Tingsrätt ger travtränare rätt till högre ersättning

Är detta en vanlig risk som kan ske vid sövning av häst eller är det något ovanligt?
Vet att det är extra riskfullt när hästen vaknar efter sövning, men när min häst sövdes sa veterinären inget om riskerna innan sövningen (utom själva narkosrisken)
 
Vet inte hur ovanligt det är men en jag känner hade en häst som det inte gick att söva dagen den skulle opereras så den fick åka hem igen och sen gjordes det om efter lite tid i mellan. Vet inte om dom använde annat medel eller bara starkare dos istället men kanske gjorde den här veterinären fel genom att fortsätta att försöka söva hästen eller så skadade den sig för mkt när den fick panik?
 
Vet inte heller hur vanligt det är. Jag hörde om en klapphingst som inte överlevde operationen pga sövningen.

Inom humanvården finns både narkossköterskor och narkosläkare, det finns förmodligen grund för det.
 
Läste någonstans att kliniken (?) begick nått misstag som resulterade i att hästen inte klarade sig. Vad, stod inte. Men det var alltså inte en typisk riskgrej vid sövning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En misslyckad sövning i samband med en operation slutade med att travhästen Prinsen Ruda tvingades avlivas. Efter avlivningen fick Pär...
Svar
0
· Visningar
240
Senast: Gunnar
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 871
Kropp & Själ Varning för långt inlägg :p Jag skadade mig ganska allvarligt efter fall från häst i april 2013. Landade på ländryggen vilket...
2
Svar
25
· Visningar
3 470
Senast: LuckyMe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 010
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp