Tips behövs!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare NoRoses
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 915
N

NoRoses

Nu planerar vi att ta med min häst till norrland och det är över 120 mil och vad måste vi tänka på och vad kan vi göra så att hon har det bra under resan, hon har rest långt somras men inte lika långt som denna kommande resa.
vi ska stanna i norrland två veckor. så det dröjer ett tag innan vi åker hem m henne igen.

Jag vet att det kommit nya regler ang. transportering av häst.Så du bör nog kontakta djurskyddet,el. miljö o hälsa,på orten där du bor.
Dom vet hur långt du får köra hästen när den skall lastas av vilas och vattnas.
F. ö. så har jag varit med att köra hästar upp till 70 mil för att sedan starta i t.e.x. travlopp,har inte varit några problem.

Det beror m.k.t. på hur hästen tar att resa,om den dricker bra,äter o.s.v.
Själv ger jag mina hästar svettersättnig,elektrolyter,långt innan jag åker,eller tävlar.
Vänl Stally

Okej, hon kommer att få dricka vatten o hö under resan och lite ersättning också annars är hon i jättebra hull, betehull då är hon verkligen fet :P
någonstans kommer vi att stanna så hon får röra på sig lite.

Har ni tänkt övernatta

någonstans? Ska ni upp till norra Norrbotten eller så?
I så fall kanske det går att övernatta tex i Sundsvall. Vet att SRK har uteboxar där folk har hyrt en natt vid långa färder.

Det finns väl en gräns på hur länge man får transportera hästen, jag har för mig att det är 8h (kan förlängas om man uppfyller vissa villkor). Sen måste man kolla till hästen minst varannan timme.

Vi brukar också åka ca 120 mil norrut några gånger per år och brukar då försöka göra det på en dag. Men har ni hästtransport med er är det nog inget ni ska försöka er på...

Det finns också en bra skrift som heter Transport av häst som kan beställas av Djurskyddsmyndigheten el Jordbruksverket.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag hade ett jobb jag trivdes bra med. Av personliga skäl flyttade jag i höstas runt 40 mil och bytte i samband med det jobb. Jag...
Svar
16
· Visningar
864
Senast: monster1
·
Övr. Hund Jag planerar att adoptera/köpa en husky, inte imon utan om två år eller så när jag har hus och inte bor i lgh. Vi är fullt påläst på vad... 2 3
Svar
56
· Visningar
5 609
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla... 2
Svar
29
· Visningar
1 340
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag känner att jag behöver miljöombyte, rejäl värme, sol, salta bad, god mat... Det var något jag gjorde ofta innan jag blev sjuk för... 2
Svar
22
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka