Tips för täckes fanatiker och andra

Shettisar

Trådstartare
Läs senaste artikeln i tidningen Hästfynd.
Den heter Hälsa och barfotagång.
En väldigt upplysande artikel om hästens "behov" av täcken,lindor etc. :bow:
 
Nu har jag inte läst just den artikeln du pratar om, men jag antar att hästens behov av täcken och lindor är väldigt litet. OM man inte har en häst som tränas och tävlas. Det går inte att kräva att en tävlingshäst ska gå barfota och naken året om.
Personligen så har jag täcken på mina hästar och är noga med klippning/skoning mm.
 
Har inte hunnit läsa just den artikeln än. Tidningen ligger på bordet, men tiden flyger iväg.
Vi får väl se om artikeln är som jag tror eller om jag bevisas fel så får jag väl skriva ett nytt inlägg efter att jag läst den.
 
Tidningen hästfynd är ju lite som bibeln.Allt går att tolka hur man vill ;) :devil:
Vad jag tycker om den tidningen behöver jag nog inte yttra :angel:
 
Fast de som tillverkar täcken, lindor etc och andra "kläder" till hästar kanske inte gillar artikeln. ;)

Jag tycker att artikeln var högst tänkvärd, det borde ge många människor en ordentlig tankeställare. Kanske finns det hästar som har behov av täcken, men det är snarare undantag än regel. Om man tar sig en funderare och sätter sig in i hur hästar funkar och alltid har gjort, så är resonemanget inte alls dumt i artikeln. Jag tycker att det behövs mer upplysning som denna, jag anser att folk plockar på alldeles för mycket onödig utrustning på sina hästar, utan att egentligen ha något riktigt bra argument för det!
 
Behov av täcke, det är ju främst beroende på vad hästen används till. Tycker personligen utan att ha läst artikeln att det är bättre att hästar har täcke men får visstas ute än inne i stallet.
Rena hobbyhästar som mina har inget behov av täcke. :)
 
Har inte läst artikeln ännu, men har alltid tidigare tyckt att täckande och annat är lite klemigt - det är ju hästar.... Men å andra sidan väljer ju hästen inte själv heller vilken temperatur den ska ha i sitt stall, hur den skall arbeta, vad den ska äta, hur länge den skall vara ute och i vilket väder osv, så med tanke på hur de flesta hästar sköts idag kan jag tycka att åtminstone regntäcke är befogat vid nederbörd, och även lite värme i detta vid kyla. Stelltemperaturen är ju i regel höger än utetemperaturen på vintern, och på något sätt vill jag ju att min häst ska ha en chans att iinte frysa eller svettas.
 
vad ville dom ha sagt med artikeln då egentligen ? (för oss som inte har läst tidningen) :)
 
Det med lindor m.m kan jag inte mer än hålla med om- Undviker sånt som pesten (förutom vid transport).
Jag skulle väldigt gärna ha min häst på ett sådant sätt, men om man hur in sin häst så kan man ju forsätta drömma om det.
När jag till slut frå mitt egna stall så kommer jag att sträva efter att ha det så mycket likt det hon skrev som möjligt. Dock har jag inte bestämt mig för det efter att jag läst artikeln utan det har jag velat länge.

Jag måste dock ställa mig emot det med täcken. Visst jag vill så länge som möjligt undvika det, men har man en häst som går "för fullt" varje dag är det omöjligt att inte ha den klippt och är hästen klippt behövs täcken.
Är hästen inte klippt, vilket ju var det senario hon utgick ifrån, så håller jag helt med henne.

Faktiskt en mycket bra artikel, men jag tycker dock mest att det var logiskt tänkande och inte något större nytt.
 
Ja nu var det ju inte tidningen i sig som inlägget tipsade om utan artikeln i tidningen.Att hästar behöver täcken eller ej säger sig ju självt.Artikeln sätter inget pekfinger mot någon hobby som elitmänniska går säker.Men den tar upp vad som sker på och i hästens hårbeklädnad och hud när man lägger täcke på.
Att man kväver hästens förmåga att skydda sig mot kyla,blåst,regn.Hade man sedan låtit bli att lägga täcke på så har hästen själv förmåga att anpassa sig efter klimatet och omständigheterna runt om.Det är människans behov som mättas av att köpa täcken osv inte hästen.Titta bara på alla "mode" kurvor i form och färg.Jag tror inte hästen bryr sig om detta. :angel: ;)Denna artikel är värd att läsa sedan hur man är ställd gentemot tidningen hör inte hit.
 
Jag tror att min häst rent ut talat skiter i om hennes täcke är gult, rosa, blått eller någon annan färg. Om jag sedan vill ha ett täcke i varje färg iallafall så är det bara min plånbok som tar skada. Eftersom jag klipper henne då hon tränas och tävlas så MÅSTE hon täckas. Om jag sedan har 1 st täcke eller 750 st olika att välja på är väl upp till mig...
 
Uppfödd med täckesförbud har jag ändock ändrat uppfattning om detta.
Har hört vissa massörer, equiterapefter och veterinärer påpeka att hästar faktiskt inte alltid tål väder så bra som vi tror. Jag tror inte att hästen mår dåligt av att vara otäckad, men en hel dag med blöta och en temperatur på 10 grader (eller mindre) gör min häst öm i ryggen, och andra mera erfarna människor har uppfattat samma fenomen, att otäckade hästar ofta har spänningar i musklerna just på grund av att de spänner sig (för att de troligen fryser).

Sedan tycker jag att man får lov att utgå ifrån rasen. Har man en islänning med så tät päls att hästen aldrig blir blöt längst in behövs kanske inget täcke för att skydda hästen, men har man som mig en mera "sönderklenad" häst så är kyla, blåst och fukt inte alltid så självklart att han klarar av (klart han överlever, men om man vill bruka en häst så vill man ha den så fräsh det bara går i musklerna).
 
Vad en del tror har jag märkt är att jag skulle vara emot täckes användning och bannlyser detta helt,men det är fel.Vad jag menar är att om man läser artikeln så får man sig en tankeställare och förstår hur hästens förmåga att skydda sig från vind,regn,kyla,värme försämras betydligt av aktiv täckes användning.Att en häst skakar är delvis ett sätt för dom att hålla värme.Men jag har själv en häst som fryser väldigt lätt då hon också lider av kronisk lungsjukdom.
Men med andra ord det är en väldigt bra artikel och till alla som använder täcke för att det är en snygg färg eller för att alla andra har det eller som tyvärr alltför många gör,täcka sin häst för att slippa rykta innan användning,det är dom som verkligen behöver en informerande inblick i hästens behov av att få utveckla och underhålla sin förmåga att skydda sig från väder och vind.
Man kan bygga upp hästens förmåga att klara en viss del busväder men absolut inte genom att täcka den i tid och otid.Men som sagt förhoppningsvis kan jag lägga ut artikeln så får var och en bilda sig en uppfattning,utan pekpinnar.Jag menar inte att stampa en del av er på tårna men jag blev själv "glad" åt att detta med täckes användning och benskydd togs upp och speciellt av en forskare som vet vad de pratar om.(förhoppningsvis) :p
 
Men utgick forskaren bara ifrån hästens päls-kvalite? (har inte läst artikeln, men på er låter det som att det inte handlar om hurvida hästen trivs kallt eller inte, snarare att pälsen förstörs av täckning (vilket den ändå gör av t.ex. ryktning också)).

Själv orkar jag lugnt borsta hästen, däremot vill jag som sagt var inte ha en spänd häst (har han varit kall så blir han spänd, så då blir han kittlig och humöret är då inte heller det bästa hos honom, vilket måste vara värre för honom än att håren inte ser perfekta ut i ett mikroskop).

Jag reagerar också över folk som inte orkar borsta sina hästar. Eller dessa människor som har fodrade regntäcken på en varm sommardag eller vintertäcken på vårkanten. Ska man täcka bör man veta att täcka rätt. Vintertäcke på sommaren talar mot allt sunt förnuft.

Men sen som sagt var, så tror jag att både jag och pållen skiter i hur håren ser ut i ett mikroskop.
 
Jag har INTE läst artikeln. Men jag täckar ibland för att slippa borsta. Eller för att kunna borsta ska jag kanske snarare säga. Släpper jag ut hästarna på våren i en lerig hage och vet att det är träning på kvällen så täckar jag naturligtvis. Hur ska jag ens få hästen torr så den är borstbar innan träningen annars?
 
Visst, jättebra artikel om hur hästar fungerar i naturen och hur man kan göra sin hästhållning mer naturligt. Och visst, de flesta hästägare skulle gott kunna rannsaka sig själva om de verkligen behöver klippa/täcka/linda.

Men samtidigt blir jag våldsamt irriterad på att dessa artiklar aldrig tar hänsyn till att många faktiskt har hästar för prestationens skull.

Själv kommer jag att försöka gå över till lösdrift nu i höst och har målet att på sikt kunna bygga lite "rännor" i hagarna så att de tvingas röra på sig mer. Det tror jag är otroligt gynnsamt för muskulaturen och träningen, att inte stå still halva dygnet.

Samtidigt kommer jag att ha ridhästarna täckade - för det är jag också övertygad om att det är gynnsamt för muskulaturen. Jag betvivlar inte att mina hästar kan överleva på lösdrift - man jag betvivlar att kalla Östersjövindar, regn och huttrande ger optimala förberedelser för muskleintensiv träning...
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
11
· Visningar
550
Senast: Palermo
·
Dressyr Ja, jo. Men att säga att ryggkotorna måste vara klara för att man ska kunna sitta på hästen är att dra slutsatsen väldigt långt. Här har...
2
Svar
21
· Visningar
994
Senast: Jerseyite
·
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 912
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 023

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp