Tips för täckes fanatiker och andra

Då får du väl strunta i att träna. Klart man ska ha tid med att borsta en lerig häst i ca 1 1/2 timme varje dag. Vi har väl inget annat att göra eller? :devil:

/Ponte vääldigt trött på täckesdiskussionerna.
 
Tänkte inte på det..... Och visst borde man kunna blåsa hela hästen med fön först så leran torkar? Om han är ute mellan 6:30 - 7:30 så hinner jag nog blåsa och borsta honom till kl 17. Med avbrott för hans måltider naturligtvis. :devil:

Ibland undrar jag om det bara är jag (och några till) som har häst i verkligheten? *suck*
 
:bow: :bow:

Har också hört från massörer, equiterapeuter och veterinärer att täcke på en häst som man vill skall kunna vara smidig och mjuk i sin muskulatur under den kalla årstiden nästan är ett måste.

Att det sedan är en hel konst och man nästan behöver vara synsk för att välja rätt täcke på morgonen är en annan femma... :crazy: Vill ju inte att hästen skall behöva bli FÖR varm (som häromdagen när han och småglinen busat i timmar och han var sjöblöt under täcket när han kom in - men det spöregnat på morgonen :crazy:) heller. Svårt det där.

Men täckad är min kuse, från september till april ungefär.
 
Men om du undrar om det bara är du och några till som har häst i verkligeheten :confused: så kan man som följdfråga undra:
Om du nu har häst som du tävlar/tränar och har ont om tid för ex borstning (dock inte lerig) varför inte rida ex ridskolornas hästar? För då kan man ju både ha kakan och mista den så att säg.Alltså man kan tävla och träna häst utan skitgörat för det finns så många ridskoletjejer som mer än gärna står och pular med hästarna i timmar mao verkligen tar hästgörat utanför "nöjet".
Personligen bryr jag mig inte det minsta vad ni gör med era hästar,var och en har olika syn och hanterings sätt.Det man inte ser har man inte ont av.Förstår inte varför ni tar åt er så personligen?
Men, men, artikeln är förbaskat bra i dessa tider då alla ska eftersträva naturlig hantering. :smirk:
 
Tycker artikeln var riktigt kass faktiskt.
Hon sa inget om användningen av hästarna, vi rider faktiskt på dessa djur, och det är Inte naturligt för dem heller.
Rider man sin häst (vilket de flesta gör) så vill man inte ha en häst med tjock päls som blir svettig på vintern.
Därför täckar man den så den får mer lagom tjock päls, och inte blir svettig och förkyld, eller så klipper man den.

Sen spelar det också roll vilken slags häst man talar om, och hur hästen är som individ.
Löjligt att försöka få täcken och lindor att framstå som dåligt utan att förklara varför man använder det!

Att inte skydda hästens ben när man är ute och rider i terräng eller hoppar är bara dumt. man vill ju inte att hästen ska skada sig!
När man väl rider sin häst och har ansvaret för den kan man inte hålla på att göra allt så naturligt för vi har redan tagit bort det mest naturliga för hästen- dens frihet.
 
Men allvarligt talat - hur får du en lerig häst så torr att du ens kan börja borsta den? Det tar timmar innan den är tillräckligt torr för borsten. Ja, jag har inte tid att ta in hästen, låta den stå och torka de timmar det tar och sedan borsta. Då får jag köra till ridhuset mitt i natten.

Har du sett en häst som rullat sig i en lerhage? :confused:
 
Här håller jag helt med dig, "lerhagar" är inte skojiga att borsta bort från hästryggen.
Och hur humant är det att ställa in hästen i en box några timmar extra på dagen bara för att den ska kunna torka i tid? Tror nog hästen föredrar utegång i täcke än att stå i boxen och bli rejält ryktad.

Däremot förstår jag mig fortfarande inte på vintertäcken när det är 15 plusgrader, eller täcken ute i torra sommarhagar (så länge det inte är exemtäcken).

Normal borstning är ett nöje, men dyngsur lerhäst är inte vidare roligt.
 
Föna de torra går faktiskt utmärkt :)

Eller så skaffar man sig en DAM som aldrig i livet skulle rulla sig i äcklig lera! :eek: :love:
 
jag har köpt en hästdamsugare till mina älsklingar! den verkar fungera bra hittills, har haft den ca 2 veckor.. det hjälper inte att få dem torra men den är kanon på att suga upp lera å damm! enda minus är att den låter, dock inte mer än en klippmaskin.. ni som är här får gärna kalla mig lat men det är bekvämt å den är positiv för stallmiljön!
 
hoho en sån har jag testat på min häst en gång, förra stallägaren hade en sådan men jag tyckte inte det hjälpte nämnvärt, dessutom tyckte pållan jg var helt knäpp som kom med en låtande sugande sak och skulle dra den över hela kroppen!?! Dammet försvann en del, men långt ifrån allt... men det är ju min erfarenhet :D
 
hade jag fått som jag velat, hade jag skaffat mig en sån där med en roterande borste, fanns i ett av stallen i england jag jobbade i, men de kostar en hel del. köpte min på hööks, å jag måste säga att jag tycker att den mjuka borsten borde varit tätare, men jag tycker allt att den får bort leran bättre på kort tid än att stå å borsta för hand.
 
Man behöver inte ha "lerhagar" för att ha en häst som ser ut som en gyttjebrottare VARJE dag!

Mina hästar går i en stor, fin och TORR hage.
Lera är det endast på HÖGST en tiondel av hagen. Resten är GRÄS.

Men var f-n rullar hästeländet?! :mad:
I leran givetvis!

Även min häst är täckad nu. Endast utomhus, och med ett tunt fodrat regntäcke.
Dels för att det börjar krypa ner mot noll när det regnar, vilket då jag tycker en tävlingshäst bör vara täckad.

Och dels för att han fått så mkt vinterpäls nu, så att
rykta bort skiten är INTE kul!
Och om den då även är BLÖT vid insläpp, så är det ju att välja på att vänta tills han torkar och sedan borsta, eller att spola hela honom. Det sistnämnda ger ju också torktid.
Och sedan blir ridturen en skrittur i så fall, för efter torktiden är det mörkt...
 
Köpte tidningen i går för jag var så nyfiken på artikeln. Och visst - intressant, men föga realistiskt; för hur många kan organisera sin hästhållning så, och hur många VILL hålla häst på det viset?!

Jag är på intet sätt fiende mot så god djurhållning som möjligt men jag kan också se konflikten mot att hålla djur "naturligt" vad gäller allt ifrån hagareal till träning av hästen, och inte minst ägarnas livsförhållanden...

Mina har för övrigt täcken i diverse situationer. Häst 1 eftersom han fryser, pga dåligt hull och ålder. Häst 2 eftersom han rids, och liksom svea m fl tror jag på att hålla muskler varma.
 
H¨åller med!
Gillar inte alls hennes inställning som skrivit artikeln.
Ställa ut en häst som är van vid täcken och stall ute mitt i vintern "dne skakar så den håller sig varm de första dagarna"
Vilken idiot! :mad:Och hon tror inte hästen mår dåligt av det då och blir förkyld?
 
:bow:

Har faktiskt upplevt just det med spända muskler pga nederbör och kyla.
För några år sedan så gick mitt varmblod utan täcke en hel höst för jag tyckte då att han klarade det fint och pyggde upp en bra vinterpäls.
Märkte att han kändes lite stel vid ridning och tycktes inte lika pigg och engagerad som han varit innan. Ringde en hästmassör som kom ut ett paveckor senare och gick igenom hästen.
Hon sa att han var spänd i ryggmusklerna, bogbusklerna och lårmusklerna.
Hon föreslog att jag skulle börja använda ett lättare regntäcke vid regn, så det gjorde jag.
Efter ett par veckor kom hon tillbaka. Vilken skillnad på hästen! Inga spänningar kvar och han var åter sitt gamla pigga, lite busiga jag igen vid ridning! :love:
Min häst har nu regntäcke vid nederbörd och/eller minusgrader och blir det kyligare än -15 åker vintertäcket på.

För övrigt tror jag att vi har avlat bort mycket av den motståndskraften mot nederbörd/kyla som hästarna en gång hade.
 
Jag har som sagt inte läst artikeln. Skriver hon verkligen så ? Att den skakar så den håller sig varm de första dagarna? :confused: :mad:
 
Min har enbart täcke de dagar vi skall hinna rida innan det blir becksvart. Tunt fordrat regntäcke. Regn och lerdagar. Höst och vår.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
767
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
604
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 116
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 117
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp