Bukefalos 28 år!

Tips inför roadtrip mellan LA och San Fransisco?

Mineur

Trådstartare
Moderator
Ännu en resetråd från mig... :angel: Jag och en tjejkompis ska fira vår universitetsexamen med en roadtrip längs Route 1 i Kalifornien, och nu vill vi ha massor av tips om vad man kan göra i de respektive städerna (LA och SF) samt på vägen däremellan!

Vi flyger till LA den 10 juni och har flygbiljett hem från San Fransisco den 26 juni, och däremellan har vi hittills inte gjort några fasta planer. Tanken är dock att vara i LA i 2-3 dagar då vi hört att det inte är så jättemycket att se egentligen; vi tänkte mest satsa på turistklassikerna och se Hollywood, Walk of Fame och liknande.

Sedan hyr vi en bil och kör mot San Fransisco runt den 14 juni. Vi tänkte lägga 3-4 dagar på att köra även om det är en kort sträcka, eftersom att det ska vara en väldigt vacker väg med mycket att upptäcka. I San Fransisco blir det sedan en vecka, och därifrån har vi tänkt att besöka bland annat vingårdar i Napa Valley och se Yosemite nationalpark.

I San Fransisco kommer vi att bo med vänner som har koll på läget, så det är väl mest guldkorn i LA samt längs Route 1 som vi är intresserade av egentligen även om allt är välkommet. Hotell, sevärdheter, matställen, uteställen, vackra platser, saker att undvika... Någon som har lite visdom att dela med sig av? :)
 
Ännu en resetråd från mig... :angel: Jag och en tjejkompis ska fira vår universitetsexamen med en roadtrip längs Route 1 i Kalifornien, och nu vill vi ha massor av tips om vad man kan göra i de respektive städerna (LA och SF) samt på vägen däremellan!

Vi flyger till LA den 10 juni och har flygbiljett hem från San Fransisco den 26 juni, och däremellan har vi hittills inte gjort några fasta planer. Tanken är dock att vara i LA i 2-3 dagar då vi hört att det inte är så jättemycket att se egentligen; vi tänkte mest satsa på turistklassikerna och se Hollywood, Walk of Fame och liknande.

Sedan hyr vi en bil och kör mot San Fransisco runt den 14 juni. Vi tänkte lägga 3-4 dagar på att köra även om det är en kort sträcka, eftersom att det ska vara en väldigt vacker väg med mycket att upptäcka. I San Fransisco blir det sedan en vecka, och därifrån har vi tänkt att besöka bland annat vingårdar i Napa Valley och se Yosemite nationalpark.

I San Fransisco kommer vi att bo med vänner som har koll på läget, så det är väl mest guldkorn i LA samt längs Route 1 som vi är intresserade av egentligen även om allt är välkommet. Hotell, sevärdheter, matställen, uteställen, vackra platser, saker att undvika... Någon som har lite visdom att dela med sig av? :)
Jag gjorde samma resa i september förra året. Ni har nåt att se fram emot!

I LA bodde vi i Santa Monica. Trevligt! Vi hyrde cyklar och cyklade längs med den vackra kusten, förbi venice beach etc.

Att bila längst med highway 1 var nog det bästa på resan. Som föregående talare är big sur och ex bixby bridge att rekommendera. Vi valde att bo i Carmel by the sea istället för monterrey och var mycket nöjda med det. I Carmel bilade vi 17 mile drive, vilket också var riktigt fint!
 
Ännu en resetråd från mig... :angel: Jag och en tjejkompis ska fira vår universitetsexamen med en roadtrip längs Route 1 i Kalifornien, och nu vill vi ha massor av tips om vad man kan göra i de respektive städerna (LA och SF) samt på vägen däremellan!

Vi flyger till LA den 10 juni och har flygbiljett hem från San Fransisco den 26 juni, och däremellan har vi hittills inte gjort några fasta planer. Tanken är dock att vara i LA i 2-3 dagar då vi hört att det inte är så jättemycket att se egentligen; vi tänkte mest satsa på turistklassikerna och se Hollywood, Walk of Fame och liknande.

Sedan hyr vi en bil och kör mot San Fransisco runt den 14 juni. Vi tänkte lägga 3-4 dagar på att köra även om det är en kort sträcka, eftersom att det ska vara en väldigt vacker väg med mycket att upptäcka. I San Fransisco blir det sedan en vecka, och därifrån har vi tänkt att besöka bland annat vingårdar i Napa Valley och se Yosemite nationalpark.

I San Fransisco kommer vi att bo med vänner som har koll på läget, så det är väl mest guldkorn i LA samt längs Route 1 som vi är intresserade av egentligen även om allt är välkommet. Hotell, sevärdheter, matställen, uteställen, vackra platser, saker att undvika... Någon som har lite visdom att dela med sig av? :)


Hihi, LA inte så mycket att se. :D Jag som säger åt vänner att inte komma om de inte har minst 14 dagar på sig där. ;)

Ni behöver bil i LA så hyr bil direkt och var över 25 så att ni får göra det. Kan ge massa LAtips men vad är ni ute efter? :)
 
men vafan :O Sorry! haha jag hade beachtråden öppen och svamlade till det :P Moderator får gärna radera föregående inlägg från mig.
 
Ännu en resetråd från mig... :angel: Jag och en tjejkompis ska fira vår universitetsexamen med en roadtrip längs Route 1 i Kalifornien, och nu vill vi ha massor av tips om vad man kan göra i de respektive städerna (LA och SF) samt på vägen däremellan!

Vi flyger till LA den 10 juni och har flygbiljett hem från San Fransisco den 26 juni, och däremellan har vi hittills inte gjort några fasta planer. Tanken är dock att vara i LA i 2-3 dagar då vi hört att det inte är så jättemycket att se egentligen; vi tänkte mest satsa på turistklassikerna och se Hollywood, Walk of Fame och liknande.

Sedan hyr vi en bil och kör mot San Fransisco runt den 14 juni. Vi tänkte lägga 3-4 dagar på att köra även om det är en kort sträcka, eftersom att det ska vara en väldigt vacker väg med mycket att upptäcka. I San Fransisco blir det sedan en vecka, och därifrån har vi tänkt att besöka bland annat vingårdar i Napa Valley och se Yosemite nationalpark.

I San Fransisco kommer vi att bo med vänner som har koll på läget, så det är väl mest guldkorn i LA samt längs Route 1 som vi är intresserade av egentligen även om allt är välkommet. Hotell, sevärdheter, matställen, uteställen, vackra platser, saker att undvika... Någon som har lite visdom att dela med sig av? :)

Vi reste ungefär samma sträcka förra sommaren (San Fransisco - Los Angeles - Las Vegas). Jag tyckte att Los Angeles var en jättetråkig stad. Venice beach tyckte jag var kraftigt överskattad med mest massa knark. Vi var dock på Universal Studios, en riktig hit om du frågar mig! :)

I övrigt säger jag bara att ta med mängder med vatten vart ni än ska i LA.
 
Tusen tack till alla er som svarat! Big Sur och Santa Barbara ser båda mycket lockande ut, så det kanske bli en natt på vardera ställe och så något annat trevligt på vägen däremellan...

@KarinStarfighter Hur gjorde ni i Santa Monica - hade ni bil där också eller kan man ta sig in till downtown LA med någon form av public transport? Att hyra cyklar och sådär låter väldigt lockande och det kan kanske vara skönt att bo nere vid havet istället för mitt i stan, men det ska ju gärna vara lätt att ta sig mellan de olika ställena också.

Hihi, LA inte så mycket att se. :D Jag som säger åt vänner att inte komma om de inte har minst 14 dagar på sig där. ;)

Ni behöver bil i LA så hyr bil direkt och var över 25 så att ni får göra det. Kan ge massa LAtips men vad är ni ute efter? :)
Jasså minsann! Alla jag har pratat med hittills säger att det är en rätt tråkig stad som är gravt överskattad, men feel free att ändra min åsikt! :D Vi är båda intresserade av samhälle och politik, så sevärda landmärken/museum är alltid intressant. Annars delar vi ett stort intresse för mat, böcker och populärhistoria. Tips på barer och uteställen är också hemskt välkommet, och likaså om det finns något alldeles särskilt bra shoppingområde! Och så om du har tips på prisvärda hotell förstås, och framförallt säkra, trevliga områden att bo i.

Angående det här med bil hade vi tänkt försöka undvika att köra i LA och istället ta oss fram med public transport/till fots så mycket som möjligt, men det är kanske inte möjligt? Det är jag som ska köra och jag blir alldeles kallsvettig vid blotta tanken att kryssa fram mellan sju filer i en amerikansk storstad, så vi hade tänkt försöka hålla bilkörningen till mellan de två städerna... Sedan är ingen av oss över 25, men det har vi fått höra från andra roadtrippare att det inte är något problem - det bara kostar lite mer.
 
1 Ni åker åt fel håll ;) :angel:
ÄLSKAR PCH :love:

Men den är betydligt enklare att åka på när man åker från SF till LA för då åker man på rätt sida av vägen och kan enklare stanna när som ;) (och det gör man ;) )

2 Helt rätt LA är skittrist, SF inte lika men inte så mkt roligare heller ;)
Men ta gärna färjan från pir 2 (eller 1 ? ) över till Oakland och kolla in Jack London Square, Stor marina med massa båtar och massvis med restauranger ... Tåget som går mitt på huvudgatan osv ...
Inte spec dyrt (färjan) och riktigt skönt och häftigt med båttur =) Man ser mkt av broarna osv från en annan vinkel ...

3 Yosemite :love: :love:
Åk dit (bara resan dit beroende på vägval är jätteintressant ! )
Ta gärns olika vägval från SF och sedan när ni åker hem..
Stanna minst en natt i Yosemite och ta vägen hela vägen över till Mono Lake
Vägen över "berget" är heeeeeelt underbar !

4 Åk vidare på "ettan" även efter SF , Där finna hur mkt som helst att se.
Stinson beach :love: , och grannbeachen Bolinas beach med deras underbara lilla restaurang :love::love::love:
Vidare på ettan så kommer man sen till Point Reyes INNAN Point Reyes kan man åka ut mot en fyr, det är jättelångt men på vägen ut till fyren kan man åka ut och se stranden som går mot havet ... Den stranden är inte badbar ;) Men en MAFFIG upplevelse att se... Med hela havet som rullar in mot den .. Och den stranden är MILSlång ...

Om man struntar i att åka ända ut till Point Reyes kan man roa sej med att åka olika vägar mellan Stinson beach och SF
och då bland annat åka upp på Mt Tamalpaias (eller vad den nu heter ;) ) Där uppe ser man över HELA San Fransisco "bay area" typ.

Spenderade 3 veckor i sep/okt med att bara utforska (i stort sett) ettan norr om SF .. Hade tur med "el nino" eller vad de kallas för jag badade utan problem i Bolinas ... Säl som simmade inte mer än 10 m bort mm ... (om det ens va 10 m bort)

AVIS men jag kommer åka tillbaka snart jag med =) :bump: Har haft turen att bli kompis med en underbar kvinna som har eget hus där (Bay area, dvs Richmond lite norr om SF)
 
Jasså minsann! Alla jag har pratat med hittills säger att det är en rätt tråkig stad som är gravt överskattad, men feel free att ändra min åsikt! :D Vi är båda intresserade av samhälle och politik, så sevärda landmärken/museum är alltid intressant. Annars delar vi ett stort intresse för mat, böcker och populärhistoria. Tips på barer och uteställen är också hemskt välkommet, och likaså om det finns något alldeles särskilt bra shoppingområde! Och så om du har tips på prisvärda hotell förstås, och framförallt säkra, trevliga områden att bo i.

Angående det här med bil hade vi tänkt försöka undvika att köra i LA och istället ta oss fram med public transport/till fots så mycket som möjligt, men det är kanske inte möjligt? Det är jag som ska köra och jag blir alldeles kallsvettig vid blotta tanken att kryssa fram mellan sju filer i en amerikansk storstad, så vi hade tänkt försöka hålla bilkörningen till mellan de två städerna... Sedan är ingen av oss över 25, men det har vi fått höra från andra roadtrippare att det inte är något problem - det bara kostar lite mer.

Om ni ska klara er utan bil i LA kommer ni ha skittråkigt och inte hinna se något, speciellt inte om ni bara ska vara där ett par dagar. Jag rekommenderar det inte på något sätt alls. :p Och väldigt svårt att ge tips eftersom det är så stora avstånd... Men om ni tänker envisas med det ( ;) ) så bo nånstans i Santa Monica, kika på piren och njut av stranden, häng lite på 3d street (ingen bra shopping, men åtminstone "typisk" shopping, mycket restauranger och säkert några uteställen också), ta någon buss till Hollywood Blvd och kika på handavtrycken + walk of fame + hollywoodskylten och åk från stan sedan.

Och det kan vara problem att hyra bil- kolla upp innan vart ni kan hyra så att det inte blir problem när ni väl är där. Känner många som haft problem.

När ni sedan kör- ta 101an till San Luis Obispo, innan dess är det ingen direkt idé (förutom genom Malibu förstås) och den har varit mycket avstängd mellan Malibu och Oxnard det sista året (pga brand och ras). Såvida det inte finns någon avstickare från 1an ni vill göra där förstås.

101an tar er förbi Camarillo där det finns en enorm och riktigt awesome outletmall- kan vara mycket värd ett stopp! 101an tar er sedan vidare till Santa Barbara som ni absolut ska stanna i- ta en övernattning där. State street är lätt att utgå ifrån då det mesta ligger på eller i anslutning till den. 101an mellan Ventura och Santa Barbara är dessutom skitfin.

Vill ni ha lite natur kan ni stanna till i Oxnard eller Ventura och åka båt ut till Channel Islands och vandra en sväng på t ex Anacapa. Otroligt vackert och det ska mycket till om man på båtfärden inte lyckas se minst några hundra delfiner.
 
@corzette Tusen tack för alla dina tips! Du har ju helt rätt i att det inte är något som stoppar oss från att fortsätta köra och utforska även norr om San Fransisco, så det tåls att tänkas på! Yosemite låter bara mer och mer lockande för varje gång jag hör om det, åh vad skoj det ska bli!

@lizan Jag uppskattar att du tar dig tid att tipsa, även om vi är tjuriga små räddharar som förmodligen kommer att envisas med att inte köra i LA trots allt. :p Vi har kikat på hyrbilssituationen redan och det ser f.n. ut som att Hertz har en bra deal även för under 25-are. Vi kommer dock att vara ute i enormt god tid och verkligen ha allt ordnat innan vi åker, för att undvika problem och eventuella extrakostnader när vi väl står där.

Har antecknat även dina andra tips, och naturupplevelser med delfiner låter ju helt fantastiskt! Har du bott där nere på något vis, eller hur kommer det sig att du kan såhär mycket?
 
Hela min familj bor i Camarillo och Ventura och jag med när jag har tid att bo där och inte i Sverige. ;)

Och lägg inte mer än 2 dagar i LA om ni inte ska ha bil, ingen idé. :p

Att köra i LA är inte värre än körningen ni kommer behöva göra för att ta er vidare. :)
 
Att hyra bil när man är under 25 (men över 21!) i USA är inga problem, det kostar som sagt bara lite mer :) jag har gjort det massa gånger och bokar nästan alltid via Holidayautos, då ingår försäkringar och sånt så man kan tacka nej till allt vid disken sen (för det kommer dom fråga om). Vanligtvis betalar man hyran för själva bilen när man bokar och sen en extra Young drivers fee vid disken, hur stor den är är olika beroende på uthyrningsfirma men det brukar stå i terms&conditions.
 
Universal Studios är värt ett besök och Disneyland och varför inte bo vid Huntington Beach istället
Seqoia National Park var helt OK med sina gigantiska träd och Death Valley är häftigt
Palm Springs och ta linbanan upp på toppen, man kunder ivart fall stanna och köra fyrhjulingar på ett ställe på vägen dit
Vi körde PCH i ösregn och hade tur som kom fram hela vägen pga mudslides
Alcatraz var intressant men behöver bokas i förväg
 
Jag säger som alla andra, ni måste typ ha bil i LA. Man kan kanske komma undan det om man bor i West Hollywood men man blir sjukt begränsad. Deras kollektivtrafik är inte direkt som Sverige. Det finns en tunnelbana men det finns ju skrönor om att man skulle kunna dö där nere och ingen hittar en på 1 vecka typ :p

Ni åker ju också åt fel håll :p man ska ju åka SF till LA.
Oavsett kommer ni få grymt kul.
 
Universal Studios är värt ett besök och Disneyland och varför inte bo vid Huntington Beach istället
Seqoia National Park var helt OK med sina gigantiska träd och Death Valley är häftigt
Palm Springs och ta linbanan upp på toppen, man kunder ivart fall stanna och köra fyrhjulingar på ett ställe på vägen dit
Vi körde PCH i ösregn och hade tur som kom fram hela vägen pga mudslides
Alcatraz var intressant men behöver bokas i förväg

Universal och Disneyland sommartid är ju värdelöst! ;)

Huntington är fint men ska man vara billös är nog SM bättre om man vill se något av L.A. också.
 
Att hyra bil när man är under 25 (men över 21!) i USA är inga problem, det kostar som sagt bara lite mer :) jag har gjort det massa gånger och bokar nästan alltid via Holidayautos, då ingår försäkringar och sånt så man kan tacka nej till allt vid disken sen (för det kommer dom fråga om). Vanligtvis betalar man hyran för själva bilen när man bokar och sen en extra Young drivers fee vid disken, hur stor den är är olika beroende på uthyrningsfirma men det brukar stå i terms&conditions.
Perfekt, tack för värdefull info! Det är det här vi också har hört, men skönt att få det bekräftat från ännu ett håll. Kanonbra med ett tips på företag också, ska kolla upp det med en gång!
 
Tusen tack till alla er som svarat! Big Sur och Santa Barbara ser båda mycket lockande ut, så det kanske bli en natt på vardera ställe och så något annat trevligt på vägen däremellan...

@KarinStarfighter Hur gjorde ni i Santa Monica - hade ni bil där också eller kan man ta sig in till downtown LA med någon form av public transport? Att hyra cyklar och sådär låter väldigt lockande och det kan kanske vara skönt att bo nere vid havet istället för mitt i stan, men det ska ju gärna vara lätt att ta sig mellan de olika ställena också.


Jasså minsann! Alla jag har pratat med hittills säger att det är en rätt tråkig stad som är gravt överskattad, men feel free att ändra min åsikt! :D Vi är båda intresserade av samhälle och politik, så sevärda landmärken/museum är alltid intressant. Annars delar vi ett stort intresse för mat, böcker och populärhistoria. Tips på barer och uteställen är också hemskt välkommet, och likaså om det finns något alldeles särskilt bra shoppingområde! Och så om du har tips på prisvärda hotell förstås, och framförallt säkra, trevliga områden att bo i.

Angående det här med bil hade vi tänkt försöka undvika att köra i LA och istället ta oss fram med public transport/till fots så mycket som möjligt, men det är kanske inte möjligt? Det är jag som ska köra och jag blir alldeles kallsvettig vid blotta tanken att kryssa fram mellan sju filer i en amerikansk storstad, så vi hade tänkt försöka hålla bilkörningen till mellan de två städerna... Sedan är ingen av oss över 25, men det har vi fått höra från andra roadtrippare att det inte är något problem - det bara kostar lite mer.
Vi bodde några kilometer från stranden och det gick en jättebra buss precis utanför dörren och ner till piren så vi kunde ha kvar vår bil på hotellet. Till övriga LA körde vi
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp