Bukefalos 28 år!

Tips inför första tävlingen?

O

oliiivia

Hejhej!
På lördag ska jag tävla min första tävling fast bara klubb och helgen därefter en regional. Har ni några tips? Jag är skit nervös!
Tack på förhand :)
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Hur högt hoppar du??
Tycker att det låter väldigt häftigt att aldrig tävlat och sen ge sig ut på en regional tävling direkt efter en klubbtävling!
Det är ju en viss skillnad på att hoppa hemma med hinder man är van vid och att hoppa på tävling.
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Jag ska hoppa 80-90 det är LC-LB för mig som har c-ponny :)
Jag vill börja tävla nu så vi får se hur det går på den regionala, jag har hjälp med mig iallafall :)
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

även om det bara är 80-90 så är avstånden klurigare på regional, se om du kan ta 2 st lokala innan du börjar med regionalt åtminstonde. aldrig bra att ta mer än man klarar av första gångerna, det ska vara lätt att komma runt banan de första gångerna så man får in en rutin och sen när man kan det så kan man ta lite mer utmanande.

tips inför tävling är att förbereda allt dagen innan, kolla så att hästen går att lasta, putsa utrustningen och packa in allt, borsta hästen så att du bara behöver ge den en snabb rykt och sen ta på transport skydd och täcke och åka iväg på morgonen för att minska stress.
ät en bra frukost och ta med dig ngn lätt lunch om du inte får i dig tillräckligt vid frukosten :).

åk i god tid och gå direkt till sekreteriatet och anmäl din start.
ta med dig hjälp vid bangången och kolla vad som kan vara klurigt för hästen, gå den några gånger så att den sitter även vid eventuell "fan var är nästa hinder!" situation(bättre att lägga en volt då och starta om din fokus.)

lasta ur och rid fram, hoppa inte fram för många gånger så hästen blir trött(nervös matte + mycket nytt = ut tröttnande för hjärnan).

sen så är första tävlingen bara träning inför kommande tävlingar. den är för att ge dig erfarenhet och för att lättare kunna planera nästa tävling. förvänta dig inte att det bara är att trava in och vinna klassen, det viktigaste är att få en bra känsla och att känna att både du och hästen gjort bra ifrån er.

lycka till och ha en rolig tävlings dag :D
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Tack så mycket för tipsen!
Ska man ha med sig pass, mätintyg och vaccinationsintyg till sekretariatet?
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

pass tror jag inte är obligatoriskt, men vaccinationsintyg, mätintyg, och alla licenser(dvs ryttar licens, häst licens och grönt kort) ska man ha med, inte alltid dom kollar på det dock.
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Men snälla Buck, Du får ingen licensbricka längre. Vet faktiskt inte om du får ditt gröna kort som plasbricka heller längre.
Alla uppgifter om licens (för både häst och ryttare) och grönt kort finns i tävlingsdatabasen och det går inte att anmäla om inte allt är i ordning så det behöver man inte bekymra sig om!

Läs i ryttarmeddelandet för ibland vill dom ha vacc och mätintyg vid veterinärkontrollen istället men annars så ska det uppvisas i sekreteriatet innan du lastar ur.
Kolla också upp om du måste veterinärbesiktiga. På storhäst är det krav fom 120 (LA) men dom får lov att ha besiktning på alla starter i regional klass.
Passet måste du ha med dig iom att ni transporterar hästen men det behöver inte visas upp för tävlingens skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips inför första tävlingen?

Har dom förresten LC på regional?
Jag som rider storhäst är van vid att lokal är 90-1,10 (LD-LB) och regionala tävlingar startar på 1,10 (LB) och uppåt.

Är den som förljer med dig van vid regionala tävlingar för det är lite mer att hålla rätt på där än på en lokal tex vetererinärbesiktning (om, när, var, hur)
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Läs noga igenom propositionen och ryttarmeddelandet och se vad anordnaren av tävlingen har för specifika krav.
Jag håller nog med om att man bör börja på lokal nivå om man aldrig har tävlat förut, dels pga svårighetsgraden på banan, men också för att få in rutin vad det gäller hela tävlingsmomentet.
Har man aldrig varit på en tävlingsplats förut så bör man definitivt ha med sig en van hästmänniska, det är mycket hästar och människor och mycket att hålla reda på i början.

Lycka till och glöm inte att sätta på nummerlappen så att den är synlig, knäppa hjälmen och spänna sadelgjorden ;)
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Grönt kort och licenser finns i tävlingsdatabasen som Kallebus sa :)
Ja, det har tydligen LC men jag tror inte att det är speciellt vanligt på regionala.
Jag har varit med väldigt många gånger som hästskötare på regional-elit så jag vet vad som ska fixas och så för det mesta :)
Tack så mycket för tipsen! Imon är det klubbhoppning och jag är super taggad!
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Lycka till och glöm inte att sätta på nummerlappen så att den är synlig, knäppa hjälmen och spänna sadelgjorden ;)

Håller fullständigt med!
Såg en ryttare idag som uppenbarligen glömt att spänna sadelgjorden för i språnget på treans oxer så gled sadeln flera dm bakåt :eek: Den snälla hästen gjorde inget men jag vet flera som hade slängt sin ryttare åt :devil: i det läget. Hade hon inte haft brösta på så hade sadeln inte stannat kvar på hästen alls.
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Ta med passet till sekretariatet. När jag tävlade ponny ville dom ofta se mätintyg som i mitt fall var inskrivet i passet.
 
Sv: Tips inför första tävlingen?

Ja, och även vaccinationerna är ju inskrivna i passet så då måste man ju visa det där också.
Såvida inte parkeringsvakten kollar vacc-intyg.
 

Liknande trådar

Fälttävlan Min dotter är anmäld till sin första fälttävlan med sin ponny. En p70. Vad ska vi tänka på? Jag är inbiten islandshästryttare med noll...
Svar
11
· Visningar
689
Senast: Ajda
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 850
Senast: hhere
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: zarmino
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
313
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp