Tips för täckes fanatiker och andra

Snacka om djurplågeri i så fall! :mad:
Även vi människor skakar oss ju varma, men vem skulle komma på idén att vänja oss vid kyla på sådant sätt?! :eek:
 
Ett alternativ, till täcken, är ju annars att öka på högivan. På husdjurssveriges gamla site, så stod det just om detta att hästen omsätter energin i höet till kroppsvärme, och när det blir kallare ute så behövs det mer energi för att få upp kroppstemperaturen. Jag tycker att man kan börja i den änden, istället för med täcken... :smirk:
 
Visst är det så nephthys, viket också är något jag tillämpar när det är görligt. Men, det skyddar inte från lera...

För min frusne stackare med lite speciell historia är det inte lösningen heller, för han står på maxgiva - mera klarar han inte att äta.
 
Ja, och här citerar jag:
"Hästen behöver inga täcken som skydd mot sin naturliga miljö. Även en häst som är van vid stall kommer inte att bli sjuk om den mitt i vintern flyttas till naturlig hästhållnings förhållanden. Skakande kommer att hålla hästen varm utan att den behöver röra sig, tills dess att det otränade skinnet kan utföra de termoreglerande funktionerna. vanligtvis tar det bara några dagar"

Nej, jag gillar inte alls hennes sätt att se på hästar och hästhållning. Det enda hon lyckas med är att säga ordet "naturlig" flest gånger i en artikel.
Hon klagar på att man förmänskligar hästarna, men vaf gör hon då? hon är för extrem åt andra hållet.
 
Självklart klarar sig hästar utan täcke - de är ju skapta utan täcke. Men den typen av hästar som det så gärna dras paralleller till vildhästar/hästens naturliga tillstånd gjorde ju faktiskt inget annat med sin energi än att just hålla värmen och röra sig mellan nya energikällor=betesplatser dagens hästar står mer stilla de har inte lika stora ytor att röra sig på och ofta inte samma fria tillgång till energikällor eftersom vi reglerar deras födointag summa summarus det är ologiskt att jämföra sporthästar med vildhästar däremot hamnar ofta unghästar och äldre "gå och skrutta" hästar mer i likhet med det som kallas hästens naturliga tillstånd...

men detta är ju givetvis endast mn egen ödmjuka åsikt
 
Ja, exakt. det kan man ju undra :smirk:
frågan är om så många hästägare är så tröga att de måste läsa en så extrem artikel för att förstå var hästen kommer ifrån. Jag tror de flesta är rätt pålästa i det området.
men man kan inte göra om sin tamhäst till vildhäst!
 
Jag tror att ni missförstod mig! Alltså jag har också täcke på mina hästar och tycker att det är rätt och riktigt de är sporthästar och ska behandlas därefter lite päls för lite svett och allt det där jag anser också att det är fel att jämföra våra sporthästars behov med "det naturliga tillstånds tjafset"
 
Men det finns ju så att säga fler sidor av problemet.
Med en helklippt häst, så tror jag att den inte klarar att hålla värmen även om den har fri tillgång på hö.

"Låt bli att klippa den då" blir säkert ditt följdsvar.
Mitt svar på det är att jag helklipper alltid mina hästar, för att när jag åker och tränar (vilket är ofta), så vill jag INTE ställa in en svettblöt häst i en kall kärra, och åka hem. Hemresan tar en timme.
Är hästen klippt, torkar den medan jag skrittar av den i de 10-15 minuter jag brukar skritta av den.
Jag har alltså inte ens tillgång till stall medan jag klär på/klär av hästen när jag tränar. Allt görs utomhus.

"Skritta av den längre då", kan ju nästa följdsvar bli.
Att jag inte vill göra det beror på att jag jobbar heltid, och brukar vara hemma i stallet runt 23.00 när jag tränat.
Sedan ska hästen skötas om, jag ska hem och duscha och äta osv innan jag går och lägger mig.
För att gå upp 5.30 eller 6.15 dagen efter, beroende på om jag gör morgonstall eller inte.

Så jag anser att man ska anpassa det där med täcken så det passar så bra som möjligt, HELA tiden.
 
Jo visst, jag förstår vad du menar. Och jag är inte en fanatisk motståndare mot täcken, det är bara det att jag tycker att folk täckar alldeles i onödan många gånger, som t ex när man istället kunde ge en större högiva, men där hänger det många gånger på okunskap. Har man en klippt häst så går det självklart fortare för den att torka om man tränar så att den blir svettig och då behövs nog täcken i vissa väderlekar.

En sådan här sak går att diskutera i det oändliga. Men... Jag tycker ändå att det är viktigt att problemet belyses, för det behövs. Det här med täcken är inte det enda som jag opponerar mig mot i dagens hästhållning, ej heller det största problemet... Var och en är sin egen lyckas smed, heter det visst. Så låt så vara. ;)
 
Jo nog täckas det för mkt ibland!
Jag har en kompis som åker runt och behandlar hästar, och hon berättade att en häst i ett stall där hon var, hade SJU (!!!) täcken på sig samtidigt! :eek: :eek:
Hur kan det behövas?! :confused:
 
Det är just det jag menar. :idea: Vari ligger grunden till det? Varför inte skaffa ett ordentligt tjockt täcke, om nu hästen behöver täckas? Faktum är att jag vet en "känd" dressyrryttare i trakterna, vars häst fick skador konstaterade på manken, av att den gått med 6 täcken på sig, det hade helt enkelt blivit ett för stort tryck på manken. Folk vill ha sadlar som passar och inte tar i manken, men täckena då?

Som sagt, finns det behov av täcke, så gör det, t ex vid rakning. Men man ska inte raka för rakandets skull, utan för att det verkligen behövs.

Vad jag tycker är värre är att ha hästen orakad och tvinga den att stå inne i timtals för att den ska torka. I det läget är det humanare att raka och sedan täcka. Behovet av att gå ute för hästen, är större än att gå utan täcke!
 
Men du skrev i föregående inlägg
Ställa ut en häst som är van vid täcken och stall ute mitt i vintern "dne skakar så den håller sig varm de första dagarna"
Vilken idiot! Och hon tror inte hästen mår dåligt av det då och blir förkyld?
***
Så stod det väl ialla fall inte i artikeln!?? :confused:
Att ni ska slänga ut hästen mitt i vintern för att bygga upp hudens självförsvar?? Detta kan man om man om man har lite hjärnkapacitet, :devil: träna under sommarhalvåret då det faktiskt förekommer kallare nätter med ex lite blåst osv.Man behöver ju inte göra allt till punkt och prickar. Detta är ju OM man vill träna hästen på det.
 
"Hästen behöver inga täcken som skydd mot sin naturliga miljö. Även en häst som är van vid stall kommer inte att bli sjuk om den mitt i vintern flyttas till naturlig hästhållnings förhållanden. Skakande kommer att hålla hästen varm utan att den behöver röra sig, tills dess att det otränade skinnet kan utföra de termoreglerande funktionerna. vanligtvis tar det bara några dagar"

Citat från artikeln enl. Abukir.
 
Jo, så stod det. jag citerade innan, läs Snuffsans inlägg ovan.
 
Teoretiskt sett låter det gudomligt att ha hästen otäckad och barfota, springandes runt hela vintern.

Praktiskt sett är det tråkigt värre. En långhårig varelse får du stå och borsta i evigheter tills all lera försvinner ur pälsen innan du ens kan sadla, och sen räcker det med en intensiv skrittur, kanske några travsteg innan hästen är dyngblöt. En långhårig varelse tar sin goda tid att torka, och det är överhuvudtaget inte hälsosamt för en häst att tränas normalt med en sådan päls, det blöta kyler ner hästen!

För dom som kan ge sin häst vintervila eller enbart lugna promenader under vinterhalvåret är det ett idealiskt sätt att hålla hästen på, men till dem som vill träna funkar det bara med täcken och klippning tyvärr.
 

Liknande trådar

L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
749
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
575
Senast: valy
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
1 088
Senast: Jerseyite
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 071
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp