Tips ang. terrängbana!

B

**BORTTAGEN**

Jag är lycklig ägare till mark som jag tänkt anlägga någon slags terrängbana på! Men problemet är att jag själv inte är kunnig eller har ridigt på någon själv och skulle behöva lite tips om tex hemsidor där det tipsas om hur man gör med tex underlag och även vilken typ av hinder som kan tänkas passa! Har smurfat runt lite och kollat foton och både sett hinder på ängar mer som hoppbana och även som bana/slinga vilket jag hade tänkt mig. Har ni några tips åt mig vart jag kan kolla lite mer om säkerhet mm så skulle jag bli mycket tacksam!

Blomman
 
roligast tycker jag är om man blandar, så man har båda typerna som du skriver om. Både öppna fält, och stigar mm.
 
Vi har själva byggt några terräng hinder. Kombinerat med vanlig oxer av telefonstoplar, 1 räcke av telefonstoplar, 1 vattengrav som ligger nere vid vattnet O är därför ibland fylld med vatten samt en "trekombination" dike, stock O så en kulle. D är jättekul! Hästarna älskar det :love:!! Vi har byggt O kollat på andra hinder O när jag gick F kursen för O ta T kort så fick vi endel skisser.
 
Jag har för mig att det finns bilder på några typhinder i slutet av Arméns Ridinstruktion. I bibliotekets register heter den enbart "Ridinstruktion", vill du ha ett eget ex finns den att köpa hor Hästbokhandeln.

Bygg fasta hinder så de verkligen ser ut som fasta hinder! Fastsurrade björkbommar t ex tycker jag är ojust mot hästen, ska det vara fast & björk ska det vara björkstock! Ett fast hinder ska hålla att kliva på/i!

Annars är det ingen dum ide att ha rivbara naturhinder som är lätta att höja och sänka så det passar alla typer av hästar och ryttare.
 
Banan skall väl först och främst användas av vänner och eventuellt hyras ut så jag vill ju att den skall följa "reglerna" i säkerhet, måste erkänna att jag själv är för feg :o för att våga hoppa själv!

När jag kollade bilder på nätet så fick jag många tips på hinder alltifrån stockar till "vedhögar"och reklamhinder, men jag undrar om sträckorna mellan hindrena, ska det vara sandbotten eller dyl eller är det OK med vanlig mark som t ex "stigar" fast givetvis bredare och släta?

Kanske fåniga frågor men jag har ingen erfarenhet av att anlägga terrängbana.......

Blomman (som är tacksam för alla tips :bow: )
 
Mellan hindrena kan man låta stigen(som du sa- bred!)vara som den är- OM den inte belastas så mycket av många ekipage...för då blir det gärna VÄLDIGT geggigt...annars tycker jag att sand är att rekommendera mellan hindrena!
du kan ju prova att anlägga banan, och ha den i bruk utan sand, sen mot slutet av perioden så ser du var den har blivit geggig, så lägger du på sand där det naturliga underlaget "inte höll måttet"
 

Liknande trådar

Kultur Tycker det är lätt att drunkna i allt som finns vad gäller serier och film så tänkte jag kan testa att ta buke till hjälp. Lite...
2
Svar
33
· Visningar
1 262
Senast: MiaMia
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Träning Jag har kört fast lite i mitt träningsplanerande och behöver tips. Just nu lägger jag upp en grovplanering i excel för hela året, sedan...
2
Svar
23
· Visningar
1 866
Senast: Habina
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 769
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Hiss och diss del 5
  • Just nu funderar jag på... Del 3

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp