Tips hur man får hästen att sakta ner farten

• Western
  • Trådstartare Trådstartare Maria71
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 2 954
M

Maria71

Hej har problem med att få min häst att sakta ner farten både i trav och galopp. Är det någon som har några tips på hur jag skall träna för att få ner farten utan att ta så mycket i tyglarna. :confused:

Sv: Tips hur man får hästen att sakta ner farten

Heeej!
Det är svårt att veta eftersom jag inte vet hur din häst är tränad. Ett hett tipps är att ta kontakt med en tränare! Kolla wras.se och titta en tränare nära dig. du kommer inte att ångra dig;)
Men ett tipps jag har är att börja med ljudsignaler, även när du är ute i skogen eller bara leder din häst. Andvänd tex IISSSII för att sakta ner och Woooh för att stanna. Men också mycket uppmärksamhets övningar. tex, Galopp, stanna och backa...!
kram

Hej har problem med att få min häst att sakta ner farten både i trav och galopp. Är det någon som har några tips på hur jag skall träna för att få ner farten utan att ta så mycket i tyglarna. :confused:

Hej Maria!

Jag skulle träna gångartsbyten, tempoväxlingar, volter, svängar osv... håll hela tiden hästen alert på att det händer något. Inte bara med halvhalter, utan till en början just "bryska" övergångar som t.ex. gångartsbyten. Fokusera på vikthjälperna och bara så smått som möjligt ge signal i tygeln. Ju mindre tygelhjälper desto bättre som du själv lite smått är inne på misstänker jag... ;) Du har en jättefin sits så jag tror inte det är några problem för dig att verkligen sitta till och visa din häst att hon ska "stoppa till och tänka efter" enbart med vikten.

Om du vill kan jag hjälpa dig lite på ridbanan under helglägret eller så...

Det finns något som heter crazy horse teqnique ( hoppas stavningen blev rätt ). Läs på om det o prova, jag lovar att det funkar. Eller så får du PM:a mig så ska jag hjälpa dig.
Mvh
Christina

Ja tack det vore toppen om du vill lära mig lite tips.
:bow:

hej, jag googlade på crazy horse teqnique och jag hittade ingenting :confused:.
Kan du beskriva lite om vad det är för sorts teknik.:)

Jag hoppas att jag får orden rätt så att det blir rätt. Du tar o galloperar på stora mittvolten. Välj mittvolten för där har du gott om plats. Börja i galopp. Du håller dig till volten och bestämmer dig för en hastighet, säg 18 km per timma. Ja du har ju ingen hastighetsmätare men du fattar. DIREKT när hästen ökar minsta lilla svänger du rakt igenom volten. Sedan fortsätter du i samma varv. Sen gör du samma sak igen, och igen, och igen tills det funkar. Jag har varit med om att det kan det kan ta ända upp till en timma första gången och det är EXTREMT viktigt att du inte lägger av förrän det funkar en lång stund. Sen saktar du av till skritt o kliver av din häst. Det är viktigt att du inte fortsätter rida så att hästen fattar att den gjort rätt. Självklart ska du leda hästen torr o så men INTE rida. Sen gör du samma sak nästa gång du rider och då tar det kortare tid. När galoppen fungerar kan du jobba med traven. Om du gör EXAKT så här så fungerar det. Viktigt att du inte byter varv eller saktar av under första passet. Hästen ska förstå att det är jobbigt att inte göra rätt. Snabba svängar, men var snäll i handen. Bromsa alltså inte utan sväng istället.

Lycka till o PM:a mig om du vill ha mer hjälp.
/C

Detta måste ju jag med prova...har samma problem. :crazy:

Jag lovar att det funkar om man är envis o KONSEKVENT.
Lycka till!
C

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag och min ponny tävlar fälttävlan där dressyren inte är vår starka gren, ponny ser inte meningen med att gå i form😅. Just nu...
Svar
2
· Visningar
597
Senast: Freazer
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 071
Senast: Nova123
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Ridning Hej, jag har varit medryttare på en häst i snart fyra månader. Det finns dock ett ganska stort problem, hon blir väldigt pigg i...
Svar
17
· Visningar
1 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Dalmatiner
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Tillbaka