tips dressyrsadel/märke/typ

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare thyrniròs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 014
T

thyrniròs

Tips på dressyrsadel till min pålle och mig...

han har relativt rak rygg
ryggrpofilen visar ca 100 grader (är det typ vid bom?)
jag vill gärna ha ett någorlunda djupt säte

någon som vet ett passande märke/modell för oss?

Sv: tips dressyrsadel/märke/typ

Häpåre tjejen...

Jag är inte nån expert på sadlar men hade nyligen en polare som letade dressyrsadel till en häst med rak rygg och som behövde vid bom. Sadelutprovaren rekommenderade bla. Kentaur och... shit nu kommer jag inte ihåg fler. Men gå till sadelmakaren och hör efter vetja!

Lycka till!

Trainers:love:
hade precis samma problem som du, sadelutprovaren provade även ut en Bates och en Leonardo (kentaur?)

Om du vill ha en lite billigare sadel så föreslår jag att du kikar på Santa Cruz (Jacson) och Globus modeller.

Om du vill ha lite dyrare sadel alt. bra begagnad så kanske t ex Stübben Tristan (den nyare modellen), Stübben Avalon, Lemetex Galant, Crown Jessica, Cliff Barnsby, vissa Jaguar och Amerigo kan vara värt att prova.

T ex Prestige med rundbossa, äldre Stübben Tristan, Stübben Parzival, County är antagligen för svängda för din häst.

jag säger bara GLOBUS clic;) ;) passar rakryggade hästar
och är inte ett så dyrt märke med bra stöd

Kentaur Penelopa och Medea är 2 modeller som passar breda platta ryggar med rak profil. Ganska djupa och mycket mjuka säten. (har Penelopan själv och är kalasnöjd)
Hedmans har dem på hemsidan med bild och beskrivning.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 543
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
446
Senast: Freazer
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
566
Senast: warg
·
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?