Sv: Tips hur man får hästen att sakta ner farten
Jag hoppas att jag får orden rätt så att det blir rätt. Du tar o galloperar på stora mittvolten. Välj mittvolten för där har du gott om plats. Börja i galopp. Du håller dig till volten och bestämmer dig för en hastighet, säg 18 km per timma. Ja du har ju ingen hastighetsmätare men du fattar. DIREKT när hästen ökar minsta lilla svänger du rakt igenom volten. Sedan fortsätter du i samma varv. Sen gör du samma sak igen, och igen, och igen tills det funkar. Jag har varit med om att det kan det kan ta ända upp till en timma första gången och det är EXTREMT viktigt att du inte lägger av förrän det funkar en lång stund. Sen saktar du av till skritt o kliver av din häst. Det är viktigt att du inte fortsätter rida så att hästen fattar att den gjort rätt. Självklart ska du leda hästen torr o så men INTE rida. Sen gör du samma sak nästa gång du rider och då tar det kortare tid. När galoppen fungerar kan du jobba med traven. Om du gör EXAKT så här så fungerar det. Viktigt att du inte byter varv eller saktar av under första passet. Hästen ska förstå att det är jobbigt att inte göra rätt. Snabba svängar, men var snäll i handen. Bromsa alltså inte utan sväng istället.
Lycka till o PM:a mig om du vill ha mer hjälp.
/C