tillverka själv

Sv: tillverka själv

Jag har just sytt färdigt min vaderade mysiga ridväst. Den är mörkblå med fickor och fodrad i flecce.
Jag skall börja på ridbyxor i manchester nu också. Ett par med lite lägre midja och långa ben (jag är lång). Har dock inte riktigt bestämt vad jag skall ha för färg eller om jag skall ha knäskodda eller helskodda..

Tack!

Jag bara ritade av ett annat fleecetäcke som ligger bra på henne.

Ska börja på ett mörkTurkos nu.

/ Kitara_

Silly skrev:
har gjort 2 repgrimmor, ett grimskaft, en vojlock(inte vacker), ett ländtäcke me reflexer (mkt vackert), ett hjälmöverdrag, ett träns.. hm kommer inte på mer...

Bild på tränset

Vilket helfestligt träns!!! :rofl:

Personligen har jag nyss lärt mig att splitsa grimmskaft.
Mer avancerat än så blir det nog inte... Sy är inte riktigt min starka sida. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Jag splitsar bara grimskaft själv, vill ha ca 2,5 m i mjukt rep som inte bränner och med bra hakar så det var bara att åka till Bilt*ma och köpa rep och lära sig!

jag har bara sytt ett schabrak själv ..:s men jag vill sy mycket mer själv, så jag har börjat planera på reflexbrösta och ett eget reflexländtäcke .. Skulle vara skitkul o sy sitt eget träns, men håller det lika bra som vanligt? jag har dumt nog fått för mej att allt jag syr inte håller lika bra som sånt man köper .. men det behöver väl inte vara så va??

Hur kryter man repgrimma, egentligen?? vore skitglad om någon ville visa! :D

Ger mig på precis allt utom bomsadel! Har gjort min egen bomlösa sadel i yllefilt istället för läder då jag inte har lädersymaskin. Älskar den och den har allt jag vill ha av en bomlös (fördelen med att göra saker själv)
Men kortare sömmar går ju bra att sy för hand i läder så: sidepull, träns, tyglar, bröstsele.
I tyg och band: ridgjord, täckgjord, regntäcke, vintertäcke, fleecetäcke, eksemtäcken, ylletäcke, reflexländtäcke, benreflexer, muddreflexer, grimmor...ja, vad mer...??
I rep har jag gjort grimmor, grimskaft, träns, osv osv... Här har det kliat i fingrarna regält kan jag tala om! När jag väl kommer på en idé så kan jag inte sluta förrän det hela är klart! :idea:
Och det "bästa" är att jag har 4 hästar i helt olika storlekar att sy till... :D

Senast ändrad av en moderator:

jag har fixat benreflexer och ett schabrak själv och nosludds såklart :smirk: och så har jag knåpat ihop en repgrimma också!

En tjej i ett stall där jag skötte en häst för länge sen sydde nästan allt själv åt sina hästar. täcken, schabrak m.m. riktigt snyggt blev det också!

Hur gjorde du den bomlösasadeln? Har funderat lite på nätterna när jag inte kan sova hur man skulle kunna förbättra en barbackapad så det blir stadigare sits. Är dock inte så kreativ så jag har svårt att få ihop det.

Sparf skrev:
Hur knyter man repgrimma, egentligen?? vore skitglad om någon ville visa! :D

det här är en bra instruktion, jag lärde mig från den. rekommenderar att du köper en bit rep att öva på och sen gör den många gånger. har du ett för kort rep hemma kan du öva en bit i tager, tex först fiadorknuten tills den sitter och sedan de andra knutarna, som är en dubbel överhandsknop fast i kors. det svåra är fiadorknuten, resten var ganska lätt. pröva också att göra den med "öppningen" på höger sida, då ser man hur skadad man är av ridsportens fixering vid vänstersidan :o

http://gaitedhorses.net/Articles/RopeHalter/RopeHalter.html

obs: på den instruktionen har de använt vattenknop istället, blir lite snett o vint.

här är en sajt där de gör den riktiga,som är i kors. ser snyggare ut och blir rakare.

hej! jag gjort egna grimskaft :D och paddar av ett gammal tunt bäbis täcke :D med rosor på riktigt klädsamt! :) jag skulle så gärna vilja göra ett shabrak allround till min medryttarhäst en stor nordsvensk ! vill oxå skriva hennes namn på ! :D nån som har mallar tips på material till !? skulle vara så tacksamm ett lixom ett hemma gjort shabrak är alldelles super :D
nån som kan hjälpa mig?
storlek full såklart!
hur broderar man?

tack för svar 1 :idea:

Jag har sytt ett allroundschabrak stl full till min nordsvensk och den vart riktigt fin :P Blått tyg med nallar på *hahaha* .. jag har tyvärr ingen mall o ge ut .. det enda jag hade som mall var ett annat schabrak .. jag gjorde mitt i skolasn så om du gör det så borde läraren veta hur du ska göra.. lycka till!

hej !
jag lånade min kompis paddar å ritade av som mall :) du kan få måtten
30cm på långsidan och kortsidan 25cm ! jag klippte ut fyrkanter ur ett gammalt tunt bäbis täcke ( tunn filtliknande material ) ! om man syr först av ett lakan och sen stoppar stoppning inuti måste man tex sy ett stort kryss över så att inte innehållet knölar sig när man ska linda hästens ben !
hoppas jag av till hjälp :angel:

kram
du som jade sytt det där blåa shabraket , som din pappa hade när han red , va gjorde du av för material :D tacksamm för svar
/ miriam

hästsko skrev:
du som jade sytt det där blåa shabraket , som din pappa hade när han red , va gjorde du av för material :D tacksamm för svar
/ miriam

Vanligt bomullstyg :idea: Och sån där "bomulls"fyllning som man kan klippa i. Jag slarvade faktiskt en del när jag sydde shabraket men trots det så har det hållt bra! Sydde det för 4-5 år sedan och det har använts ganska mycket.

Jag är så himla sugen på o göra egna saker nu, så nu planerar jag att sy ett reflexländtäcke, göra om en reflexbrösta så att den passar nordisen bättre, gö en repgrimma och grimmskaft. Men det finns säkert mer saker att göra! Men då undrar jag om det finns sidor på internet med sånt på eller om någon ville förklara för mej hur ni sydde tillexempel träns, ländtäcken, tyglar, mm! Jag har redan fått en webbsida om hur man gör repgrimmor, så nu har jag testat o gjort en i miniatyr, o den vart ganska bra faktiskt ;) Men om någon ville hjäplpa mej med hur man gör egna hästgrejer så kommer jag bli jätteglad!!!

Tack på förhand!

/Sparf

I lågstadiet blev de en hel del (F-u-l-a) nosludd.
I högstadiet sydde jag en schabrak i jeanstyg. :D Rutorna blev sneda eftersom man hade behövt en grej till symaskinen som skolan inte hade.. Morr...
Sen sydde jag också ett ridtäcke i regntätt tyg med fleecetyg under till araben, det passar utmärkt! Är jättenöjd med det.

Nu funderar jag på att sy ett täcke till shettisen (det är ju så omöjligt att hitta rätt storlek i affärerna!). Men var hittar man mönster till det?!

Senast ändrad:

SPARF!! :D
snälla ge mej sidan om repgrimmor , VILL HA VILLA HA ! :D
please ;)?
tacksåmkt på förhand :D

/hästsko

Liknande trådar

P
Utrustning Många hästägare har ju minst 20 olika sårrengöringsmedel, 10 olika typer av bandage och 15 olika salvor i sjuklådan samt 7 olika bett, 6... 2
Svar
32
· Visningar
3 142
Senast: Graendal
·
B
Träning Hej! Jag hoppas jag får lite mer svar på denna tråd än den förra.... :smirk: Jag letar efter bra "basutrustning" repgrimma+arbetsrep... 2
Svar
24
· Visningar
2 662
Senast: bengall
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 283

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka