Bukefalos 28 år!

Om du skriver att det är helt skilda raser gör du nog många väldigt förvirrade.... min uppfattning är att det är samma sorts häst men lite olikheter i rastypningen samt två olika rasföreningar som inte samarbetar, vilket gör klyftan och förvirringen om raserna allt större.
 
Angående användningsområden för ic. Många används till handikappridning, då de har korta starka ryggar och lagom storlek, samt ett otroligt bra kynne. Jag vet en del som tävlar i dressyr, flera rider akademiskt. En valack i Sörmland tävlar i framgångsrikt i western och har vunnit över "westenhästar". Ic är nämligen en väldigt "böjlig" häst. Vi har en i Visby som tävlar i körning, som det också går bra för. Flera deltar i hopptävlingar fast inte på den högsta nivån direkt. På Irland används de mycket på hunting, jaktritt. Sedan är det en utmärkt skogsmullehäst eftersom den är okomplicerad och inte ser några spöken (oftast), så man kan verkligen säga att det är en riktig allroundhäst.
 
Hej selja

jag lägger ner det snacket för alla blir bara sura,men det är ju min egen uppfattning. :)
men en sak du skrev att tinkrar passar som handikappshästar,jovisst VISSA gör det,det är samma i alla raser.
så jag tycker inte man skall säga att tinker är en bra handikappshäst.
jag rider själv akademsikt och ska satsa på att tävla lite dressyr med mitt sto.
detta är hästar med starka psyken,så om dom e importerade är det inte säkert att det är samma häst du köpte för ett år sen, för vissa hästar har vart med om så mycket att dom e avtrubbade och att det kan ta flera år innan dom blir sitt sanna jag.

ha det bra

Mvh Kamilla :idea:
 
De första ic jag tog in var till den handikappridförening som jag startade och ett sto går fortfarande kvar i samma verksamhet efter 6,5 år! 3 andra ic har också funkat väldigt bra i verksamheten. :) :)
 
men eftersom du har tagit in lugna hästar behöver inte det bevisa att alla tinkrar är så,jag har sett skräck exemplar som ägarna inte klarade av.

mvh kamilla :)
 
Skräckexempel finns det ju i alla raser, alla hästar är olika individer.

Men överlag passar ju många tinkrar bra i handikapppverksamhet pga deras lynne och storlek.
 
Jag har ett tinkersto på 9 år. Hon är helt underbar att äga. Som ras tycker jag att tinkern är väldigt bra och dessutom går den ju att använda till så mycket. Psyket varierar väl från häst till häst, men min lilla plutt har alltid varit en ängel! :love:

MVH/ Zanna :rofl:
 

Liknande trådar

Avel Jag hade behövt lite mer information om dessa hingstar och deras godkända avkommor. Gärna era egna åsikter och erfarenheter. Vad de...
2
Svar
32
· Visningar
2 527
Senast: Lea88
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
1 767
Senast: Freazer
·
Avel Hade behövt lite mer information och tycke kring några hingstar jag tänkt till nästa säsongs avel. Temprament osv och ok gångarter...
Svar
10
· Visningar
1 188
Senast: athena
·
Avel Ni som har erfarenhet av det, är det prisvärt? Hur funkar det i praktiken? Vad har ni för kriterier för att ni skall tycka att det är...
Svar
8
· Visningar
1 078
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp