Tingsrätten friade proffskusk

Sv: Tingsrätten friade proffskusk

Rider aldrig med spö själv, så för min personliga del får man gärna ta bort allt vad spö och pisk heter, i samtliga discipliner. Det är ju ett behov som är skapat, snarare än naturligt. Följdaktligen borde man väl också kunna vänja sig av med det.

Läst lite och kan inte låta bli att kommentera... Varit i ridstall och haft egen häst, gått på ridskola som yngre, jobbar nu för en norrman i ett travstall.

Vi använder inte pisk i träning om inte hästen bråkar och hotar upprepat med att slå, då kan pisken komma fram för att inge lite respekt, det räcker oftast att peta lite på dem eller slå lite så det låter i vagnen.

När jag rider så kan det ibland behövas ett spö på vissa testosteronstinna hingstar. Ibland räcker det att ha ett några dagar varannan månad, det är olika. Ibland rider jag med spö och använder det som pekpinne i samförstånd med hästen, alltså inte som bestraffning.

Kuskarna på tv FÅR väl egentligen inte slå PÅ hästarna utan när spöt rör sig så slår de oftast på skakeln. Min arbetsgivare som kört mycket i Norge där spö är förbjudet säger att drivningarna är mycket värre där än här ur hästens perspektiv då de sitter och håller på med tömmar, schasar med svansar, gungar mm.

Drivningen är mest till för att påminna hästen om att ta i och ta det hela på allvar. En häst som är trött, sjuk eller har ont struntar i om någon jagar på den. Kanske inte första gången men nästa gång kan jag GARANTERA att den INTE ger allt på upploppet! Vi har haft sådana inne som blivit "knäckta". De tränar bra och villigt (med eller utan pisk;)) men när loppet kommer kommer de ihåg hur det kan kännas och då springer de garanterat INTE.

Naturligtvis finns det rötägg i alla brancher. Travet har iallafall mycket kontroll på sig och är mycket uppe i ljuset då det är så mycket som sänds på tv. Det är ju bra för hästarna, eller hur?

/Katrin
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den unga mannen som körde på Birgitta Wentzel Häggs häst Maya så allvarligt att stoet fick avlivas samtidigt som Birgitta flögs...
Svar
1
· Visningar
468
Senast: animalasia
·
  • Artikel
Hästnyheter Att travhästen Panne de Motuer lämnat ett positivt A-prov efter försöket till Elitloppet har chockat trav-Sverige.Nu berättar tränaren...
Svar
0
· Visningar
774
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter dopingmisstankarna RIDSPORT Åtalet mot halländska ryttaren Sofia Kroon gällande dopingbrott ogillades på måndagen av Helsingborgs...
Svar
6
· Visningar
1 785
Senast: kopparberg
·
  • Artikel
Hästnyheter (Ridsport) En hästägare i Heby stod anklagad för att ha haft sina hästar utomhus utan skydd under vintern. Men Uppsala tingsrätt valde...
Svar
7
· Visningar
1 426
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp