Tips mot flottigt hår

Ajda

Trådstartare
Jag håller på att bli tokig!
I våras och somras var mitt hår riktigt bra. Tvättade det ca 2 ggr i veckan och det höll sig fräscht mellan tvättarna. Åkte utomlands i augusti och sen dess är håret hopplöst. Man tror ju saltvatten gör håret torrt o burrigt. Mitt blir flottigt på 2 dagar nu. Alltså mega flottigt! Hur gör jag för att ta mig ur detta? Jag väntar ändå ut det så jag tvättar var tredje dag men kommer ge upp det för håret verkar inte vänja sig vid var tredje dag.

Kvaliten på shampoot här hemma är väl sådär. Köper på ICA, olika varje gång. Senaste veckorna har jag kört med sambons clearasil head & shoulders. Aldrig mer! Det tvättar inte ens rent.

Kan det hjälpa med "frisörshampoo"?

Skall tillägga att jag slutade med p-pillren i samma veva vi åkte utomlands? Kan de ha effekt på hårkvaliten?
 
Detta kanske låter knäppt men jag tror att ditt hår är så uttorkat av mycket sol och fel produkter efter detta att det skyddar sig genom att bli fett, de flesta schampon på dagligvaruhandeln är inte bra för håret! (Ibland handlar jag också där när jag blir lite snål eller har mycket andra utgifter men märker ENORM skillnad!)

Testa ett riktigt bra schampo, inpackning & balsam, tex Redkens extreme serie så att håret får FUKT & näring så ska du få se på grejer! :)

Även Kevin Murphy, Björn Axén och TIGI är bra grejer :)
 
Har du använt billiga ica schampon som innehåller en massa silikoner och skit så är det mycket möjligt att du fått en silikonbeläggning på håret som gör att håret känns flottigt direkt. Prova när håret är helt nytvättat och torrt att dra fingrarna igenom det ett flertal gånger. Känns händerna flottiga efter det är det troligtvis silikoner.

Är det det så är det ett helvete att bli av med. Riktigt djuprengörande schampo behövs och sedan bra inpackning för att ge tillbaka fukt. Det bästa för hårets skull är att få hjälp av en frisör med det.

Sedan självklart köpa bra produkter ifrån frisör.
 
Jag tycker att det låter lite hormonellt. Jag fick sådär knasigt hår med hormonspiral. Det kan nog ta lite tid att rätta till sig.
 
Jag tror absolut att det kan vara hormonerna som gör att håret blir mer flottigt nu. När jag åt p-piller blev mitt hår i princip aldrig flottigt!
Men schampot påverkar också. Jag märker stor skillnad på hur länge mitt hår håller mellan tvättarna beroende på vilket schampo jag använder. Testa frisörschampo en period och se om det blir bättre!
Att underhålla med torrschampo mellan tvättarna kan också vara en idé!
 
Jag håller på att bli tokig!
I våras och somras var mitt hår riktigt bra. Tvättade det ca 2 ggr i veckan och det höll sig fräscht mellan tvättarna. Åkte utomlands i augusti och sen dess är håret hopplöst. Man tror ju saltvatten gör håret torrt o burrigt. Mitt blir flottigt på 2 dagar nu. Alltså mega flottigt! Hur gör jag för att ta mig ur detta? Jag väntar ändå ut det så jag tvättar var tredje dag men kommer ge upp det för håret verkar inte vänja sig vid var tredje dag.

Kvaliten på shampoot här hemma är väl sådär. Köper på ICA, olika varje gång. Senaste veckorna har jag kört med sambons clearasil head & shoulders. Aldrig mer! Det tvättar inte ens rent.

Kan det hjälpa med "frisörshampoo"?

Skall tillägga att jag slutade med p-pillren i samma veva vi åkte utomlands? Kan de ha effekt på hårkvaliten?

Tänker som @Piek... Du har kanske ska testa att tvätta ur alla siliconer? Du behöver inte köpa ett sista-schampo, YES diskmedel fungerar utmärkt för det. Sedan tar du ett BM-godkänt balsam, ex Redken All Soft.

Strunta sedan i schampo, tvätta bara med godkänt balsam.

Men såklart kan det hänga ihop med p-pillren också, en bekant till mig fick riktigt dålig hårkvalite efter graviditeten. Håret tunnade ut, strån bröts av, och tillslut klippte hon sig riktigt kort istället för att hålla på med en massa produkter. Nu, två år senare är håret tjockt och fint igen.
 
Mitt hår blir mycket bättre när jag äter p-piller, blir fett snabbare när jag är utan.
Tvättar det var tredje dag, men måste använda torrschampo mellan då.
Provar en del olika schampon men inte hittar nåt som gör någon större skillnad.
 
Tack för era svar. Upplever inte att håret känns flottigt när det är nytvättat så jag tror inte det har en hinna av silicon.

Jag har börjat med p-pillrena igen och ska köpa Redken shampoo. Tack för tipset! Spelar det någon roll vilken sort man tar?
 
Tack för era svar. Upplever inte att håret känns flottigt när det är nytvättat så jag tror inte det har en hinna av silicon.

Jag har börjat med p-pillrena igen och ska köpa Redken shampoo. Tack för tipset! Spelar det någon roll vilken sort man tar?

Jag hade börjat med extreme serien så att du booztar håret allt du kan med fukt och sen kan du välja det du känner för, typ färgat eller volym eller fortsätta med extreme när dom första flaskorna är slut :)

Glöm inte inpackningen, googlar du lite brukar det finnas bra extrapriser dessutom :)
 
Det är nästan säkert hormonerna, annars skulle du inte se en så tydlig och snabb förändring. Mitt hår blir visserligen fett med enstaka stripor efter två dagar, men först efter tre dagar blir det riktigt stripigt och flottigt. Jag bytte förresten från frisörschampo till barnängen för några månader sen och har inte märkt någon skillnad alls i hårkvalitet.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej Jag har ett hår som blir flottigt väldigt fort och ser fettigt ut efter bara någon dag. Jag duschar håret 2 gånger i veckan då jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 677
Senast: CaisaCax
·
Kropp & Själ Mitt hår gör mig galen. På dagen är det torrt och statiskt och varje morgon är det flottigt och stripigt som om jag sovit i ett...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 939
Senast: CaisaCax
·
Kläder & Bli fin Jag måste köpa ett nytt schampoo och behöver tips. Har tidigare haft redken. Det var bra men det kändes som håret vande sig och blev...
Svar
18
· Visningar
1 032
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 045
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp