Tips angående skygg katt och veterinär

J

joneya

Med anledning av flytt skulle jag behöva få min ena katt att gå igenom en hälsokontroll hos en veterinär - problemet är bara att hon är skygg. Jag är orolig att hon inte ska kunna gå igenom en kontroll och därmed inte kunna följa med mig, så därför behöver jag nu tips eller lite uppmuntrande ord.

Kanske ska förklara bakgrunden - detta är en 100% vildkatt, född och uppvuxen i ett skjul ute i skogen. Hon har bott hos mig i ca. 9 månader och har visat sig vara väldigt mycket "enmanskatt" - jag har bott ensam och mig uppskattar hon och litar på; men hon har inte ens intresse för andra människor; det är som att hon tycker att hon bara vill och behöver lita på mig, resten av mänskligheten kan hon klara sig utan. Med mig är hon världens goaste, men det hjälper ju inte vid ett veterinärbesök.

Dels funderar jag på hur en undersökning går till - hur mycket behöver man HÅLLA katten eller röra vid den? Vilka moment måste genomföras?

Jag har börjat lyft och "hållträna" henne, men det är svårt att veta hur jag ska träna om jag ska vara ärlig. Så sent som i förrgår klöste hon mig för att komma loss, allt för att jag lyfte henne i närheten av min mamma. (jag får lyfta henne fortfarande däremot och så fort hon hör min röst är hon framme och ska kela med mig.)




Är det fullt möjligt att tvångshålla en katt med handskar på sig genom en hel undersökning? (sista valet enligt mig däremot - men tänkte fråga om någon har erfarenhet åtminstone... Worst case scenario...)

Kan det rentav vara möjligt att undersöka det mesta med henne lös (ligger hon inne i sin bur och om jag håller en lugnande hand där så finner hon sig troligen i det mesta)

eller skulle en veterinär till och med kunna skriva ett "falskt friskintyg"? Det är en enmanskatt i vuxen ålder så om hon inte kan följa med mig är risken mycket stor att hon får avlivas - Då är ju hälsorisken lika stor med ett falskt intyg som att lämnas kvar (vi bor alla hos mamma nu, men hon uppskattar inte katterna och blir någon kvar så litar jag inte ett dugg på att hon inte avlivar dem, hur okorrekt det än är.)



Någon kanske tycker det låter väldigt dumt att flytta en katt som är så pass rädd - grejen är att hon BARA är rädd för andra människor. Det är en väldigt tuff liten dam som inte rör en min när hon behöver sitta i kattbur, hon är modigast av alla mina när det gäller dammsugaren, och hon är först fram att undersöka andra katter. Hon reagerar inte på att åka bil heller. Det är just människor (allt annat än matte) som hon inte vill ha med att göra.

Tacksam för tips...

/Joneya
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Det är nog inte den första katten som veterinären ska undersöka som inte är samarbetsvillig. De har nog sett alla sorter. Ring och prata med veterinären.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Är det helt nödvändigt att göra hälsokontrollen ?

Men jag tror som "hästig". Det är inte första gången en motsträvig katt kommer till vet.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Det är så att jag är på väg till USA för att studera i 4 år, förhoppningsvis jobba i ett år efter det och sedan vet man ju aldrig vad som händer där borta - man kanske rentav hittar kärleken och stannar kvar. Hur som helst behöver de ha ett friskintyg innan de får flyga - inte för att jag vet vad som behöver göras för att få ett sådant. Tyvärr kommer man inte förbi flygbolagens krav - och det är väl både bra och självklart att man ska förvissa sig om att ett djur som utsätts för sådan långvarig "stress" ska vara frisk vid avresa. Nu är hon däremot som sagt väldigt tuff mot allt utom just människor - där har hon bestämt sig för att vara reserverad och skeptisk fastän hon tycker om mig. Om det är någon som klarar själva flygningen och flytten utan problem så är det hon - det är just hantering av annan människa som jag är orolig inför. Men det blir till att fortsätta att träna fram tills vi ska till veterinären och hoppas på det bästa. Morsan är inte så hjälpsam för hon kör häst-attityd mot katter och det fungerar inte riktigt; hon tycker att hon ska vara högljudd, klumpig och hård så att de vänjer sig, men de skyr henne som elden och skulle aldrig komma på tanken att lita på henne... Katter är ju lite mera på sina villkor, särskillt om de är rädda.

Någon med bra träningstips? I dagsläget så brukar jag lyfta henne, har börjat lyfta upp henne i knäet och hon har precis blivit så bekväm att hon vågar stanna kvar i mitt knä. Men det kanske är mera "hålla fast" än lyftning jag behöver träna - det är inte alltid så lätt att veta HUR man ska träna; HUR man ska reagera om de får panik. I den mån det går brukar jag försöka hålla lite längre än vad hon vill varje gång och sedan snabbt låta henne få komma lös så att man tänjer på gränserna utan att göra det till en fight, men ibland har vi hamnat i lägen då jag fått släppa henne för att hon helt enkelt inte velat vara med och då undrar man om man egentligen ska ha handskar och tvångshålla henne, eller om jag gör rätt i att låta henne komma undan för att sedan återta träningen i den takt hon orkar med utan att "gå tillbaka i tillit". Några tips?

Tack för tipsen jag fått hittills.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Normalt sett brukar man mig veterligen försöka göra moment i vaket tillstånd om det går, men jag vet att med "vildkatter" gör man ofta annars så att man söver dem inför vad det än är man ska göra om det inte går att göras i en "tvångsbur" (en liten gallerbur med flyttbara väggar.) Ska man t.ex. ge en vaccination kan man lika gärna ge dem det istället för en spruta med narkos - men ska de undersökas söver man för att underlätta för alla parter. Men inför friskintyget får hon inte vara sövd; så mycket kom mamma ihåg att fråga sist hon ringde veterinären (hon förstod inte att fråga vilka moment de ska gå igenom, så att man kan bilda sig en uppfattning om det är genomförbart eller inte HUR jag behöver träna henne inför besöket.)

Det var upptaget hela den kvarvarande telefontiden - men den veterinärklinik vi tänkt använda har telefontid igen mellan 14-16 så då får jag se till att få tag på dem.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Off-topic. Kolla vilka vaccineringar du behöver för att få ett hälsotillstånd för att ta med katt till USA. Var ute i god tid med allt. När min katt bodde i USA så var han tvungen att skaffa hälso tillstånd för att åka t.ex. till en annan stat eller Canada. Har för mig att det var rabies vaccin krav plus något annat. Ring distriktsveterinären som kommer att fylla i papperna till dig, tror att det är distriktaren som måste fylla i papperna.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Från Sverige gäller inga vaccinationskrav som jag förstått det eftersom det är ett rabiesfritt land. Däremot om jag vill tillbaka med dem hit så måste de vaccineras upp och invänta 6 månader och uppvisa tillräckligt många antikroppar. Någonstans tror jag att jag hört att de får avmaskningsmedel i samband med "hälsokollen" där veterinären skriver in vilket datum de är avmaskade; det är det enda jag läst om något som "måste" ges. Tillbaka är det som sagt lite krångligare.

Veterinärer brukar inte hålla koll på alla länders regler utan det är upp till oss djurägare att kolla med respektive lands "Jordbruksverk" (eller motsvarighet.) Det är i alla fall det svar jag fått hos de två veterinärer jag varit i kontakt med.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

I vissa delstater är en del vaccinationer ett måste enligt lag(tex rabies).
Ska du ha hem katterna igen är det lättare att skaffa pass ocvh vaccinera upp på hemmaplan än att börja den proceduren där.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Jag har blivit tillsagd att sålänge jag inte ska till någon udda delstat så behöver jag inte vaccinera innan jag reser (minns inte exakt vart det var, men det var två delstater som de sa att man behövde gå igenom mycket mera strul till, med karantän m.m. oavsett om man har vaccinerat eller inte i förväg.) Jag ska till Kalifornien.

5 år är på tok för tidigt att vaccinera om det inte behövs, oavsett vart jag än gör det. Så det kan jag lika gärna göra på plats om 3 år. Det är innekatter det handlar om och det blir inga öppna fönster eller "vara på balkongen" och än så länge har jag inte tappat ut någon katt om man är lite försiktig och vaksam. Jag är extra försiktig eftersom de är skygga mot andra och jag skulle kunna få problem att fånga dem om de väl rymmer. Går aldrig att hundraprocentigt gardera sig, men är de folkskygga låter de bli dörren när bekanta hälsar på också, så det känns föga troligt att de kommer utomhus och kommer åt rabies på något sätt. Därför undviker jag att vaccinera mot det om jag kan slippa.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Rabies är efter grund vaccineringen en spruta om året. Tänk om något oförutsett händer och du måste åka hem. Har du inte alla papper kan inte katten följa med. Jag hade också börjat här i Sverige. Ibland har de inte tillräckligt med antikroppar och då måste du vaccinera om och vänta minst ett halvår innan nytt blodprov kan tas.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Jag vet inte vad som ska göras vid en hälsokontroll ,men du kanske kan få lugnande medel som du kan ge henne inför veterinärbesöket.
 
Sv: Tips angående skygg katt och veterinär

Vet inte om det 'godtas' vi en sådan 'besiktning' du ska göra. Men när det strök en förvilad/vildkatt här som jag tänkte ta hand om innan den sköts, så hörde jag med vet hur 'hanterbar' den behövde vara för att kunna undersökas (öronskabb och sånt skit vill jag inte ha in), vaccineras, märkas och kastreras?

vet tyckte att om jag bara lånade en av hans burar, så var det inga problem. Det är någon form av 'tvångsbur' som ser ut som en vanlig bur, men där man på något vis (han visade men jag minns inte) kan 'flytta' sidorna på, så man kan 'fixera' katten såpass att man kan ge den en lugnande spruta. Sen får den vara i buren tills sprutan verkat, och kan sen tas ut och undersökas osv. Utan att kattstackaren får traumatiska erfarenheter (mer än nödvändigt iaf) av veterinären, och utan att veterinären behöver bli sönderklöst och sönderbiten.

Är din katt hyfsat hanterbar behövs ju ingens ån bur, men m det är okej och besiktningen ändå är giltig, så kan väl vet sedera katten när den är i buren eller du håller i/om den, och sen undersökas?
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
722
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
1 855
Senast: Praefatio
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 330
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 952
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp