Tips för lastträning

Som du såg i mitt förslag så handlar det absolut inte om att släpa in en motvillig häst med linor runt rumpan! Det är ett förfärligt beteende mot hästen.
Det handlar om att rama in hästen, stänga dit den inte ska gå och öppna dit den ska gå. Alltid ett bra tänk, i all hantering; stäng dit du inte vill att hästen ska, öppna dit den ska. Det tänket använder jag i ridning också.
Rama in och mana på med linorna, dunsa dem mot hästen om han backar eller går in i dem och sluta när han tänker framåt.
 
Som du såg i mitt förslag så handlar det absolut inte om att släpa in en motvillig häst med linor runt rumpan! Det är ett förfärligt beteende mot hästen.
Det handlar om att rama in hästen, stänga dit den inte ska gå och öppna dit den ska gå. Alltid ett bra tänk, i all hantering; stäng dit du inte vill att hästen ska, öppna dit den ska. Det tänket använder jag i ridning också.
Rama in och mana på med linorna, dunsa dem mot hästen om han backar eller går in i dem och sluta när han tänker framåt.

Ska absolut test det. Använde spö tidigare bara för att visa vägen rörde honom aldrig mer än en dutt det gick bra men nu verkar han bara slå av det och tycker man är korkad. Först räckte det med att han såg det sista gångerna har man måstat dutta på honom och han börja ignorera det
 
Mina tips:
  • Byt transport till en stabilare/ljusare/större. Enkelaxlade släp är ofta lägre i takhöjd eftersom de i regel är äldre. Mitt numer lättlastade sto vill inte gå in i mörka transporter. Vit inredning och fönster löser det problemet. Vi fick akut-låna ett släp en gång och eftersom det var både mörkare och lägre krävdes det lite övertalning för att få henne att gå in.
  • Kör försiktigt, och när du tycker att det går långsamt så kör du ännu lite långsammare. (Ännu viktigare med enkel-axlat släp).
  • Åker ni alltid till ridskolan när ni lastar? Se till att hästen får åka och göra olika saker när ni lastar. Transporten skall inte alltid betyda samma sak, t.ex. en dressyrlektion i ridhuset. Det skall lika gärna kunna vara en hubertusjakt, uteritt eller en hoppträning.
    När jag kör fram min trailer vill jag att mitt sto skall tänka: "Undrar vilken rolig aktivitet det blir idag".
  • Träna träna träna. Låt transporten stå framme i en vecka och träna lastning. Planera in 2h lastning istället för ridning. Ta med en stor hink havre och låt det ta tid.
    Be om hjälp för att stänga bommen bakom er och låt honom lugnt stå kvar och äta en stund där inne.
    Upprepa flera gånger, och flera dagar i rad.
  • Åk inte alltid någonstans med släpet. Låt honom t.ex. bara få äta sin middag där inne ibland.
  • Låt det alltid finnas mat i transporten när han går in. T.ex. Hö, eller en hink havre/morötter. Då får han en positiv feeling i direkt samband med att han går längst in. Jag sätter upp ett hösegel innan jag lastar och ser till att hon alltid ha hö för första biten av resan.
  • Träna "ledarskap". Backning/förflyttning. Kan du t.ex. kontrollera hans bakdel från marken på ett enkelt sätt?
  • Prova att lasta i repgrimma eller träns. Ha alltid handskar och lång grimskaft/longerlina för att minimera skaderisken och ge dig ökad kontroll. Skulle han t.ex. slita sig loss vid lastning p.g.a. att du använt ett för kort grimskaft kommer han förmodligen att försöka slita sig loss även nästa gång.
För mig som vill kunna åka själv vill jag inte vara beroende av linor etc. Jag vill kunna lasta på egen hand - eventuellt be någon att bara stänga bommen när vi klivit på (behövdes bara i början, nu stänger jag bommen själv).
Mitt sto går inte på om mellanväggen är smal, den breddas vid lastning och klickas tillbaka på sin plats när jag stänger bommen.

När hon var svårlastad gick hon på sidan av rampen och slängde sig eller backade. Då fortsatte jag backa henne i ett högt tempo och i ett för henne jobbigt antal steg -och så fram igen, hon fick stå till vid rampen i 10-20 sekunder och nosa/tänka och jag vill se att hon tänker "framåt inåt" och inte att hon står och klurar ut nästa vägrings-metod. Jag ber henne sedan att kliva på och antingen gick hon in eller så gick hon på sidan - isåfall satte jag igång med att backa henne igen och så höll vi på.

Tålamod, säkerhetstänk, havre. :grin:
 
Våran är lika i tak som de andra och vi har satt upp enkom lampa i taket o.s.v.
Som tur är sliter han inte. Han nitar hoppar av rampen eller gå på sidan. Så han är inte dum.
Har alltid haft slickburken där fram som han får direkt jag kommit under.
Samt så måste transporterna här stå på ett visst ställe när vi inte ska iväg. Och jag får inte tillbaka den om jag släpar fram den:/

Ja vi är alltid till ridhuset. Varannan dressyr varannan hoppning. Han tycker om båda. Vi åkte iväg på uteritt förr i sommar samt åkt hem till mitt gamla stall.

Har provat backa han och vara lite jobbig flytta rumpan gått in backat o.s.v men han blir bara svårare då :/ han flyttar rumpan om jag visar att det är vad han ska göra. Vökdigt lydig och snäll annan tid sällan något surande eller så. I skogen går han framöverallt om man ber honom snällt även om han skakar av rädsla.

Vi ska låna en nu. Men den luktar får. Vi får se hur det går. Men han är kompis med fåren så hoppas att inte det ska vara ett problem bara:)
 
Våran är lika i tak som de andra och vi har satt upp enkom lampa i taket o.s.v.
Som tur är sliter han inte. Han nitar hoppar av rampen eller gå på sidan. Så han är inte dum.
Har alltid haft slickburken där fram som han får direkt jag kommit under.
Samt så måste transporterna här stå på ett visst ställe när vi inte ska iväg. Och jag får inte tillbaka den om jag släpar fram den:/

Ja vi är alltid till ridhuset. Varannan dressyr varannan hoppning. Han tycker om båda. Vi åkte iväg på uteritt förr i sommar samt åkt hem till mitt gamla stall.

Har provat backa han och vara lite jobbig flytta rumpan gått in backat o.s.v men han blir bara svårare då :/ han flyttar rumpan om jag visar att det är vad han ska göra. Vökdigt lydig och snäll annan tid sällan något surande eller så. I skogen går han framöverallt om man ber honom snällt även om han skakar av rädsla.

Vi ska låna en nu. Men den luktar får. Vi får se hur det går. Men han är kompis med fåren så hoppas att inte det ska vara ett problem bara:)

Bra att ni får låna en bättre mindre gungig transport i läget ni hamnat i .

Tror dock inte det går som en dans för den skull nu när hästen (och ni) blivit osäkra och hamnat i klinch...
jag hade rekommenderat att du ber någon duktig om hjälp, som har ett mera ”neutralt” förhållande till problemet . Det brukar lösa sig SÅ mycket smidigare då . Lycka till !
 
Vi försöker själva först, blir det värre så får någon komma och hjälpa oss.

Försök nummer 1 med lina på sidan funkade galant efter att försökt utan i 20 min. Han sprang nästan in när han såg linan röra sig.

Försök nummer 2 påväg hem gick inte lika bra men bättre än andra gånger.

Båda gångerna fick han havre efter vi satt för bommen bakom.
 
Våran är lika i tak som de andra och vi har satt upp enkom lampa i taket o.s.v.
Som tur är sliter han inte. Han nitar hoppar av rampen eller gå på sidan. Så han är inte dum.
Har alltid haft slickburken där fram som han får direkt jag kommit under.
Samt så måste transporterna här stå på ett visst ställe när vi inte ska iväg. Och jag får inte tillbaka den om jag släpar fram den:/

Ja vi är alltid till ridhuset. Varannan dressyr varannan hoppning. Han tycker om båda. Vi åkte iväg på uteritt förr i sommar samt åkt hem till mitt gamla stall.

Har provat backa han och vara lite jobbig flytta rumpan gått in backat o.s.v men han blir bara svårare då :/ han flyttar rumpan om jag visar att det är vad han ska göra. Vökdigt lydig och snäll annan tid sällan något surande eller så. I skogen går han framöverallt om man ber honom snällt även om han skakar av rädsla.

Vi ska låna en nu. Men den luktar får. Vi får se hur det går. Men han är kompis med fåren så hoppas att inte det ska vara ett problem bara:)

Är lampan i släpet på när ni lastar??

Kan nämligen berätta att min häst, som lastar sig själv, nästan travar in i släpet osv får typ panik om lampan i släpet är tänd. Så prova att släcka lampan! Min hoppar som satan om den är på under färd med.

Där fick jag för att jag skulle vara snäll o ge honom ljus i släpet. Men nä! Det gillades inte!!
 
Är lampan i släpet på när ni lastar??

Kan nämligen berätta att min häst, som lastar sig själv, nästan travar in i släpet osv får typ panik om lampan i släpet är tänd. Så prova att släcka lampan! Min hoppar som satan om den är på under färd med.

Där fick jag för att jag skulle vara snäll o ge honom ljus i släpet. Men nä! Det gillades inte!!

Vi har haft tänt då han i övrigt är så himla mörkrädd.
Vi monterade en slinga i taket för den gamla lyste rätt i ögonen så har vi även ek lampa som ska lysa upp rampen men den brukar vi inte tända då det inte verkar spela någon roll.

Den vi låna igår har ingen lampa alls
 
Ibland verkar det som han bara gör såhär för att han kan för oftas är han lugn när han väl gått in.

Blir nästan bara värre och värre för varje gång vi är iväg. Och vissa andra transporterär han påväg att vandra in när vi går förbi.
Nä, hästar gör inte så. Tänker inte så.
Att han är "lugn" när han väl gått in är mest troligt bara att han "gått in i sig själv" eftersom han vet att han kommer behöva bli utsatt för det han tycker är jobbigt. Han ger upp och bli apatisk typ. Då kan de verka lugna på ytan.

Det du skriver i nästa mening förstärker min övertygelse om att han upplever åkandet otroligt jobbigt även om han verkar lugn när han väl är på.
Blir det värre så ÄR det så att han har en dålig upplevelse varje gång.

Att han är villig att testa andra transporter är ju lovande, då är det mest troligt så att den ni har är obehaglig för honom på något vis, men han har antagligen en uppfattning om att det finns transporter som är ok.
Det kan låta knasigt, men självklart känner de igen olika vagnar, definitivt såna de åker i ofta.
Vi köpte en ny vagn som ponnyn gärna åkte i ihop med kompisen, men inte själv. Det var också ok att åka (dvs han var lugn efter färden) ihop med den jättetungs rockarden.
Visade sig att dämparna på vagnen var så stumma och ponnyn för lätt när han stod där inne att han faktiskt lättade från mattan under färd (!). När vi skaffade ett annat släp som låg bättre på vägen så åkte han gärna själv.

Så, sluta definitivt att köra honom i ert släp. Hyr några olika andra och testa vilka han gillar, sen får ni luska ut vad det är som skiljer.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
654
Senast: Trassel12
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 993
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 290
Senast: ameo
·
Hundhälsa Vänder mig till er för lite tips och råd :) Har en hund på fem år som är av den lite nervösa typen. Under "spökåldern" hade han en del...
Svar
3
· Visningar
690
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp