaget ;)
Så vissa saker kan man helt enkelt inte köpa. Jag har gjort egna benreflexer, en grimma, ett ridtäcke och benskydd.

Andra saker jag har gjort kunde jag köpt men gjorde egna i alla fall:
Longerlina, tömmkörningstömmar och sadelväska (tubmodellen)

Jag har en gammal lädersymaskin hemma som ska fixas till lite. När den är fixad och klar hade jag tänkt göra fler saker :D

Det enda jag har gjort själv är att jag har sytt ett fodrat schabrak, sytt ländtäcke och sytt ett flecetäcke till en shettis.
Ska se om jag ska fixa lite med min filt jag har under westernsadeln.
Sen vill jag ha rosa reflexer, ska se om jag hittar riktigt rosa fluff att sy på mina vanliga reflexer.

Jag har sytt ett schabrak och ett fleecetäcke själv...
Men det kommer nog bli lite annat sen oxå för det är så kul att sy till pållen.

/ Kitara_

har gjort 2 repgrimmor, ett grimskaft, en vojlock(inte vacker), ett ländtäcke me reflexer (mkt vackert), ett hjälmöverdrag, ett träns.. hm kommer inte på mer...

Bild på tränset

Oh my god! :eek: :eek: :love: :love: :love:
Så jäkla fint! :bow:
Hur har du gjort det?

Jag har gjort ett kedjegrimskaft i läder på Sadelmakeriet i skolan.
Började med en lädergrimma också, men den är inte färdig. Får väll göra klart den om det är så att jag ska gå sadelmakeriet i vår också. Vi har Sadelmakeri som Indviduellt val, jag går Naturbruk-Häst...

Inget alls... :p Det är ju lika billigt att köpa färdigt, och har inte tid för sånt plock. Ni måste ha mkt tid över.. ;)

jag har aldrig gjort något :smirk: eller jo ett nosludd typ i 5:an :idea:
annars köper jag allt själv ;) :D
jag tycker det är finare saker och så håller dom längre.

en vojlock, massa nosludd (bl.a. med reflex på), fleecefilt med matchande benlindor, dekorationer på pannband och nosgrimma, hönät (används dock inte, skulle bara testa).
har en del grejer på gång, ska bara komma på vilken inriktning vi ska ha (liten och gulligull eller stor och stenhård ;) )

nylonband klädda med bomullsband, lite nål o tråd o kardborreband, inte särskilt svårt :)

Kitara_ skrev:
Jag har sytt ett schabrak och ett fleecetäcke själv...
Men det kommer nog bli lite annat sen oxå för det är så kul att sy till pållen.

/ Kitara_

täcket var riktigt snyggt :bow: ! var det svårt att få till passformen?

Silly skrev:
har gjort 2 repgrimmor, ett grimskaft, en vojlock(inte vacker), ett ländtäcke me reflexer (mkt vackert), ett hjälmöverdrag, ett träns.. hm kommer inte på mer...

Bild på tränset

oj! vad är det tränset gjort av? häftigt o annorlunda. :cool: hur reagerar folk när dom ser det?

cactuspower skrev:
Jag har gjort ett kedjegrimskaft i läder på Sadelmakeriet i skolan.
Började med en lädergrimma också, men den är inte färdig. Får väll göra klart den om det är så att jag ska gå sadelmakeriet i vår också. Vi har Sadelmakeri som Indviduellt val, jag går Naturbruk-Häst...

orättvist! men jag kanske kan göra en del av min praktik hos nån sadelmakare om jag säger att jag ska starta hantverksturism eller något sånt (läser naturturism)

Sadlar, träns, vojlockar men inte täcken och grimmor. De två senare blir billigare att köpa. Tycker jag är mindre viktigt att få just rätt dessutom.

Hälsning Maja

Jag har handsytt två läderträns. Ett med flätat pannband och nosgrimma och ett rundsytt som aldrig blivit färdigt. Saknas nosgrimma.

nylon o bomullsband. har aldrig haft de offentligt..

Inget, ork liksom när jag lika gärna kan köpa saker.
Fast i syslöjden sydde jag en hoodtröja till mig själv som jag använder i stallet, det borde väl räknas :p
Den är i rosa plysch hahaha

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 142
Senast: Graendal
·
B
Träning Hej! Jag hoppas jag får lite mer svar på denna tråd än den förra.... :smirk: Jag letar efter bra "basutrustning" repgrimma+arbetsrep... 2
Svar
24
· Visningar
2 662
Senast: bengall
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka